October 16, 2003
Delph1 wrote: [quote=Jalle64]Då har jag en fråga, varför står det att man oftast bör ta ut nätkabeln när man jobbar i datorn, i de flesta manualer som följer med tex moderkort? 🙄 😕
Dom förutsätter väl att man inte använder ESD-band? Vet inte faktiskt, men för att det ska vara någon mening med att använda använda det så måste ju chassit vara jordat det med.
//Andreas
det är väl bättre att grejorna går sönder istället för en själv? :bgrin:
January 13, 2004
Alex_88_ wrote: Tror nog att det ska fungera dock så kostar inte ett esd-band mer en 50 kr och det är mycket smidigare efter som man slipper hålla i kopparkabeln, och då har man 2 händer lediga till annat.
Man kan ju skala typ 2 dec och slå runt hanleden för att sedan sätta andra änden i chassit..
June 11, 2001
delta wrote: Man kan ju skala typ 2 dec och slå runt hanleden för att sedan sätta andra änden i chassit..
Intressant frisyr då får sedan då bandet lättar något från handleden och kommer i kontakt med bordet (har provat, smäller bra.)
Kan även säga att mina uppgifter stämmer, har kollat med elsäkerhetsverket.
Sedan finns det en anledning till att man inte får ansluta datorn till elkontakten när du arbetar, det är nämligen kretskortet som skall skyddas från dig, inte du från elen. (Enkelt att lösa om det inte finns el ansluten.)
Det finns en anledning till att fåglar kan sitta på en elledning, dom är inte i kontakt med marken eller en annan ledning, då skulle dom grillas rätt bra.
Det är skillnad på jordning och skyddsjord. Skyddsjord som är metallbläcken i en kontakt löser ut säkringen om dom för ström.
Om du ansluter nätagget kommer elkontaktens ström att gå genom dig och ned i golvet, om du orsakar en kortslutning som skulle slå ut moderkortet tex. Detta eftersom utan elanslutning och utan ESD-skydd så skadas moderkortet, med ESD-skydd, går den statiska elektrisitet tillbaka till dig och jämnas ut genom dig och tex chassi eller ett element.
Om du dessutom är ansluteten till ett eluttag kommer strömmen där att vilja jämna ut och skickar därför strömmen tillbaka till dig samt sin egen, kortet klarar sig ofta, men du får istället tillbaka urladdningen + 230V rakt in, är du dessuom i kontakt med golv, diskbänk eller element så är grillad direkt.
Alltså använd aldrig en inkopplad nätsladd när du fixar med datorn.
August 14, 2001
Vet inte om någon svarat på din fråga om hur du får rätt spänning över komponenterna, har någon redan svarat svarar jag igen. Saken ESD-påsen gör är att den leder lite ström, vilket gör att när du stoppar in handen i påsen för du lite långsamt över din laddning till komponenten. så om du är ansluten med ESD-band till datorlådan kommer altså du lådan och komponenten ha samma laddning, och risken för urladdningar är minskad. Att komponenter ofta klarar sig utan ESD-skydd och annat beror på att komponenterna själva ofta har inbyggda skydd, dessa brinner ofta upp efter första urladdningen, men gör i alla fall att komponenten överlever den gången. Nästa gång komponenten får en överspänning går den då istället direkt sönder. Även om det är lätt att slarva med ESD-skydd och annat är det alltid bra att använda, ofta märker man inga direkta problem, men risken att man får problem senare finns alltid. Saker så som att datorn hänger sig och blåskärmar kan vara ett problem av mindre ESD-skador.
September 3, 2001
vet inte varför ni känner ett akut behov av att pilla på grejjerna. Har klarat mig flera år utan problem och det enda jag gjort för att minska risker är att ta på elementet lite, undvika konstiga material på kläderna när jag arbetar (det mest självklara då), och ge fan i att peta på kortens känsliga delar.
Jag säger inte att det är bortslösat och onödigt men sunt förnuft håller rätt bra 😉 Men har man slösat 4-5 tusen på senaste kortet så kanske man inte vill riskera något alls. Så varsego.
August 7, 2003
Det är som med allting annat. Självklart är det bäst om man använder ESD-matta och ESD-handledsband. Sen finns det ju alltid en gräns på hur säker man ska vara. Om jag vore pctekniker så skulle jag nog använda handledsband, det ser mycket professionellare ut och vad är kostnaden? 100 spänn i en engångskostnad och lite jobb sätta på sig armbandet?
Hemma däremot har jag inga såna prylar men liksom det är ju som sagt en avvägningsfråga, egentligen skulle man ha ett avskärmat rum med dammfilter, rätt temperatur, avjoniserat inbyggt i en faradaybur och magnetismsanerat där man kunde sitta naken med sin dator insmord i vaselin och älgfärs endast belyst av blåa UV-lampor :bgrin: 😛 Nej, nu blev jag för upphetsad här... *harkel*
För vissa går gränsen vid armband och ESD-matta, för vissa är det att låta bli gosa med katten i silkespyjamas direkt innan man ska mecka med datorn.
2 Guest(s)