AMD vs Intel|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD vs Intel
Connection
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 3, 2005 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ska beställa en ny dator till jobbet, vi jobbar med enkel 3D grafik och mycket med vektorgrafik.. mycket Illustrator och Flash.

Nu är frågan vad jag ska beställa för CPU till burken? AMD eller Intel?
Grejen är att jag har aldrig jobbat med AMD processorer. Vad är det för skillnad egentligen? Såg att en AMD som ligger på samma pris som Intel har hälften så långsam klockfrekvens. Varför är det så?

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
972561
November 3, 2005 - 10:33 am
sp_Permalink sp_Print

AMD arbetar på ett annat sätt, som jag har fått för mig så är det för att amd har (minns inte exakta siffrorna) typ 15 "steg" för att slutföra en beräkning, medan Intel Pentium 4 har runt 30 eller nåt sånt, därför arbetar intel i mycket högre klockfrekvens för att kompensera det, medan amd får ut minst samma kraft på lägre klockfrekvenser.

Amd är bättre i spel.. så jag antar att du ska ha AMD för 3d-hantering.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
972577
November 3, 2005 - 11:38 am
sp_Permalink sp_Print

Googla efter lite recensioner, många sidor testar processorerna i diverse program, inte bara spel.
Ofta någon form av 3d-renderingsprogram.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
972582
November 3, 2005 - 11:48 am
sp_Permalink sp_Print
-Boris-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 174
972583
November 3, 2005 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Gennerellt sett är AMD snabbare, svalare och billigare. Finns ingen nackdel med AMD egentligen.
Inte var ju snabbare förr, och det lever dom på fortfarande, även fast så inte är fallet längre.

EDIT: Lita absolut inte på något du läser från länken ovan. Tomshardware kör med vinklade test.
För oberoende test, kolla då http://www.xbitlabs.com eller http://www.anandtech.com

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
972584
November 3, 2005 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

hur vinklar man testresultat?
eller menar du att dom hittar på siffrorna?

edit: eller iof så ser resultaten lite skumma ut....

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
972585
November 3, 2005 - 12:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad ser skumt ut med de testen?
Det enda är väl att de nyaste processorerna inte finns med.

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
972589
November 3, 2005 - 12:20 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD tycker jag. Här har ni också grafikkort som ni kan stoppa i burkarna --> http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL 😀

-Boris-
Medlem
972593
November 3, 2005 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Vad ser skumt ut med de testen?

Sifforna stämmer inte överrens med siffror från andra sidor till att börja med. Dom favoriserar testprogram som intel är bra på dessutom. Finns många sätt att fuska på.

Connection
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 81
972626
November 3, 2005 - 2:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipsen gubbs! Då får det la bli en AMD. Aldrig jobbat med det, men nångång måste väl bli den första : )

Tack igen!

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
972935
November 4, 2005 - 10:58 am
sp_Permalink sp_Print

Kan ju bara säga att AMD gör bra prollar. Det gör också Intel, den stora skillnaden som jag ser det är strömförbrukningen hos Intel:s desktopprollar, den ligger skyhögt över AMD motsvarigheter, kan bli mycket pengar på ett år 😛 wink

galningen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 394
972945
November 4, 2005 - 11:11 am
sp_Permalink sp_Print

-Boris- wrote: [quote=Json_81]Vad ser skumt ut med de testen?

Sifforna stämmer inte överrens med siffror från andra sidor till att börja med. Dom favoriserar testprogram som intel är bra på dessutom. Finns många sätt att fuska på.

Haha är du på riktigt? Fan det verkar verkligen som alla på nordichardware är uppdelade i två läger. Ett intelläger och ett AMD läger och alla i AMD lägret hävdar att AMD är jättemycketbättre på allt och förkastar siffror som hävdar motsatsen, och samma sak med dem i intellägret.

Man skulle kunna jämnföra det med fans hos två rivaliserande fotbollsklubbar, och jag tycker bara det är jättepatetiskt. För faktumet är att de båda är två multinationella kapitalistiska företag vars högsta agenda är att käna pengar, och det gör dem också, mycket mycket mycket pengar.

Vad vill jag säga om prestandan då, egentligen inget det går i cykler helt enkelt. Plötsligt presenterar AMD en ny bra teknik (processorserie) och tar över stora andelar av marknaden. Efter det presenterar Intel en ny processorserie och tar över stora andelar av marknaden, sen avlöser dem varandra. Samma sak med ATI å Nvidia.

-Boris-
Medlem
972991
November 4, 2005 - 12:05 pm
sp_Permalink sp_Print

galningen wrote: [quote=-Boris-][quote=Json_81]Vad ser skumt ut med de testen?

Haha är du på riktigt? Fan det verkar verkligen som alla på nordichardware är uppdelade i två läger. Ett intelläger och ett AMD läger och alla i AMD lägret hävdar att AMD är jättemycketbättre på allt och förkastar siffror som hävdar motsatsen, och samma sak med dem i intellägret.

Man skulle kunna jämnföra det med fans hos två rivaliserande fotbollsklubbar, och jag tycker bara det är jättepatetiskt. För faktumet är att de båda är två multinationella kapitalistiska företag vars högsta agenda är att käna pengar, och det gör dem också, mycket mycket mycket pengar.

Vad vill jag säga om prestandan då, egentligen inget det går i cykler helt enkelt. Plötsligt presenterar AMD en ny bra teknik (processorserie) och tar över stora andelar av marknaden. Efter det presenterar Intel en ny processorserie och tar över stora andelar av marknaden, sen avlöser dem varandra. Samma sak med ATI å Nvidia.

Håller med om det sista att det går i vågor. Tiden innan A64 var Intel bäst, innan dess var AMD bäst, innan dess hade Intel alltid varit bäst.
Men just nu är det inne i en AMD period. Kolla bara på testesidor. Alla testsidor säger samma sak, A64 har ledningen över P4. Prestanda-, temperatur- och prismässigt övertag.
Toms hardware säger nog oftast också det. Även fast dom försöker hjälpa Intels siffror lite och sätta lite fälleben för AMD. Och det är inget jag bara hittar på, det är ganska kännt, dom har till och med själva erkännt det.

Du kan ju inte säga annat än att A64 är snabbare än P4?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 176
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL