February 12, 2003
För den som lyckats missa det finns AMD Opterons till S939 idag, och eftersom det är en Opteron borde den vara rätt vass. Frågan blir då hur vass den egentligen är, och har den olåst multiplier? För 1500 spänn har en Opteron UP144 nämligen viss fynd-potential, om jag räknat rätt. Har även hört att det är som en FX-57 i princip, men så mycket mer vet jag inte. Opteronen är visst billigare än de flesta andra S939-processorer, och jag behöver en ny dator så smått.
Om någon har nånting att säga, så gör gärna det. 🙂
December 29, 2004
Operon är precis som alla s939 förutom FX låsta uppåt, men olåsta neråt.
Grejen med operon är 1mb L2 cache, samt att dom får gå igenom mer omfattande tester än dom vanliga s939 cpuerna. Så det innebär att nivån ligger generellt högre på dom, dom klockar generelt mycket bättre. Sen innebär det bättre minneskontroller.
November 4, 2001
Vad jag vet så har Opteronen 3st "non-coherent" (icke sammanhängande) HT Länkar medans Athlon64 bara har en.
Det innebär att cpun kan kommunicera direkt med flera olika komponenter (typ chipsets).
Självklart måste moderkortet ha stöd för detta om det skall användas fullt ut.
Men om jag fick välja skulle jag utan tvekan välj opteronen. Den har saker som Athlonen saknar samt klockar ruggigt bra.
Iof har Venices SSE3 vilket opteronen saknar (om jag inte minn fel)
September 7, 2001
February 12, 2003
gamma^ray wrote: dom flesta verkar klara upp mot fx-57 speed och det är inte illa för en cpu för 1500:-
får min i veckan som kommer... en CABYE 0536GPMW
ska bli riktigt skoj... har inte sett nån CABYE som inte klarat över 2800mhz
CABNE = FX-57 och GABGE = 3700+/4000+, men CABYE, vad ska det vara för någe? 😉
September 7, 2001
vet faktiskt inte men har för mej att jag sett fx-55 med cabye stepping eller om det va fx-57 tillomed...
hur som helst så är den nästan lika bra som cabne men inte riktigt... den kräver mer volt osv...
medans cabge klockar sämst av dom...
rangordning som det verkar... bäst först:
cabne
cabye
cabge
December 29, 2004
Cabne är en låst FX57 och cabge är en låst 3700 el. 4000, cebye vet jag ej men jag tror det är en dålig FX57.
Operon har sse3, iallafall dom nya. Sen tror jag man inte kan använda dom 2 extre HT på s939, eller dom finns inte tror jag, bara på s940.
Det är dock inte många operon som klarar FX57 speed, då dom ligger på en 3.6-3.8 bench stabil.
Varken FX55 eller FX57 finns med cabye, dom finns bara i San Diego, och FX55 också i Clawhammer.
September 7, 2001
September 7, 2001
1 Guest(s)