January 17, 2010
Hej, jag tänkte uppgradera min gaming dator och har några frågor, och om ni hade några tips eller åsikter om hur jag ska uppgradera.
Köpte delarna till datorn hösten 08, och byggde den själv (med hjälp av guiden här på nordichardware faktiskt). I alla fall, datorn är följande;
Moderkort: MSI AMD 790X - K9A2 CF
Processor: AMD Phenom Black Edition 9950 Quad Core 2,6GHz
Nätaggregat: Corsair 550W
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4870 512mb
Ram: 4GB
När jag köpte gfx kortet var det väldigt nytt och spännande och jag köpte Sapphire för att jag tidigare har köpt det märket. Otur för mig så har just 4870 Sapphire korten haft problem med en del spel som GTA IV bl.a.
Jag antar att billigaste och för bästa prestanda skulle vara att köpa ett likadant grafikkort som jag redan har och koppla ihop dem två, eftersom moderkortet och grafikkortet stödjer CrossfireX. Det är iaf vad en kille föreslog på ett amerikanskt forum, felet är att han bara hade förslag på amerikanska webbshoppar, och för enkelheten köper jag gärna i Sverige.
Men eftersom Sapphire 4870 muppat sig så mycket, så säljs den knappt längre i Sverige och där den säljs är den jävligt overpriced.
Grejjen är att han sa om grafikkortet: "It doesnt need to be same brand as yours, just same model" men i min moderkorts manual står det: "Important: If you intend to install TWO graphics cards for CrossFire mode, make sure that these two graphics cards are of the same brand and specifications". Vet inte riktigt hur jag ska tolka det, liksom måste det vara Sapphire som samma "brand" eller t.ex. bara samma serie alltså 4800 serien. Killen på forumet menade iaf att det kunde vara typ ett XFX kort med mitt Sapphire kort.
Annan fråga är också om båda måste vara 512mb eller att det andra kan vara 1GB och funka som 1,5GB grafik ram?
Slutsats:
1. Kan jag köpa ett t.ex. PowerColor 4870 kort och köra crossfire med mitt Sapphire 4870.
2. Kan jag t.ex. köpa ett 4890 1GB och köra crossfire med mitt Sapphire 4870.
3. Kan jag t.ex. köra Crossfire med mitt Sapphire 4870 och ett kort från 5 serien?
4. Är bästa och billigaste lösningen köra CrossfireX?
Jag vet också att jag antagligen måste uppgradera nätaggregatet också till ett 650W eller 750W.
Tack i förhand!!
1 Guest(s)