August 25, 2005
Jag ska beställa en ny dator till jobbet, vi jobbar med enkel 3D grafik och mycket med vektorgrafik.. mycket Illustrator och Flash.
Nu är frågan vad jag ska beställa för CPU till burken? AMD eller Intel?
Grejen är att jag har aldrig jobbat med AMD processorer. Vad är det för skillnad egentligen? Såg att en AMD som ligger på samma pris som Intel har hälften så långsam klockfrekvens. Varför är det så?
June 16, 2004
AMD arbetar på ett annat sätt, som jag har fått för mig så är det för att amd har (minns inte exakta siffrorna) typ 15 "steg" för att slutföra en beräkning, medan Intel Pentium 4 har runt 30 eller nåt sånt, därför arbetar intel i mycket högre klockfrekvens för att kompensera det, medan amd får ut minst samma kraft på lägre klockfrekvenser.
Amd är bättre i spel.. så jag antar att du ska ha AMD för 3d-hantering.
January 23, 2001
Gennerellt sett är AMD snabbare, svalare och billigare. Finns ingen nackdel med AMD egentligen.
Inte var ju snabbare förr, och det lever dom på fortfarande, även fast så inte är fallet längre.
EDIT: Lita absolut inte på något du läser från länken ovan. Tomshardware kör med vinklade test.
För oberoende test, kolla då http://www.xbitlabs.com eller http://www.anandtech.com
May 1, 2005
AMD tycker jag. Här har ni också grafikkort som ni kan stoppa i burkarna --> http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL 😀
January 23, 2001
Json_81 wrote: Vad ser skumt ut med de testen?
Det enda är väl att de nyaste processorerna inte finns med.
Sifforna stämmer inte överrens med siffror från andra sidor till att börja med. Dom favoriserar testprogram som intel är bra på dessutom. Finns många sätt att fuska på.
September 2, 2003
-Boris- wrote: [quote=Json_81]Vad ser skumt ut med de testen?
Sifforna stämmer inte överrens med siffror från andra sidor till att börja med. Dom favoriserar testprogram som intel är bra på dessutom. Finns många sätt att fuska på.
Haha är du på riktigt? Fan det verkar verkligen som alla på nordichardware är uppdelade i två läger. Ett intelläger och ett AMD läger och alla i AMD lägret hävdar att AMD är jättemycketbättre på allt och förkastar siffror som hävdar motsatsen, och samma sak med dem i intellägret.
Man skulle kunna jämnföra det med fans hos två rivaliserande fotbollsklubbar, och jag tycker bara det är jättepatetiskt. För faktumet är att de båda är två multinationella kapitalistiska företag vars högsta agenda är att käna pengar, och det gör dem också, mycket mycket mycket pengar.
Vad vill jag säga om prestandan då, egentligen inget det går i cykler helt enkelt. Plötsligt presenterar AMD en ny bra teknik (processorserie) och tar över stora andelar av marknaden. Efter det presenterar Intel en ny processorserie och tar över stora andelar av marknaden, sen avlöser dem varandra. Samma sak med ATI å Nvidia.
January 23, 2001
galningen wrote: [quote=-Boris-][quote=Json_81]Vad ser skumt ut med de testen?
Haha är du på riktigt? Fan det verkar verkligen som alla på nordichardware är uppdelade i två läger. Ett intelläger och ett AMD läger och alla i AMD lägret hävdar att AMD är jättemycketbättre på allt och förkastar siffror som hävdar motsatsen, och samma sak med dem i intellägret.
Man skulle kunna jämnföra det med fans hos två rivaliserande fotbollsklubbar, och jag tycker bara det är jättepatetiskt. För faktumet är att de båda är två multinationella kapitalistiska företag vars högsta agenda är att käna pengar, och det gör dem också, mycket mycket mycket pengar.
Vad vill jag säga om prestandan då, egentligen inget det går i cykler helt enkelt. Plötsligt presenterar AMD en ny bra teknik (processorserie) och tar över stora andelar av marknaden. Efter det presenterar Intel en ny processorserie och tar över stora andelar av marknaden, sen avlöser dem varandra. Samma sak med ATI å Nvidia.
Håller med om det sista att det går i vågor. Tiden innan A64 var Intel bäst, innan dess var AMD bäst, innan dess hade Intel alltid varit bäst.
Men just nu är det inne i en AMD period. Kolla bara på testesidor. Alla testsidor säger samma sak, A64 har ledningen över P4. Prestanda-, temperatur- och prismässigt övertag.
Toms hardware säger nog oftast också det. Även fast dom försöker hjälpa Intels siffror lite och sätta lite fälleben för AMD. Och det är inget jag bara hittar på, det är ganska kännt, dom har till och med själva erkännt det.
Du kan ju inte säga annat än att A64 är snabbare än P4?
2 Guest(s)