AMD:s San Diego Rev E - Fyra frågor|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
AMD:s San Diego Rev E - Fyra frågor
jibo-san
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 14, 2007 - 1:54 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har fyra frågor som rör AMD:s CPU-kärna "San Diego" i allmänhet med ett speciellt avseende på "AMD Athlon 64 3700+ San Diego" i synnerhet (jag har läst den klistrade tråden https://www.nordichardware.se/.....18651.html [som märkligt nog inte kom med när jag gjorde en sökning på San Diego i detta forum] och nya frågor har uppkommit).
Min kunskap på området är begränsad, så försök att ha visst överseende med om frågorna är väl enkla för ett detta forum.

1. Finns det någon officiell (AMD-) sida där man kan se hur de olika processorerna namnges - t.ex. vilka som är "San Diego", "Venice", etc.? (Jag har varit inne på AMD:s hemsida och inte kunnat hitta någon sådan lista [är jag ensam om att tycka att det är lite svårmanövrerat där?] - där ser man endast de vanliga namnen och sifferbeteckningarna som t.ex. "Athlon 64 3700+" - men inte vad just den processorn har för annat namn [för kärnan]).
* Min första fråga - som mer är en önskan: Skulle mycket uppskatta en sådan länk till AMD. Anledningen till frågan är att de processorer som listas som supportade av det moderkort (ett Abit AX8) där den tilltänkta processorn skall sitta anger processorerna vid namn som Venice, San Diego, Newcastle, etc. Och det är då man man behöver en sådan lista....

2. I den mycket läsvärda länken här på forumet som jag nämnt ovan fann jag en hel del intressant i denna fråga. Det uppstod dock några följdfrågor som följer här:
2.1 Tråden inleds med: "Vad är skillnaden mellan dessa Rev."E" och tidigare processorer?"
* Min andra fråga är om det finns San Diego- och Venice-processorer som inte är Rev "E" eller är det just Rev "E" som antyder att det är en San Diego eller en Venice? - Och hur vet man i så fall vem som är vem av dessa två, är det månne de olika klockhastigheterna som skiljer de olika Rev "E" åt (la märke till att ingen av dem hade samma frekvens)?

2.2. I nästa punkt i tråden ges en lista för vilka processorer som är Venice och San Diego. Jag intresserar mig mest för Socket 939 och San Diego 3700+ och där finns den med följande fakta:
"San Diego, 0.09µ, 1024 Kb L2 Cache, SSE3, sSOI (Strained Silicon On Insulator), mer effektiv minneskontroller
AMD Athlon 64 3700+ 2.2 Ghz Socket 939 (ADA3700BNBOX)"
Jag använder koden för processorn (ADA3700BNBOX) på AMD:s hemsida och får reda på en del nytt (http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=98) - dock, till min stora besvikelse, inget om att det rör sig om en "San Diego". Jag finner dock att för utom "ADA3700BNBOX" (som står efter beteckningen: "OPN PIB") så finns även koden "ADA3700DAA5BN" (som står efter beteckningen: "OPN Tray") listad.
* Min tredje fråga är om det, i likhet med listan över processorer i nämnda tråd, bara är de processorer med slutändelsen "BOX" (vilket väl betyder att CPU:n är boxad) som räknas som "San Diego" - eller om även andra som inte nämns i listan, i det här fallet de som är oboxade (tray) som t.ex "ADA3700DAA5BN" är "San Diego"? (Man kan tycka att det vore självklart att så vore fallet, men en del av det lilla jag lärt mig om datorer är att det s.g.s aldrig är något som är självklart - därav, den kanske onödiga, frågan.)
Kan dessutom tillägga följande: Till hemsidan för nämnda Abit AX8 kan man som sig bör ta reda på vilka processorer som stöds av moderkortet. Där (http://www.abit.com.tw/cpu-support-list/amd/amd-athlon64-s.htm) finns en lista över ett antal supportade San Diego-processorer och där nämner man även Athlon 64 3500+ San Diego (samma prestanda som 3700+ utom att det är 512 i L2 cache) som inte finns listad i ovan nämnda tråd (- kanske skulle läggas till?).

2.3. Den sista frågan rör olika typer av Revision "E" för nämnda processor. Om man söker efter Athlon 64 3700+ på AMD:s hemsida kan man hamna här: (http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUResult.aspx?f1=AMD+Athlon%e2%84%a2+64&f2=3700%2b&f3=2200&f4=1024&f5=939&f6=&f7=90nm+SOI&f8=89.000&f9=2000&#038😉 till att börja med.
Där finns två, till synes identiska processorer att välja mellan. Det visar sig dock finnas en del skillnader när man tittar på specifikationerna http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=98
och http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=99.
Den förstnämnda är Rev E4 och den andra är Rev E6. Förutom skillnader på nummerkoderna till OPN PIB och OPN Tray så är det annars bara voltangivelserna som skiljer så till vida att för E4 anges "1.35V/1.40V" och för E6 anges "1.35V" d.v.s. knappt någon skillnad - så vitt jag förstår, enligt dessa specar.
Söker man på vilka moderkort som fungerar ihop med respektive processor får man dock helt skilda resultat för de bägge:
För E4: http://www2.amd.com/us-en/recmobo/ResultsHandler/1,,30_182_869_9460%5E9461~73649,00.html
och för E6: http://www2.amd.com/us-en/recmobo/ResultsHandler/1,,30_182_869_9460%5E9461~73649,00.html.
Även på den tidigare angivna sidan på Abit över vilka processorer som Abit AX8 stöder så finner man att för San Diego nämns bara Rev E4 - vilket stämmer överens med uppgifterna på AMD (där Abit AX8 finns med för Rev E4 men inte för Rev E6 för nämnda San Diego).
* Detta leder till min fjärde och sista fråga: Vad är det för skillnad mellan Rev E4 och Rev E6 eftersom de trots de nästan identiska specifikationerna ändå verkar så olika? (Jag hade gärna sett att Rev E6 supportades av mitt Abit AX8 då jag råkar känna till en "Athlon 64 3700+ San Diego Rev E6" för ett bra pris, men Rev E6 verkar alltså inte - officiellt - stödjas av mitt Abit AX8... (Opteron stöds inte heller officiellt av AX8 men det skall, enligt den supportkontakt jag haft med Abit, finnas flera som kör den på AX8 utan problem...)

Ser med stor förväntan fram emot svar på dessa frågor då det skulle hjälpa mig mycket

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1169361
December 14, 2007 - 9:37 am
sp_Permalink sp_Print

1. Det står ju på dom flesta ställen vart du handlar vad det är för kärna.
Men alla 3700+ / 4000+ / FX-5* Har Sandiego kärna. (Alltså dom med 1MB Cache.)
Dom andra med 512KB cache; 3000+ / 3200+ / 3500+ / 3800+ har Vience kärna.
Och Du behöver nog häller inte ha så mkt funderingar till om det kommer funka till ditt moderort. Alla socket 939 fuckar till alla socket 939 moderkort. Spelar ingen roll vilken kärna eller revision det är.
2. Vad jag vet finns det ingen Sandiego/Vience som inte är Rev E här är jag iofs lite osäker men har för mig att Rev E kom med SanDiego & Vience.
Skillnaden mellan : ADA3700BNBOX & ADA3700DAA5BN Är att den som har ändelsen BOX har en medföljande kylare. Och Den andra är endast processorn som du får. Båda är identiska med samma kärna det enda som skiljer dom är alltså att du får en kylare med den ena och endast processorn till den andra.

Enda skillnaden är ju att Rev E6 klarar att köras på den lägre spänningen 1.35v. Och E4an kan variera mellan 1.35v-1.4v mellan olika processorer.
Det är ingen större skillnade på dom, skillnaden mellan 1.35v och 1.4v är minimal.

jibo-san
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
1169406
December 14, 2007 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Tusen tack för utförligt svar Lehto!

Lehto wrote: Och Du behöver nog häller inte ha så mkt funderingar till om det kommer funka till ditt moderort. Alla socket 939 fuckar till alla socket 939 moderkort. Spelar ingen roll vilken kärna eller revision det är.

Om jag förstår det rätt så betyder det att oavsett vilka rekommendationer som Abit gör för mitt Abit AX8 så kan jag egentligen stoppa dit vad som helst för 939-CPU - typ Opteron eller en San Diego rev. E6? Och med lika gott resultat vid t.ex. klockning? Det reser ju frågan om värdet och meningen med rekommendationer från moderkortstillverkare - bortsett från att det är rätt socket förstås.
Två följdfrågor om Rev E6 processorer:
1. Har den lägre spänningen i utgångsläget någon negativ betydelse när man vill höja spänningen (som vid överklocknig)?
2. I de länkar som jag angivit i trådens början används omväxlande två benämningar när man talar om "E4" och "E6", nämligen "Revision" och "Stepping" (här är en länk till AMD som använder termen "Stepping" http://products.amd.com/en-us/.....ilter.aspx) - vad är anledningen till de olika benämningarna, och finns det någon skillnad ?

Slutligen vill jag återvända till min första fråga: Finns det någon plats på AMD:s hemsida där de listar de olika processorerna med både namn på kärnan - som "San Diego", "Venice" m.fl. - knutet till det vanliga namnen som man ser på de vanligaste försäljningsställen typ Athlon 64 3700+
- mina egna försök att hitta en sådan har varit fruktlösa (och jag har faktiskt nästan aldrig sätt andra benämningar än de vanliga nummer-namnen på de större försäljningsplatser jag besökt - men det kan naturligtvis vara tillfälligheter)? Anledningen till frågan är att jag förutsätter att det är AMD som namngivit kärnorna och då måste ha någon sorts officiell lista över dessa - till gagn för marknaden.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 58
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL