AMD FX-8120 högljudd stockfläkt?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD FX-8120 högljudd stockfläkt?
Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 412
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 15, 2012 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej! Satte ihop senaste bygget igår och har märkt att efter ca 20-30 minuters användning så är det något som varar upp till nästan intolerabla ljud. Det låter duktigt högt. Kan det vara stockkylaren? Har läst att många AMD stockkylare är väldigt ljudliga. Ni som har FX-8120 och har använt/använder stockfläkten får gärna skriva tillbaka här.

Har installerat Speccy och den visar bra temperaturer på allt i datorn dock vill den inte visa CPU temperaturen vilket är skumt. Finns där något annat program som kan mäta CPU temperatur?

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
1278479
April 15, 2012 - 4:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Originalfläkten är oftast skit och jag tror att jag har läst flera som har samma problem som du med högljudd fläkt. Du får skaffa nåt bättre senare. Coretemp mäter tempen för processorer http://www.alcpu.com/CoreTemp/

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1278518
April 16, 2012 - 6:14 am
sp_Permalink sp_Print

Kolla dina inställningar i bios gällande fläkten. Du kanske ställt den snävt så den reagerar hårt istället för mjukt på temperatur förändringar.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1278578
April 16, 2012 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

ASRocks mjukvara till moderkortet gjorde susen. CPU hastigheten stod på max och jag kör den på ca 25% nu. Låter mer acceptabelt nu. 🙂 Däremot får det bli en ny kylare längre fram.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1278600
April 17, 2012 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu när du har haft datorn i flera dagar så vill jag ha ett omdöme av dig vad du tycker om datorn. Om du är nöjd eller om den är skit 😀

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1278602
April 17, 2012 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1278725 wrote: Nu när du har haft datorn i flera dagar så vill jag ha ett omdöme av dig vad du tycker om datorn. Om du är nöjd eller om den är skit 😀

Haha! Den är hur bra som helst. Den är stark som en björn. Har försökt få den att bli pressad och lagga men icke. :p Riktigt nöjd är jag!

Du Viking har du tips på en bra CPU kylare?

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1278608
April 17, 2012 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte har du lust att köra ett litet test åt mig, med ett program som simulerar elektronik?
Ingen installation eller något sånt och tar väl kanske en minut eller så. Skulle kunna sätta ihop ett litet script som sköter allt automatisk så då är det ännu enklare. 🙂

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1278610
April 17, 2012 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1278733 wrote: Inte har du lust att köra ett litet test åt mig, med ett program som simulerar elektronik?
Ingen installation eller något sånt och tar väl kanske en minut eller så. Skulle kunna sätta ihop ett litet script som sköter allt automatisk så då är det ännu enklare. 🙂

Är det ett sånt där tungt program så datorn ställer sig på knäna? :p

Snorch
Member
Medlem
1278611
April 17, 2012 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ställa sig på knäna vet jag inte, men belasta till fullt gör det. 🙂

Det var mer av egenintresse, hittar inga siffror på hur bra jobb bulldozer gör med det programmet, som för övrigt är LTSpice:
http://www.linear.com/designto...../software/

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
1278620
April 17, 2012 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Swedish Berserk;1278727 wrote: Haha! Den är hur bra som helst. Den är stark som en björn. Har försökt få den att bli pressad och lagga men icke. :p Riktigt nöjd är jag!

Du Viking har du tips på en bra CPU kylare?

Beror på hur mycket det får kosta. Mitt Corsair H80 vatten kylning är jag mycket nöjd med bortsett fläktarna som följde med som lät vidrigt. Jag hade dock Noctua fläktar liggandes så jag använde dessa. Hur som helst så sänkte jag tempen rejält jämfört med min gamla kylare som var från stenåldern, Zalman CNPS9700 Ultra Quiet. Blev väl 10 grader lägre i alla fall

BTW, kul att du var nöjd med datorn. Jag ska köpa en ny processor när nästa "bulldozer" kommer. Förutsättningen är att det är till AM3+ socket. Till dess får jag ha min 955BE i den datorn

Snorch;1278736 wrote: Ställa sig på knäna vet jag inte, men belasta till fullt gör det. 🙂

Det var mer av egenintresse, hittar inga siffror på hur bra jobb bulldozer gör med det programmet, som för övrigt är LTSpice:
http://www.linear.com/designto...../software/

Det programmet måste jag testa på min Phenom II x6 1100T dator

Edit
Ingen installation säger du, det var det visst om det var rätt fil jag tog ner

Snorch
Member
Medlem
1278631
April 17, 2012 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte om man sätter ihop ett eget automatiskt "test", vilket det var vad jag tänkt göra om SB ställer upp. Programmet i sig har ingen benchmark utan det är några bestämda "kretsar" man simulerar och jämför tiden simuleringen tar mellan olika processorer.

Siffror på det flesta andra processorer finns men inte bulldozer, så där av intresset för hur den står sig mot äldre AMD och Core i5/i7 osv.

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1278633
April 18, 2012 - 5:32 am
sp_Permalink sp_Print

Om du sätter ihop själva testet kan jag testa och skriva tillbaka. Jag antar att jag ska ta tiden på hur lång tid själva simuleringen tar?

Snorch
Member
Medlem
1278638
April 18, 2012 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Va bra. 🙂
Ska sätta ihop det ikväll. När testet körts får du tre loggfiler som du postar här, i dessa står vad som behövs. När det är klart tar du bara bort hela mappen.

Snorch
Member
Medlem
1278656
April 18, 2012 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Då har jag satt ihop ett litet "script" som kör testen:
http://fetting.se/images/LTSpi.....chmark.zip

Ladda ner filen och packa upp den, starta "Benchmark.bat" och låt den köra de tre testen. När det är klart körs automatiskt "cleanup.vbs" som tar bort några onödig filer som skapades vid testet och skapar en mapp vid namn "logfiles". Till denna mappen flyttas de tre loggfilerna (se nedan) som är av intresse.

I mappen "logfiles" finns följande filer med information om hur lång tid testen tog, posta dessa här i forumet antingen som text eller ladda upp filerna till forumet/nån sida:
bjtff.log
mike2.log
mux8.log

Så i korthet:
1. Kör "Benchmark.bat".
2. Ladda upp filerna i mappen "logfiles".

När detta är gjort är det bara ta bort hela mappen.

Här finns en PDF-fil med alla andra benchmarks:
http://fetting.se/images/PC%20.....rcuits.pdf
Vet inte hur populärt det är att ha den öppet så här då den kommer från en yahoo-grupp, men låter den ligga en vecka eller så och tar bort den sen.

Är det någon annan som vill köra är det välkommet, kom bara ihåg posta lite kort information om hårdvaran, annars är det tämligen ointressant. 😉

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1278658
April 18, 2012 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade tråk så jag körde det på 3 av mina burkar här. Döpte mapparna till vilken CPU det kommeri från. Min 2600k är lite överklockad, annars är det stock.
http://upload.hikikomori.se/fi.....hBench.rar

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Snorch
Member
Medlem
1278660
April 18, 2012 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Så bra! 🙂

Gjorde en lite uppdatering i scriptet nyss. Nu när cleanup.vbs körs skapas en mapp vid namn "logfiles" och till den flyttas de tre loggfilerna av intresse. Så nu är det ännu enklare. 🙂

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1278673
April 19, 2012 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ska testa FX-8120 snart. Här kommer en försmak på min lilla E-350. :p

http://upload.hikikomori.se/fi.....hbänk.rar

Jag laddade upp på samma ställe som CTRL. Hoppas det går bra.

Sås körde testet på FX nu. Skumt att där inte blev en loggfil denna gången. Jag laddade upp rätt textdokument tror jag. :p

http://upload.hikikomori.se/fi.....orchen.rar

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
1278676
April 19, 2012 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Yupp, min site så skulle det vara nått raderar jag bara det jag inte gillar. Min 2600k går i 4400 btw om det gör någon skillnad. Vill du ha annan info kan det fås.

Snorch
Member
Medlem
1278678
April 19, 2012 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Ah tack. 🙂
Den hänger inte med Intels processorer, men det var väl väntat. Finns siffror på en Phenom II X6 1090T @ 3.84GHz och den har också tyvärr ganska mycket bättre siffror.

Lustigt är också att äldre Core i7 920 har mycket bättre tider på det andra testet (mike2) än tex 2600k trots lägre klock. Kan möjligen bero på versionsskillnader i programmet, men det känns inte så troligt.

Svensken
Kommer du hit ofta?
Medlem
1278679
April 19, 2012 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1278801 wrote: Yupp, min site så skulle det vara nått raderar jag bara det jag inte gillar. Min 2600k går i 4400 btw om det gör någon skillnad. Vill du ha annan info kan det fås.

Oj förlåt Ctrl. Visste inte att det var din sida. Lade bara upp på samma ställe som dig. Bara att ta bort det när du känner för det.

Snorch;1278803 wrote: Ah tack. 🙂
Den hänger inte med Intels processorer, men det var väl väntat. Finns siffror på en Phenom II X6 1090T @ 3.84GHz och den har också tyvärr ganska mycket bättre siffror.

Lustigt är också att äldre Core i7 920 har mycket bättre tider på det andra testet (mike2) än tex 2600k trots lägre klock. Kan möjligen bero på versionsskillnader i programmet, men det känns inte så troligt.

Jo kanske det. Kan också vara så att detta testet likt många andra är optimerat efter Intel processorer. 😉 Jo men min processor är oklockad och de brukar prestera ganska mycket bättre överklockade. Sen är där mycket som inte är helt optimerat efter Bulldozer modul design än. Kan bero på det också.

Något säger mig att det programmet inte är optimerat för nyare processorer men vad vet jag.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 352
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL