AMD RIG, GFX Upgradering (Hjälp)|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD RIG, GFX Upgradering (Hjälp)
Constantime
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 17, 2010 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, jag tänkte uppgradera min gaming dator och har några frågor, och om ni hade några tips eller åsikter om hur jag ska uppgradera.

Köpte delarna till datorn hösten 08, och byggde den själv (med hjälp av guiden här på nordichardware faktiskt). I alla fall, datorn är följande;

Moderkort: MSI AMD 790X - K9A2 CF
Processor: AMD Phenom Black Edition 9950 Quad Core 2,6GHz
Nätaggregat: Corsair 550W
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4870 512mb
Ram: 4GB

När jag köpte gfx kortet var det väldigt nytt och spännande och jag köpte Sapphire för att jag tidigare har köpt det märket. Otur för mig så har just 4870 Sapphire korten haft problem med en del spel som GTA IV bl.a.

Jag antar att billigaste och för bästa prestanda skulle vara att köpa ett likadant grafikkort som jag redan har och koppla ihop dem två, eftersom moderkortet och grafikkortet stödjer CrossfireX. Det är iaf vad en kille föreslog på ett amerikanskt forum, felet är att han bara hade förslag på amerikanska webbshoppar, och för enkelheten köper jag gärna i Sverige.

Men eftersom Sapphire 4870 muppat sig så mycket, så säljs den knappt längre i Sverige och där den säljs är den jävligt overpriced.

Grejjen är att han sa om grafikkortet: "It doesnt need to be same brand as yours, just same model" men i min moderkorts manual står det: "Important: If you intend to install TWO graphics cards for CrossFire mode, make sure that these two graphics cards are of the same brand and specifications". Vet inte riktigt hur jag ska tolka det, liksom måste det vara Sapphire som samma "brand" eller t.ex. bara samma serie alltså 4800 serien. Killen på forumet menade iaf att det kunde vara typ ett XFX kort med mitt Sapphire kort.

Annan fråga är också om båda måste vara 512mb eller att det andra kan vara 1GB och funka som 1,5GB grafik ram?

Slutsats:
1. Kan jag köpa ett t.ex. PowerColor 4870 kort och köra crossfire med mitt Sapphire 4870.

2. Kan jag t.ex. köpa ett 4890 1GB och köra crossfire med mitt Sapphire 4870.

3. Kan jag t.ex. köra Crossfire med mitt Sapphire 4870 och ett kort från 5 serien?

4. Är bästa och billigaste lösningen köra CrossfireX?

Jag vet också att jag antagligen måste uppgradera nätaggregatet också till ett 650W eller 750W.

Tack i förhand!!

EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
sp_UserOfflineSmall Offline
1241380
January 17, 2010 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja du kan blanda vilka 4800 series kort du vill.

Har själv kört ett 4870 och ett 4850, fungerade riktigt bra.

Men jag tycker du ska kika på ett eller två HD5770 istället. Prestandan är lika men de drar mindre ström samt du får DX11.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 469
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL