AMD - värt mindre idag än de betalade för ATI förra året|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD - värt mindre idag än de betalade för ATI förra året
Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 11, 2007 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD reached its lowest share price for more than four years last week and, as a result, its market value dropped to around US$5 billion – that’s $400 million less than it paid for ATI in July 2006. Intel, AMD’s major competitor in the CPU business, has been on a roll for the past 18 months and is now worth around US$162 billion, which makes the chip giant more than 32 times the size of AMD in monetary terms. Even worse for AMD is that its partner-cum-archrival, Nvidia, has a market cap of around $19 billion, which makes it almost four times as valuable as the struggling platform company.

It’s fair to say things haven’t been going well for AMD since the middle of last year, as its two major rivals launched products that remain largely uncontested even today. Neither the Core 2 Extreme QX6700 nor the GeForce 8800 GTX have been truly surpassed in terms of performance yet and it’s not going to happen until next year. There are no two ways about it: the Phenom launch was a disappointment. This was largely down to the fact that the company found an erratum in the L3 cache Translation Lookup Buffer, which could cause serious system instabilities in certain scenarios and it prevented the company from launching a 2.4GHz Phenom CPU at the eleventh. Intel is currently the one who’s on roll…

skulle posta källan vanligtvis, men sajten innehåller saker som bryter mot NH's regler :cy:

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
1168862
December 11, 2007 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag såg det också som inlägg på ett annat forum.
Nu börjar jag bli orolig; visserligen gör Intel bra produkter för det mesta, men blir dom ensamma härskare kanske vi som konsumenter blir lidande 🙁
Jag gillar AMD´s smarta prestandalösningar och jag önskar att dom skall få en bättre ledning som kan rycka dom upp ur skiten dom hamnat i.
Är inte speciellt Märkeslojal utan tar det som erbjuder mest för tillfället, och det har väll blivit hälften AMD och hälften Intel under åren, förutom en Cyrix 586 100MHz som jag fick av Farsan i slutet av 90-talet.

AMD har alltid funkat felfritt och jag hoppas verkligen att dom klarar sig, dom lägger ju mycket krut på nya marknader som Server-sidan nu förtiden, så vi får se om dom har något nytt ESS i Rockärmen 😕

/Jonas.

Calymar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
1168942
December 11, 2007 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD ge oss en ny 9800 pro eller varför inte en ny pentium 4 (dom tidiga versionerna) dödare i form av Athlon Thunderbird 1400 mhz.

Ja något måste ju AMD göra och det fort, typ att dom börjar producera 45 nm cpuer om två veckor skulle få aktiekursen att vända ganska raskt uppåt misstänker jag. [-o< Men det lär dröja runt ett år innan det händer så Intel har säkert ett nytt vapen redo när AMD har nått dit med andra ord hela tiden ett steg före 🙄

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1168955
December 11, 2007 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Sålde inte AMD sin tvåkärniga utveckling till Intel?
Isåfall verkar det som om de vill försvinna :/

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1168977
December 12, 2007 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

D3mpa wrote: Sålde inte AMD sin tvåkärniga utveckling till Intel?

VA?! O_o

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1169055
December 12, 2007 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD kommer förmodligen inte gå i konkurs, Intel behöver någon annan som håller sig på runt 10% av marknaden för att det inte ska bli för dyrt för dem.

Calymar
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
1169059
December 12, 2007 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: AMD kommer förmodligen inte gå i konkurs, Intel behöver någon annan som håller sig på runt 10% av marknaden för att det inte ska bli för dyrt för dem.

Du får gärna vidareutveckla det där för jag hängde inte med i ditt resonemang. 😕

Om konkurrensen försvinner innebär det att Intel kan höja sina priser hur kan det leda till att saker och ting blir dyrare för Intel?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1169076
December 12, 2007 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Calymar wrote: [quote=Mean Machine]AMD kommer förmodligen inte gå i konkurs, Intel behöver någon annan som håller sig på runt 10% av marknaden för att det inte ska bli för dyrt för dem.

Du får gärna vidareutveckla det där för jag hängde inte med i ditt resonemang. 😕

Om konkurrensen försvinner innebär det att Intel kan höja sina priser hur kan det leda till att saker och ting blir dyrare för Intel?

De måste dela upp sig i flera företag, och sådant tar tid och pengar att effektivisera. 🙂

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1169088
December 12, 2007 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=D3mpa]Sålde inte AMD sin tvåkärniga utveckling till Intel?

VA?! O_o

//Andreas

Har för mig jag läste/hörde att de hade gjort det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL