March 6, 2003
Har fått tag på ett AMD 754 moderkort nu, det är ett K8M800 VIA chipset på det. Nu saknar jag en CPU och har lite ont om pengar just nu, så jag vill inte gå längre än en sempron.
Problemet är att alla butiker som har sempron inne har endast 64-bitars versionen. 32-bitar har tydligen slutats tillverkas?
Hursomhellst, min fråga är ifall jagk ommer att kunna boota med det här kortet och en sempron 64 bitars CPU?
Hos moderkortstillverkaren så står det att moderkortet stödjer Sempron64 från BIOS version 1.3 och uppåt. Men min fråga är ifall jag ens kommer att kunna boota så man kan flasha BIOSet i efterhand?
Kommer ihåg att jag hade ett P4a moderkortet som jag skulle köra Prescott på, och den hade stöd för det efter BIOS uppgraderngen och då var systemet stendött, så jag fick kasta in en Northwood och flasha BIOSet.
Men med ett AMD athlong 939 system så kunde jag gott och väl boota ifrån en CPU som inte skulle stödjas förräns BIOS version 1.5 och flasha BIOSet.
Så min fråga vänder sig helt enkelt till de med lite efrfarenhet, kan man boota Sempron64 på ett K8M800 chipset ifrån VIA på gamla BIOS?
Uppskattar snabbt svar då jag måste ha en färdig dator till på torsdag den här veckan.
August 16, 2003
jag är i en liknande sittuation, jag ahr läst massor av inlägg, dom flesta har inte haft några problem. dom som hade haft problem så hade det varit vid övergång mellan att bios inte stödde någon processor med 90 nm utan bara 130nm, altså när Winchester kom ut som extempel, sen när Venice kom ut så hade bioset officiellt inte stöd för processorn men det fungerade ändå för att processorerna var så lika, båda var 90nm altså
August 16, 2003
mallan.amd64 wrote: Det ska gå.
Ladda ner nytt BIOS och lägg det på en diskett.
Starta sedan datorn med den nya processorn och disketten i från början så flashar BIOS om sig sen är det bara o köra?
han vet ju inte om den änns kommer starta, det är ju det, om den inte startar så kan han ju inte flasha.
sen så är det ingen bra ide att flasha från diskett stationen, dels så är det väl inte många som har floppy i sina datorer och sen så avråder domflesta moderkortstillverkarna att man flashar från diskett, skiten tappar lätt data och blir korrupt... jag har flashat från windows på flera datorer flera gånger, jag har ofta ignorerat meddelanden som "stäng ner alla öppna program och virusscanners" aldrig haft problem 😉
MrL0vep@nts wrote: Så artitektumässigt så är det inte så stor skillnad mellan Sempron 32bit och Sempron 64bit alltså?
jag tror inte att du frå några problem, ditt nuvarande bios stöder väl både vanliga 64-bits athlon processorer och 32-bit semperon och 90nm teknologi, sen att dom kombinerar dom där och byter namn, det bryr sig nog inte bios om 😉
1 Guest(s)