January 1, 2003
Har ett gammalt Socket A mobo (QDI Legend KuDoZ 7E/333) som jag tänkte bygga en dator runt. Eftersom jag inte har en processor till den än funderar jag på att köpa en AMD Sempron 2400+. Verkar vara den billigaste Socket A som går att få tag i verkar det som. (Har en 700MHz Duron liggande men så låga krav har jag inte.)
I en annan dator, med ett lite modernare Socket A mobo (ASUS A7V333), har jag en Athlon XP 2000+.
De två processorerna verkar ju på pappret ganska lika 1,66 GHz, 256 Kb L2 cache. Det verkar bara som om busshastigheten är olika.
333 MHz (Sempron 2400+) vs 266 MHz (Athlon XP 2000+).
Kan jag förmoda att Sempron 2400+ är en smula snabbare under förutsättning att mobo och minne klarar 333MHz busshastighet? Eller har Sempron-serien några budgetbegränsningar som gör den långsammare?
May 5, 2004
warzo wrote: Sempron är nya namnet på gamla XP 2000+. Sempron kan möjligen vara något snabbare pga nyare teknik (byggd med mindre avstånd inne i processorn)
det är exakt samma core på dem. dvs TbredB , det finns en sempron med barton coren osså.
enda som skilljer är namnet o att sempron har en högre fsb 166 i mot gammla tbred. iof förekom det 166fsb Tbreds osså.
du får utgå från MHz inte P-Ratingen på dessa socket A semprons för o se hur de presterar i mot varandra.
January 1, 2003
warzo wrote: Sempron är nya namnet på gamla XP 2000+. Sempron kan möjligen vara något snabbare pga nyare teknik (byggd med mindre avstånd inne i processorn)
OK, det var det jag misstänkte. Min Athlon XP är iof en Palomino men det spelar nog ingen större roll. Jag flyttar nog Athlon XP-cpun till den med det äldre mobot ifall det har problem med Sempron.
Tack skall ni ha!
1 Guest(s)