Ang datakrånglet, kan det här vara lösningen?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ang datakrånglet, kan det här vara lösningen?
tb3030
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 261
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 8, 2002 - 9:03 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har tidigare skrivit hit om mitt major datorproblem, nämligen att burken hänger sig på oväntade ställen, helt omotiverat (fast nu har jag märkt att det bara händer när man kör "stora" program som tex Wavelab eller Fotobutiken). Nu kom jag på vad det kanske kan vara för fel... Jag monterade ju datorn själv och när jag monterade processorn (som var boxad) så använde jag inget kylpasta eftersom det inte stod nånting i manualen om det. Men, kanske behöver jag det iallfall? Vad tror ni?

- Zalk1n -
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
199575
September 8, 2002 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

Om det inte redan fanns kylpasta på flänsen rekomenderar jag att du lägger på det nu.

tb3030
Kommer du hit ofta?
Medlem
199577
September 8, 2002 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

tjaa... jag vet inte om det var kylpasta, men en svart mjuk fyrkant... typ... embarassed Någon annan som monterat en Northwood P4 1.8 (boxed)? La ni på mer pasta?

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
199589
September 8, 2002 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Kolla först hur varm processorn blir i full load

tb3030
Kommer du hit ofta?
Medlem
199592
September 8, 2002 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

den har aldrig kommit över 50 grader, nånstans kring... 47 som mest tror jag, så det är därför jag är osäker på om det är (den frånvarande)kylpastans fel...

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
199599
September 8, 2002 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Om temperaturen är så låg så är det nog inte det som är problemet.

De där stora programmen använder säkert mycket minne så kan det vara minnena?
De där programmena swappar säkert en massa också hur mycket ledigt har du på systemdisken/partitionen?

tb3030
Kommer du hit ofta?
Medlem
199628
September 8, 2002 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, inte processorn alltså. minnena... hmm.. kan de vara av ett märke som inte är kompatibla med resten av utrustningen kanske... Fast det är ju helt knas att datorn funkar fint när man bara använder den tex att surfa o kolla DVD mm.

Jag har ju väldigt mycket ledigt på samtliga partitioner så det är nog inte nåt sånt heller...

Kan det vara så att det är någon kontakt felkopplad någonstans? som jag satt fel på +/- vid monteringen? Spelar sånt nån roll?

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
199635
September 8, 2002 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du skulle sätta plus på minus och minus på plus så skulle inte datorn starta överhuvudtaget.....

tb3030
Kommer du hit ofta?
Medlem
199647
September 8, 2002 - 1:05 pm
sp_Permalink sp_Print

ah, du kan ha en viss poäng där 🙄

jaha, då är det bara å köpa nya minnen då! :hrm:

Th@ViP
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 133
199707
September 8, 2002 - 5:28 pm
sp_Permalink sp_Print

tb3030 wrote: tjaa... jag vet inte om det var kylpasta, men en svart mjuk fyrkant... typ... embarassed Någon annan som monterat en Northwood P4 1.8 (boxed)? La ni pPreå mer pasta?

Precis så gjorde jag när jag monterade min P4:a Enligt Skiroy så ska man ta bort den lilla fyrkanten den är visst till för att skydda o hålla ren flänsen tills man sätter fast Prollen!!! Så jag lånade en klick kylpasta av Skiroy o satte tillbaka flänsen. (fick rengöra utav bara he****te innan jag satte kylpastan) :bgrin:

Jerr3
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 226
199731
September 8, 2002 - 6:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Th@ViP wrote: [quote=tb3030]tjaa... jag vet inte om det var kylpasta, men en svart mjuk fyrkant... typ... embarassed Någon annan som monterat en Northwood P4 1.8 (boxed)? La ni pPreå mer pasta?

Precis så gjorde jag när jag monterade min P4:a Enligt Skiroy så ska man ta bort den lilla fyrkanten den är visst till för att skydda o hålla ren flänsen tills man sätter fast Prollen!!! Så jag lånade en klick kylpasta av Skiroy o satte tillbaka flänsen. (fick rengöra utav bara he****te innan jag satte kylpastan) :bgrin:

ehh... den lilla fyrkanten e en budgetersätting av den "kletiga och krångliga kylpastan".... kylpastan e svår om man e en noob... vet inte hur mkt man ska ha m.m... så att... den svartafykanten funkar utmärkt tills man ska klocka...

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
200284
September 10, 2002 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Burkar man inte typ få en liten tub med pasta som typ räcker till 1-2 flänsar.. Och för de andra är de väll ändå inte svårt att lägga på pasta!
Lägg en klick på coren och ta att slätt föremål och smeta ut. Jag tog en avbryten linjal, går perfekt 😀

tb3030
Kommer du hit ofta?
Medlem
200305
September 10, 2002 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom temperaturen inte är särskilt hög så verkar det inte vara processorn det är fel på. Men jag funderar på om det kanske är monteringen av tempmätaren det är fel på, så att den visar fel? Jag var ju inte speciellt proffsig när jag helt enkelt lade dit sensorn liksom bredvid processorn 🙄 . hmm, skall nog ta och montera om det där... men vet någon hur man fäster sensorn? skall man limma fast den på nåt sätt? :bok:

YemanCool
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1301
200310
September 10, 2002 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

tb3030 wrote: Eftersom temperaturen inte är särskilt hög så verkar det inte vara processorn det är fel på. Men jag funderar på om det kanske är monteringen av tempmätaren det är fel på, så att den visar fel? Jag var ju inte speciellt proffsig när jag helt enkelt lade dit sensorn liksom bredvid processorn 🙄 . hmm, skall nog ta och montera om det där... men vet någon hur man fäster sensorn? skall man limma fast den på nåt sätt? :bok:

den ska ligga precis bredvid coren, fästa den går väll bra att göra med lite kylpasta

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL