AMD X2|Page 2|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD X2
Verdi
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 27
sp_UserOfflineSmall Offline
950582
September 15, 2005 - 7:03 am
sp_Permalink sp_Print

Ihmrat wrote: [quote=Sebbe]Dual Core är inte bara frågan om trådar i program, utan även flera program där jobbiga processer hanteras samtidigt eller tidskritiska händelser som CD-bränning.

Ett exempel på detta är tex om du bränner en skiva och din skärmsläckare som är en avancerad 3D design med Direct 3D eller open GL och en automatisk diskdefragmenterare så går datorn på knäna om man bara har en kärna. Med två kärnor kan den ena helt ta över antingen bränningen eller 3D hanteringen och defragmenteringen utan att riskera buffert underrun till bränningen.

Tänk vad cd-skivor man sparar på det...

Tänk så mycket pengar man sparar... när man helt enkelt låter dualcore konceptet vara tills du egentligen tjänar på det - och helt enkelt ser till att skärmsläckaren och/eller defragmenteringen inte går igång medan du bränner 😛
Förlåt, men jag tycker att hypen kring det hela är näst intill löjeväckande. Om några år är det kanske dags att investera, tills dess skall jag bara reta ut mig 🙂 Tack för att ni driver utvecklingen framåt genom att investera dyra pengar i dualcore 😀

Jag beställde en X2 3800 igår kväll för 3600:- En jämförbar single core kostade kanske 1000:- mindre. Sen blev moderkortet ca 500:- dyrare också. Så totalt blev det 1500:- i ökad kostnad. För mig är det inget att bråka om. Jag har haft min datta i snart 4 år nu...

Ihmrat
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
950833
September 15, 2005 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

tiggre wrote: [quote=Ihmrat]när man helt enkelt låter dualcore konceptet vara tills du egentligen tjänar på det

antar att du som person inte kan göra flera saker samtidigt 😉

har man väl vant sig att sitta och jobba på dual system så blir man TOKIG då explorer tar några sekunder extra på att svara eller dylikt...

Jag gör snarare 17 saker samtidigt... OCH har ett spel igång (guildwars) 😛 Har aldrig märkt av någon direkt märkbar "förslöing" 😛 2Gb RAM banzai!

Dom där 1500 kronorna köper jag ett bättre grafikkort/mer minne för istället 😛

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 909
950912
September 15, 2005 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Ihmrat wrote: Jag gör snarare 17 saker samtidigt... OCH har ett spel igång (guildwars) 😛 Har aldrig märkt av någon direkt märkbar "förslöing" 😛 2Gb RAM banzai!

Nåjå, de sägs att man inte mår dåligt av något man inte vet!
Att göra 17 saker e inte samma sak som att ha datorn att göra 2 saker! Nog kan jag har upp ungefär 25-45 applikationer när jag är som mest i farten. Men av dem är det bara typ 2 eller 3 som kräver att datorn jobbar på egen hand. Resten sitter och väntar på input från användaren.
Om du vill testa din dator så slå igång typ prime95, SuperPI och ännu ett benchmark, å sen börjar du arbeta med vardagliga sysslor som surfa och skriva lite i word, samt växla mellan programmen.

Klart att minne har stor inverkan på hur processorn kan arbeta.

Tillbaks till min X2!
Nu har jag gjort tester och det har visat sig att den inte ens är stabil när man kör den i helt orginal läge! Tror nog jag måste fråga om det gäller garanti när processorn inte tål att användas.

Ihmrat
Medlem
950919
September 15, 2005 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote: [quote=Ihmrat]Jag gör snarare 17 saker samtidigt... OCH har ett spel igång (guildwars) 😛 Har aldrig märkt av någon direkt märkbar "förslöing" 😛 2Gb RAM banzai!

Nåjå, de sägs att man inte mår dåligt av något man inte vet!
Att göra 17 saker e inte samma sak som att ha datorn att göra 2 saker! Nog kan jag har upp ungefär 25-45 applikationer när jag är som mest i farten. Men av dem är det bara typ 2 eller 3 som kräver att datorn jobbar på egen hand. Resten sitter och väntar på input från användaren.
Om du vill testa din dator så slå igång typ prime95, SuperPI och ännu ett benchmark, å sen börjar du arbeta med vardagliga sysslor som surfa och skriva lite i word, samt växla mellan programmen.

Klart att minne har stor inverkan på hur processorn kan arbeta.

Tillbaks till min X2!
Nu har jag gjort tester och det har visat sig att den inte ens är stabil när man kör den i helt orginal läge! Tror nog jag måste fråga om det gäller garanti när processorn inte tål att användas.

Klart det gör! Är det på postorder får du enligt svensk lagstiftning returnera den om det så är fel färg på den! behöver inte ens vara det 😛 Det du inte visste mådde du dåligt av.. 😛

Jag är fullt medveten om hur det är med det, just därför jag påpekar att jag kör guildwars samtidigt, den taggar inte ner CPU-användningen när jag tabbar ur, så CPU:n används till 100% hela tiden. Jag har vissa gånger t.o.m. glömt bort att guildwars är igång ^^

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
950923
September 15, 2005 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Ihmrat wrote: Klart det gör! Är det på postorder får du enligt svensk lagstiftning returnera den om det så är fel färg på den! behöver inte ens vara det 😛 Det du inte visste mådde du dåligt av.. 😛

Jag är fullt medveten om hur det är med det, just därför jag påpekar att jag kör guildwars samtidigt, den taggar inte ner CPU-användningen när jag tabbar ur, så CPU:n används till 100% hela tiden. Jag har vissa gånger t.o.m. glömt bort att guildwars är igång ^^

Nå jag går ju inte under svensk lagstiftning. Dock är det nog nästan samma i finland!
Nåh, okej ska vi säga så här. Inte kändes gamla datorn heller slö fast jag tabba ut ur spel som hade processorn på 100%. Men spel river sällan åt sig kraften. De tar ifall det finns ledigt. En virusscan brukar oftast riva åt sig effekt. Men vi kan ju kompromissa om att du är nöjd med en processor och mitt användande kräver 2 för att nå bättre effektivitet 🙂

Ihmrat
Medlem
950927
September 15, 2005 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

warzo wrote: [quote=Ihmrat]Klart det gör! Är det på postorder får du enligt svensk lagstiftning returnera den om det så är fel färg på den! behöver inte ens vara det 😛 Det du inte visste mådde du dåligt av.. 😛

Nå jag går ju inte under svensk lagstiftning. Dock är det nog nästan samma i finland!
Nåh, okej ska vi säga så här. Inte kändes gamla datorn heller slö fast jag tabba ut ur spel som hade processorn på 100%. Men spel river sällan åt sig kraften. De tar ifall det finns ledigt. En virusscan brukar oftast riva åt sig effekt. Men vi kan ju kompromissa om att du är nöjd med en processor och mitt användande kräver 2 för att nå bättre effektivitet 🙂

^^ Bara om du erkänner att det bara är ett fåtal användare som överhuvudtaget har någon nytta av det 😉

har ni en konsumentsköpslag? Look it up, det är bra att kunna sina rättigheter utan och innan 😉

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
950936
September 15, 2005 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, vi har nog en konsumentköpslag här också. Men som med många andra lagar så har vi som individer det oftast sämre ställt än samma lagar i sverige. Över lag!!

Nåh, jag har nog aldrig stridig för att stora delen av användarna sku ha nån super nytta av dual-core. Jag vet att i min egen bekantskapskräts så är det bara jag och möjligen en till som har intresse av dual-core. Resten klarar sig gott och väl på singel (åtm när man sätter priset som en milstolpe!)

Danne980
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
950965
September 16, 2005 - 1:27 am
sp_Permalink sp_Print

Tror inte det är din processor som är dålig.
Har ett likadant moderkort som dig och med vissa bios så fungerar inte multiplarna på htt. jag vet inte om bios 1001 fungerar med x2 processorer men det är det enda bios jag testat som htt multipeln fungerar med för mig. Ett annat alternativ är bios 1008 där är htt´n låst på x4 i stället för x5 (även om man ändrar den i bios, så iaf för mig så är den låst till x5). Borde med 1008 kunna nå 260-270mhz fsb.
jag har för mig att om du använder Ai programmet som följer med moderkortet så kan du se vilken hastighet htt bussen har.

Vilket bios använder du?

Hoppas jag inte lät som en besserweisser nu (när jag skrev att jag inte trodde det var cpu´n som var felaktig vet ju inte hur mycket du testat), Det var iaf inte meningen.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
951018
September 16, 2005 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Danne980 wrote: Tror inte det är din processor som är dålig.
Har ett likadant moderkort som dig och med vissa bios så fungerar inte multiplarna på htt. jag vet inte om bios 1001 fungerar med x2 processorer men det är det enda bios jag testat som htt multipeln fungerar med för mig. Ett annat alternativ är bios 1008 där är htt´n låst på x4 i stället för x5 (även om man ändrar den i bios, så iaf för mig så är den låst till x5). Borde med 1008 kunna nå 260-270mhz fsb.
jag har för mig att om du använder Ai programmet som följer med moderkortet så kan du se vilken hastighet htt bussen har.

Vilket bios använder du?

Hoppas jag inte lät som en besserweisser nu (när jag skrev att jag inte trodde det var cpu´n som var felaktig vet ju inte hur mycket du testat), Det var iaf inte meningen.

Näh, de va nog inte processorn som var så dålig. Int är den någon höjdare heller. I orginalspänning når jag 2200MHz. Och för att få 2400MHz så måste jag mata 1,39V åt processorn. Högre än de kan jag inte komma då moderkortet inte kan hålla spänningen stabil över 1,4V. Måst se om jag skaffar mig ett nytt nätagg.
Btw. de va minnena som var problemet. Dom var mycket sämre än jag trodde att minnen kunder vara!!!!! Jag kör med bios 1013.

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
951091
September 16, 2005 - 12:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jahaaa.. nu fick jag prollen att springa i 2,4GHz med 1,39V med HTT på x5. Och helt sakligt stabil verkar den vara oxå. Har kört prime95 tortyrtesten och superPI på 16M i ungefär 20 minuter utan några raporterade problem. Och så surfa jag lite tillika oxå!!! NU börjar de bli dator av det hela 😉

ronnylov
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
953644
September 22, 2005 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Du ska köra Prime 95 tortyrtest samtidigt, en på vardera kärnan helst 24 timmar i sträck för att veta om processorn är stabil. Kopiera Prime95-mappen till en annan mapp så du kan starta dom från varsin mapp på hårddisken så ska det funka.

Jag har också köpt en X2 3800+ samt ett ASrock 939dualSATA2 moderkort men har inte fått moderkortet än. Processorn ligger hemma och väntar... Har heller inte fått mitt nya chassi... Det är lite jobbigt när man väntar på de sista kritiska delarna för att kunna bygga ihop datorn. Moderkortet är skickat men inte chassit...

Jag kommer definitivt att ha nytta av dubbla kärnor då jag kodar mycket video. TMPGEnc lär ge dubbla prestandan (men jag använder oftare Canopus Procoder eller Mainconcept encoder som också lär ska tjäna på dubbla kärnor). Hoppas också kunna överklocka upp till 2400 MHz. Jag fick en X2 3800+ med Toledokärna och halverad cache. Det vet jag eftersom koden på processorn slutar med CD. Manchester slutar med BV. Dessa toledobaserade X2 lär ha chans att överklocka bättre än rena Manchester-kärnor men vi får se. Mitt moderkort lär max ge 1,4 Volt till processorn (om man inte gör volt-modd). Hoppas det räcker för 2,4 GHz stabilt... Men jag har skaffat bättre kylare än originalkylaren (Thermaltake big typhoon) så det ska väl inte vara omöjligt. Men samtidigt vill jag ha tyst dator där fläktarna inte hörs...

warzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
953838
September 22, 2005 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag skall nog göra ytterligare test för att kola hur stabil den egentligen är.. men jag måste få ett nytt chassi så att jag får mera turbulens inne i lådan. Processorn vill gå lite små var i 2,4Ghz.. Steg upp till 58 grader.. så varma dagar kan det söka sig ännu mera uppåt!
Jag är nog förtjust i X2:n.. synd bara att jag inte fått mitt raid0 system i gång på detta kort. Därför blir datorn att kännas seg många gånger!Men sen nmär det börjar hända så händer det!!! =)

ronnylov
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 72
977525
November 14, 2005 - 2:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har haft min nya dator några veckor nu. Min X2 3800+ gör 2400 MHz utan problem med 1.40 Volt. Jag kan köra originalhastigheten 2000 MHz även om jag undervoltar och kör 1.15 Volt. Är helt klart nöjd med prestandan.

Har inte kollat temperaturerna så noga, tycker att det spelar mindre roll så länge allt är stabilt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 54
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL