Andra problem med Raid0 än när ena disken går sönder?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Andra problem med Raid0 än när ena disken går sönder?
frisk
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1511
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 22, 2006 - 6:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Fått ordning på datorn nu, vet ej varför den vägrade starta förut. Men blir i alla fall att fixa operativsystem snart, har ett Asus A8N-SLI Deluxe, med inbyggd Silicon Image Raid-kontroller från boot m.m. Har 2st Samsung 300gb diskar, inköpta vid samma tilfälle, som jag tänkte köra raid 0 på, men är lite osäker nu, hur pass stora är riskerna att det händer något, nu menar jag inte att all data försvinner om ena disken pajar, eller att jag måste ha samma kontroller om nuvarande går sönder och så, det är jag medveten om. Men är det några risker att det blir mjukvarufel så all data försvinner och så? eller är de risker som finns (som utöver det som gäller med en disk) att om ena disken pajar försvinner all data?
Tänkte samtidigt köra 2x120gb i raid 1 med viktigare saker, typ som egna dokument, loggar, bilder och musik, sånt man personligen lagt ner lite tid på.

Så min fråga helt enkelt, bortsett från att all data försvinner om ena disken pajar, är det något mer som kan bli fel jämfört med att köra hårddiskarna var för sig, med RAID 0?

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
sp_UserOfflineSmall Offline
1006626
January 22, 2006 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej det kan inte hända så mycket mer än att det blir glapp i satakalarna. Med tankae på dina backup hds så ska det inte vara några problem att ha mindre viktiga saker här.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 121
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL