December 27, 2003
Guru3d wrote: To compare them then Hilbert... Pleaaaasee... okay then since you really need to know: key factors that are different are the following two items. DACs - Our Audigy 4 has the highest possible quality DACs,
Audigy 2 DAC: 1x CS4382: 8out 114dB dynamic range, -100dB THD+N
Audigy 4 DAC: 4x CS4398: 2out 120dB dynamic range, -107dB THD+NFor those that don't know. The DAC's are Digital to Analog Converters. The better the quality the better the sound as they are responsible for a better signal to noise ratio (SNR). The Audigy 2 ZS had an SNR of 108 bD where the newer Audigy 4 series have an amazing 113 dB SNR.
The Audigy 4 Pro uses Cirrus Logic's flagship DACs, the CS4398 in a quad setup for 8 channel output. (7.1), to my knowledge there simply is nothing better at this date. It's the same stuff used on professional studio cards.
Software - Other than that there are some minor differences in feature set and drivers. The Audigy cards offer the most in terms of "stuff" with their cards. The new Audigy 4 did receive a small layout upgrade and of course supports the basics from Speaker control, to EAX, THX and finally an Equalizer. We'll show you some software goodness later on.
hele recensionen av Audigy 4 PRO finns här
EDIT: nu antar jag att du är godkänd i engelse. annars är det bara att fråga om det är något du undrar över
March 10, 2003
Bättre att satsa på ett X-fi istället för ett Audigy4. a2ZS är ett bra kort för pengarna.
Men nästa steg är iaf ett X-fi enligt min mening.
Kostar 1100:- .. vilket inte igentligen är så mycket mer än ett Zs2
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
December 27, 2003
jag köpte ett Audigy 4 Value (bulk), för 684 (med PF och Frakt!). om du klarar dig utan break-out box och lådan allt kommer i är det ett bra val. dock så kan du inte i framtiden uppgradera och lägga till en break-out box, då den Value saknar de kontakter som behövs. det har inte heller någon FireWire port
April 13, 2004
Xenomorphed wrote: jag köpte ett Audigy 4 Value (bulk), för 684 (med PF och Frakt!). om du klarar dig utan break-out box och lådan allt kommer i är det ett bra val. dock så kan du inte i framtiden uppgradera och lägga till en break-out box, då den Value saknar de kontakter som behövs. det har inte heller någon FireWire port
Hej, har precis köpt ett sådant, hur verkar det vara? Nöjd? Skall installera det imorgon, något man skall känna till?
Hoppas det inte gör något att jag lånar tråden 😀
December 27, 2003
Jalle64 wrote: [quote=Xenomorphed]jag köpte ett Audigy 4 Value (bulk), för 684 (med PF och Frakt!). om du klarar dig utan break-out box och lådan allt kommer i är det ett bra val. dock så kan du inte i framtiden uppgradera och lägga till en break-out box, då den Value saknar de kontakter som behövs. det har inte heller någon FireWire port
Hej, har precis köpt ett sådant, hur verkar det vara? Nöjd? Skall installera det imorgon, något man skall känna till?
Hoppas det inte gör något att jag lånar tråden 😀
helt nöjd! jag läste att man behövde en extra strömkabel (floppy) till A4, så jag köpte en splitter och förlängningskabel för 26:- men det visade sig att A4 Value inte behöver mer ström än vad PCI porten levererar.
Enkel EQ, bra mjukvarlumöjligheter, flera olika Surroundinställningar, fantasiskt ljud. tog ett tag att installera drivrutinen, ca 10min (!) men annars funkar allt felfritt!
April 13, 2004
zyklonb wrote: Okej!
Det jag gör är ju:
spela spel
spela mp3
se på filmfunkar det x-fi eller vad det heter till det? Vad jag fattar det som är det optimerat för MP3? Spel är viktigt ;D
mvh A
Alltifrån Audigy 2 och uppåt funkar bra för det du sysslar med, så ta det du anser dig ha råd med 😛
2 Guest(s)