March 10, 2004
Halloj.
Bygge ihop följande setup igår
AMD Phenom x4 II 965BE på ett Gigabyte GA-890GPA-UD3H ( http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=585260 ) moderkort med Corsair Dominator DDR3 1600MHz minnen ( http://www.komplett.se/k/ki.as.....sku=481132 ) men minnerna vill inte fungera i 1600Mhz när jag ändrar manuelt även fast jag ställt in på 9-9-9-9-24.. datorn låser sig bara när jag startar upp den. Volten står inställd på 1.5v så antar att jag måste ändra den manuelt till 1.8v.. om jag förstått helt rätt ? Blev lite tveksam när jag tänkte ställa in till 1.8v när 1.8 och högre volts var märkta med röd text i bios.. tänkte bara fråga eftersom jag är lite osäker så jag inte gör nåt dumt 🙄
Samt vad är normal temperatur för en Phenom x4 II 965BE med stock kylaren.. är runt 42-45+ normalt ? och systemtemperaturen är 33-35+ när rumstemperaturen är runt 22+
Tack i förhand för svar!
/Mattias :blink:
March 10, 2004
Alright 🙂 Thanks m8! så det är bara god for go, så jag behöver alltså inte oroa mig för att jag bränner upp minnerna, moderkortet eller cpu:n Jag var faktiskt o kika runt lite på både Gigabyte och corsair forum men hittade inga direkta svar/hits.. eftersom moderkortet är såpass nytt.. Provade även och köra minnerna i 9-9-9-24 och 1333Mhz men kraschar där med fast ändrade dok inte spänningen som är automatiskt inställd på 1.5v och dom här minnerna är ju gjorda för att göras i 1.8v. Men nu är det läggsdags får prova med att ändra spänningen imorgon när jag kommer hem från jobbet.. så mera tips och förlag hinns fortfarande med, så utifall någon har några förslag i fickorna så fram med dom på bordet :blink:
Ang temperaturen på CPU:n någon som har egna erfarenheter med 965BE stock kylare.. kyler verkar den ju göra helt okej med standardklockningar men fläkten blir dok lite störande när man gör nåt processor krävande när den börjar blåsa på mer.. så jag funderar på ett Corsair H50, nåt man bör undvika? erfarenheter? och nej köper den inte för överklockning vill bara ha en tystare CPU kylare.
/ Mattias
April 13, 2010
hiiro* wrote: Alright 🙂 Thanks m8! så det är bara god for go, så jag behöver alltså inte oroa mig för att jag bränner upp minnerna, moderkortet eller cpu:n Jag var faktiskt o kika runt lite på både Gigabyte och corsair forum men hittade inga direkta svar/hits.. eftersom moderkortet är såpass nytt.. Provade även och köra minnerna i 9-9-9-24 och 1333Mhz men kraschar där med fast ändrade dok inte spänningen som är automatiskt inställd på 1.5v och dom här minnerna är ju gjorda för att göras i 1.8v. Men nu är det läggsdags får prova med att ändra spänningen imorgon när jag kommer hem från jobbet.. så mera tips och förlag hinns fortfarande med, så utifall någon har några förslag i fickorna så fram med dom på bordet :blink:
Ang temperaturen på CPU:n någon som har egna erfarenheter med 965BE stock kylare.. kyler verkar den ju göra helt okej med standardklockningar men fläkten blir dok lite störande när man gör nåt processor krävande när den börjar blåsa på mer.. så jag funderar på ett Corsair H50, nåt man bör undvika? erfarenheter? och nej köper den inte för överklockning vill bara ha en tystare CPU kylare.
/ Mattias
Försökte öka klockan till 8X i bios bra tänkte jag så blir de 1600 Mhz men allt låste sig o datorn kraschade blåskärm flera gånger om dan mmm
finns det någon Expert på Bios på detta moderkort som vet vilka inställningar man ska ha:Enligt manualen ska de enbart funka med 1333 minnen. Men det står något om 1866 o.g vad är det fär något ? Jag har
GIGABYTE 890GPA-UD3H en Phenom X4 965 Black edition och corsair XMS3 DDR3 1600 Mhz minnen Cl 9-9-9-24
Tips på en bra kylare och billig köpte en Alpine 64 Pro på Inet 134 kr + frakt 59 kr fungerar mycket bra och väldigt tyst
April 13, 2004
viking39 wrote: Försökte öka klockan till 8X i bios bra tänkte jag så blir de 1600 Mhz men allt låste sig o datorn kraschade blåskärm flera gånger om dan mmm
finns det någon Expert på Bios på detta moderkort som vet vilka inställningar man ska ha:Enligt manualen ska de enbart funka med 1333 minnen. Men det står något om 1866 o.g vad är det fär något ? Jag har
GIGABYTE 890GPA-UD3H en Phenom X4 965 Black edition och corsair XMS3 DDR3 1600 Mhz minnen Cl 9-9-9-24Tips på en bra kylare och billig köpte en Alpine 64 Pro på Inet 134 kr + frakt 59 kr fungerar mycket bra och väldigt tyst
Ökade du spänningen på minnet när du testade? Sedan är det så att enligt standarden (Jedec) så är allt minne över en viss hastighet inte just standard, utan överklock, vilket innebär att det oftast inte bara går att trycka på en tangent och få den hastigheten. Istället får man göra detta manuellt.
1 Guest(s)