February 12, 2007
Hej!
Jag installerade nyligen en extra hårddisk. Efter detta formaterade jag min gamla (dåvarande C:) och installerade Windows XP på nytt.
Efter detta fick min mindre hårddisk, med Win XP installerat på sig, beteckningen G: och den nyare D:.
E: & F: är CD/DVD enheter.
Kan jag på något sätt byta beteckning på G: med Win XP installerat på sig till C: utan att få problem?
MVH
Mathias
January 8, 2005
Hej det som har hänt är att din nya hårddisk har lagt sig som primär hårddisk och därför innehar samtliga bootfiler.. som sen hänvisar till din gamla med xp på..
detta e inte bra.. då du är låst med båda hårddiskarna.
ta för vana att alltid installera ett OS med endast 1 hårddisk.
vet att det går att flytta bootfiler och ändra det där på något vis, vet ej hur och med vilket program..
mvh pole
February 12, 2007
Hej och tack för klargörandet av hur det ligger till.
Min nya HDD (som uppenbarligen har lagt sig som primär) är en S-ATA, medan den gamla som jag vill ha operativsystemet på är en IDE.
Om jag har förstått allt rätt så bör jag koppla ur S-ATA'n, installera om Win XP och sedan koppla in S-ATA'n igen. Låter detta vettigt?
Behöver jag göra några ändringar i Bios eller sätta om några jumprar innan jag kopplar in den nya igen?
Finns det någon risk att jag blir av med det som ligger på S-ATA'n om jag gör enligt ovan? (Jag får verkligen inte bli av med saker här på!)
MVH
Mathias
February 12, 2007
Ajaj, det lät inte bra.
Jag får kolla detta ikväll hur det ligger till med dynamisk/normal.
Vet någon hur det kan tänkas ligga till om jag förklarar hur jag har gått till väga!?
Från början var min gamla HDD ensam och hade beteckningen C:
D: & E: var CD/DVD enheter och F: en virituell.
Jag kopplade in den nya större SATA'n, formaterade den och den fick beteckningen G:
Jag kopierade det jag behövde från C: till G:
Sedan formaterade jag min gamla IDE (C:) och la in Win XP och det hela resulterade i att SATA'n blev D: och IDE'n blev G: Ingen C: existerar längre.
/Mathias
February 12, 2007
OK!
Om jag nu tar och hystar ut IDE HDD'n och bestämmer mig för att köra enbart med S-ATA disken....
Ska jag först partionera den till två enheter, sedan stänga av datorn och plocka ur IDE disken, starta upp med min Win XP skiva (som är en "recovery CD"), välja att installera på den tomma partitionen.
Jag har hört något om att det kan vara krångligt att installera OS på S-ATA disk, men skulle detta vara ett bra tillvägagånssätt?
MVH
Mathias
May 23, 2006
Precis. Se också till att du har en diskett med Sata-drivrutiner. Det är det som är det "luriga" med att installera XP på en Satadisk. De hittar du på moderkortstillverkarens hemsida. Precis i början, när skivan börjar ladda, så står det i nederkant: "Press F6 to install SCSI or RAID drivers" (eller liknande). Gör det! sen är det bara att vänta till skivan laddat klart. Då frågar den efter din diskett. Voila! Nu kommer den att hitta din satadisk
February 12, 2007
Hej och ett stort tack! All er hjälp har väl sparat mig en hel del tid, prövande och svordommar! Jag har aldrig gjort detta innan och uppenbarligen är det en hel del att tänka på för att allt ska bli rätt!
Så var det det där luriga.... Jag kollade på mitt moderkorts (som är ett "ASRock P4i65G") hemsida och hittade följande drivrutiner:
* AMR driver
* C-Media AC97 Integrate003
* HDMR driver
* INF driver
* Realtek Lan
* VGA driver
Är det någon av dessa som avser sata?
MVH
Mathias
2 Guest(s)