January 9, 2006
Jag har nämligen funderat på att byta upp mig till en bättre variant. Därav undrar jag vilken man får ut mest kräm i, AMD's bästa eller Intel's bästa?
Har dock inte hunnit kolla upp namnen på processorerna. Men de bör ni nog ha koll på så vitt jag vet. Min slutgiltiga fråga lyder; Vad skulle ni ha valt? Vad är de för skillnad på Intel och Amd??
🙂
//Andreas
March 11, 2003
Det är nästan skit samma vilket märke du handlar idag. Det är snarare viktigt vilken processorsocket du får.
Väljer du AMD, så köp en Socket AM2, och om du köper Intel, se till att få något moderkort med socket 775.
Då har du i alla fall möjlighet att sätta i en ny propp det närmaste halvåret. Mycket säkrare än så blir det nog inte.
July 24, 2003
CazaLL wrote: Jag har nämligen funderat på att byta upp mig till en bättre variant. Därav undrar jag vilken man får ut mest kräm i, AMD's bästa eller Intel's bästa?
Har dock inte hunnit kolla upp namnen på processorerna. Men de bör ni nog ha koll på så vitt jag vet. Min slutgiltiga fråga lyder; Vad skulle ni ha valt? Vad är de för skillnad på Intel och Amd??
🙂
//Andreas
Idag leder AMD överlägset och har gjort ett bra tag, Intel lanserar Core2 om ca 1mån och släpper olika modeller med Conroe kärnan för desktop som kommer prestera mycket bra. Dock så har AMD en hel del.
Att köpa ett riktigt bra SocketAM2 moderkort är smart idag och en billig AM2 processor tills vidare. Vad som kommer lanseras kan du läsa om tidigare som jag skrivit, bara att söka på efter mina inlägg.
Intel kommer ha ett litet prestandaövertag tror jag ett mycket kort tag tills AMD kommer med uppdaterade processorer för att sen släppa en kraftigt omgjord arkitektur.
Det är nog aldrig bra läge att köpa komponenter, det lurar altid nya saker bakom hörnet..
Personligen tycker jag nog att det inte spelar någon större roll på märket, det lilla som skiljer vid praktiskt användande är det mest bara klocknissar som ser i sina benchmarktester.
Vad du än köper så kommer det ändå kännas gamalt efter några veckor..
För nuvarande ser jag väl att AMD 939-systemen med singelcore (Typ 3700+/Opteron 144/146 är det mest prisvärda idag.
Å andra sidan lanseras väl Conroe i slutet av månaden..
Köp det du anser dej ha råd till är mitt råd..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 1, 2003
Jalle64 wrote: Dessutom kommer man att sänka priserna på i stort sett alla prollar från AMD, både singel och dualcore
Dom trevligaste med 1MB/core för såväl S939 samt AM2 utom FX samt 4800+ kommer att försvinna när dom tar slut hos lev. och inte kommer att prissänkas, jag har då inte sett nån info på att 1MB/core prollarna skall sänkas i pris annat än att dom inte går att beställa längre från AMD.
Vill man ha en sådan är det läge att slå till nu innan det är för sent.
April 13, 2004
gamer wrote: Dom trevligaste med 1MB/core för såväl S939 samt AM2 utom FX samt 4800+ kommer att försvinna när dom tar slut hos lev. och inte kommer att prissänkas, jag har då inte sett nån info på att 1MB/core prollarna skall sänkas i pris annat än att dom inte går att beställa längre från AMD.
Det kommer säkert hyfsade ersättare till dem, som också ligger väl till prismässigt
July 3, 2006
Jag kan bara säga att Sledgehammer har exakt rätt vad han skriver, Men du ska även vänta tills conroe släpps då priserna kommer gå mycket ner. Sen tycker iaf jag att du köper AM2 . Eftersom när AMDs nya cpu kommer senare efter Conroe, Så borde den dra Conroe . Tänk just vad Sledgehammer skrev, AMD har varit bäst länge och kanske blir ett "litet" uppehåll just när conroe släpps. Men senare ska du se att du tjänar ändå på AMD.
February 1, 2003
Jalle64 wrote: [quote=gamer]Dom trevligaste med 1MB/core för såväl S939 samt AM2 utom FX samt 4800+ kommer att försvinna när dom tar slut hos lev. och inte kommer att prissänkas, jag har då inte sett nån info på att 1MB/core prollarna skall sänkas i pris annat än att dom inte går att beställa längre från AMD.
Det kommer säkert hyfsade ersättare till dem, som också ligger väl till prismässigt
Inte till S939 som jag i första hand menade med att det är köpdax nu, till AM2 blir det väl i såfall högre klock som kompenserar handikappet lite senare innan nästa arkitektur kommer. Dock så ser jag fram emot kommande socket (AM3 ? runt år 2008 när det är dax att uppgradera igen) med DDR3 och typ en trevlig X6 8000+ eller nåt 😎 som ställer Intel i permanent skamvrå.
June 11, 2001
Att jämföra processorer är i dag som att jämföra hastigheten på bilar, visst är en ferrari snabbare än en volvo, men en volvo tar betydligt mer packning och är betydligt mer säker.
Samma sak gäller datorer, titta på den kringutrustning du får beroende på den processor du väljer samt vilka möjligheter till expantion du har.
Dom erfarenheter jag har av AMD säger följande:
1. Kringutrustningen behöver inte vara den dyraste för att få bättre prestanda.
2. AMD maskiner havererar inte lika mycket som datorer med intel-processorer.
3. Moderkort med AMD är lättare att montera än moderkort med Intel.
4. AMD:s X2 processorer kan köra båda kärnorna i ett system även om programmen inte är skrivna för detta.
5. Grafikprestanda är några procent bättre på AMD-maskiner jämfört med Intel.
6. AMD processorer är svalare än Intel och drar mindre watt.
Observera att dessa uppgifter bygger på erfarenheter sedan första pentium-processorn kom ut och är alltså inget av dom senaste testerna.
Sebbe wrote: Att jämföra processorer är i dag som att jämföra hastigheten på bilar, visst är en ferrari snabbare än en volvo, men en volvo tar betydligt mer packning och är betydligt mer säker.
Samma sak gäller datorer, titta på den kringutrustning du får beroende på den processor du väljer samt vilka möjligheter till expantion du har..
Kan inte annat än hålla med dej.
Sebbe wrote:
Dom erfarenheter jag har av AMD säger följande:1. Kringutrustningen behöver inte vara den dyraste för att få bättre prestanda.
Precis.
Sebbe wrote:
2. AMD maskiner havererar inte lika mycket som datorer med intel-processorer.
Och var finner man den typen av statistik?
Min erfarenhet är nog tvärtom, fast det är inga skillnader värda att dryftas.
Sebbe wrote:
3. Moderkort med AMD är lättare att montera än moderkort med Intel.
?
Och var i själva monteringsskedet skulle denna skillnad uppstå?
Sebbe wrote:
4. AMD:s X2 processorer kan köra båda kärnorna i ett system även om programmen inte är skrivna för detta.
Ingen kommentar, det stämmer säkert.
Sebbe wrote:
5. Grafikprestanda är några procent bättre på AMD-maskiner jämfört med Intel.
Ungefär vad jag hävdat en lång tid, skillnaderna är för den vanlige användaren försumbar.
Sebbe wrote:
6. AMD processorer är svalare än Intel och drar mindre watt.
Den skillnaden anser jag också vara försumbar, så länge man inte hamnar alltför högt i temperatur då förstås.(Iofs ett + med lägre strömförbrukning)
Sebbe wrote:
Observera att dessa uppgifter bygger på erfarenheter sedan första pentium-processorn kom ut och är alltså inget av dom senaste testerna.
Själv klev man på tåget 97-98 ungefär.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)