January 13, 2004
Hej alla! Sitter och kikar lite på delar till en ny framtidssäker 🙄 dator och undrar om det är någon prestandaskillnad på att köra 2x1024MB och 4x512MB i ett socket 939-system? För och nackdelar.
MVH Boomhauer!
edit: Vore trevligt att höra synpunkter på vilka minnen man ska ta också då jag helst kör 1GHz HT 🙂 Billiga helst.
November 21, 2002
November 21, 2002
August 7, 2003
Det där beror väl på revisionen av cpu mest. Det är tom specat av AMD i nån dokumentation att man måste ha högre timings om man kör flera minnen
Det beror på deras sunkiga implementering av integrerade minneskontrollern i chippen.
Men i senaste Venice-steppingen är det bättre tydligen.
March 14, 2004
Även om du har bestämt dig så kan jag meddela vad som gäller för
K8N Neo4 Platinum/SLI mobot som jag har...
om du kör 4 dual channel minnen så kommer de ligga i 333Mhz men om det är single channel så blir det 400Mhz. Precis som du har gjort så skulle jag valt 2x1024MB, att ha möjlighet till uppgradering är alltid värt mkt.
April 13, 2004
Holmen. wrote: Även om du har bestämt dig så kan jag meddela vad som gäller för
K8N Neo4 Platinum/SLI mobot som jag har...om du kör 4 dual channel minnen så kommer de ligga i 333Mhz men om det är single channel så blir det 400Mhz. Precis som du har gjort så skulle jag valt 2x1024MB, att ha möjlighet till uppgradering är alltid värt mkt.
Ursäkta men om man använder singlesided på alla fyra, skall det inte funka på 400MHz då? 😛 😕
April 5, 2001
Det som stod i den här tråden var helt nytt för mig.
Lånar tråden lite.
Jag ska köpa X2 4400+ procersor som ska köras på ett MSI K8N SLI platinum. Minnena jag tänkte använda är 2x "TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048mb dual pack Kit w/two matched PC32000 DDR Dimms", alltså 4gb sammanlagt och 4 stickor.
Kommer dessa minnen att köras i lägre Mhz? är det bättre att satsa på 2x 1024mb istället?
October 10, 2002
FreeMan wrote: Det som stod i den här tråden var helt nytt för mig.
Lånar tråden lite.Jag ska köpa X2 4400+ procersor som ska köras på ett MSI K8N SLI platinum. Minnena jag tänkte använda är 2x "TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048mb dual pack Kit w/two matched PC32000 DDR Dimms", alltså 4gb sammanlagt och 4 stickor.
Kommer dessa minnen att köras i lägre Mhz? är det bättre att satsa på 2x 1024mb istället?
Om processorn är så ny att den stöder SSE3 så har den även den nya minneskontrollern. Då kommer minnena nog att köras i 400MHz.
Det stämmer att det är dubbelsidiga minnen det handlar om, det med sänkt hastighet med 4 stickor. Men enkelsidiga stickor är mycket dyra!!
1 Guest(s)