Ang. nollställning av minnen.|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Ang. nollställning av minnen.
bAron
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 23, 2006 - 1:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej, jag jobbar med datorer och får något år sedan hade en av mina kunder problem med en dator som inte ville släppa någon bild till skärmen. Datorn var nästan helt ny och företaget i fråga tillverkade animerade reklamfilmer. Datorerna var kortsagt jävligt dyra och grafikkort, minne och cpu var specialgjorda/konfigurerade för deras renderingsprogram. Vilket gjorde det ganska krångligt. Felsökte maskinen och fann inga fel på grafikkortet, när jag bytte minnena så fick jag igång maksinen ialla fall. Några månader senare så hände samma sak på en annan av deras workstations och då hade jag inte minnen som alls passade hemma, men hade de "trasiga" kvar. Satte i dem och allt fungerade. Konstaterade att minnena blockerat och det räckte att göra dem strömlösa för att de skulle tappa minnet.

Genom åren har jag felsökt och reparerat ett par hundra datorer, och har haft ett få tal med samma problem och lösning.

nu frågan
Är det någon sem vet mer exakt vad det är som blockerar och nollställs som gör att det fungerar.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1026392
March 23, 2006 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Problemet kan uppstå om du inte har riktigt kontakt mellan alla bleck och kontaktpunkter (har jag märkt).
Ibland räcker det med att man puttar lite på minnet om det "lutar" eller bara tar i och ur det.
Men ta ur minnet och kolla så att alla kontaktpunkter är fräsha och att inga bleck är böjda. Sen är det bara att trycka in stickan ordentligt och se till att den sitter "rakt".

Varför... beror antagline på att minnet sitter så pass bra att mobon tror att minnet sitter i (därav inget minnes-felmedelande) men inte så bra att allt fungerar som det ska.

bAron
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 88
1026651
March 24, 2006 - 12:30 pm
sp_Permalink sp_Print

har också tänkt i de banorna, "problemet" är att det är inte alltid mobot ger ifrån sig sitt härliga skrik -PIIIIP -PIP om man översätter det från moboiska till svenska blir det - FÖFAN JAG KAN INTE STARTA JAG HAR INGEt MINNE, BTW VAR ÄR JAG NÅNSTANS?

därför jag har förutsatt att det är en blockering, kan dock kanske vara så att mobot förstår att där sitter ett minne och fär för inte alarmerar men ändå inte kan läsa från det. Så kan ändå vara svar på min gåta kanske

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
1027146
March 26, 2006 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Att försöka starta datorn utan minnet några gånger eller att byta plats på dom ger nya adresser åt minnet, det brukar lösa konstiga problem.

Kolla även att inget damm sitter i sloten.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 353
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL