May 1, 2005
warzo wrote: [quote=FreeMan]Det som stod i den här tråden var helt nytt för mig.
Lånar tråden lite.Jag ska köpa X2 4400+ procersor som ska köras på ett MSI K8N SLI platinum. Minnena jag tänkte använda är 2x "TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048mb dual pack Kit w/two matched PC32000 DDR Dimms", alltså 4gb sammanlagt och 4 stickor.
Kommer dessa minnen att köras i lägre Mhz? är det bättre att satsa på 2x 1024mb istället?
Om processorn är så ny att den stöder SSE3 så har den även den nya minneskontrollern. Då kommer minnena nog att köras i 400MHz.
Det stämmer att det är dubbelsidiga minnen det handlar om, det med sänkt hastighet med 4 stickor. Men enkelsidiga stickor är mycket dyra!!
Enkelsidiga är väl inte så speciellt dyra eller? Jag köper enkelsidiga för samma pris som dubbelsidiga iaf 🙂 Förresten, exakt vad är skillnaderna mellan enkel och dubbelsidiga minnen?
May 1, 2005
optimuz wrote: 2x1024 utan tvekan, enda fördelen jag kan se är väl om 4x512 är mycket billigare...
Ska du överklocka mycket köp några PC3500 alt. PC4000 stickor...Annars räcker det fint med några PC3200, typ Kingston HyperX fungerar fint...
Men om man nu kan köra 4*512 i 400mhz då? Är 2*1024 fortfarande bättre då eller lika bra? För jag tror iallafall att jag kan köra 4*512 i 400mhz med min Venicekärna, tror Death on Wings sa de till mig i ett PM nån gång.
May 1, 2005
Sardaukar wrote: Jag har kört 4x512MB med både Winchester och San Diego. Med Winchestern var det bara strul, men med San Diegon funkar det utmärkt i 400MHz. Antagligen lika bra med Venice.
Men kan du så ta 2x1024.
Varför de egentligen? Så ja kan fylla mer RAM i burken sedan :p , eller för att de fyller nån annan, bättre funktion?
optimuz wrote: Det kanske funkar lika bra, men varför skulle man vilja ha 4x512 om 2x1024 kostar lika mycket i princip? Du har ju möjlighet att köpa mer RAM sen om det krisar + att det lär dra mindre kräm från nätagget med 2 minnesmoduler? (även om det inte är så stor skillnad)
Jag har redan 2*512 i datorn. Men det borde inte bli nått strul om jag till exempel köper 1*1024 nu o fortfarande har kvar mina 2*512 i datorn samtidigt? Egentligen så kan jag nog räkna ut det själv, men ja litar inte riktigt på mig :p
August 15, 2005
Black_light wrote: [quote=Sardaukar]Jag har kört 4x512MB med både Winchester och San Diego. Med Winchestern var det bara strul, men med San Diegon funkar det utmärkt i 400MHz. Antagligen lika bra med Venice.
Men kan du så ta 2x1024.
Varför de egentligen? Så ja kan fylla mer RAM i burken sedan :p , eller för att de fyller nån annan, bättre funktion
Har du inte läst tråden alls eller?
December 31, 2001
optimuz wrote: [quote=Black_light]Men det borde inte bli nått strul om jag till exempel köper 1*1024 nu o fortfarande har kvar mina 2*512 i datorn samtidigt?
Nej, det kommer fungera prima
3 st minnen kommer väll inte fungera ?
Det jag har upplevt är att man kan köra 1 eller 2 st minnen sen nästa hopp är 4. när man trycker in 3 st så botar intedatorn alls.
May 1, 2005
Death On Wings wrote: [quote=optimuz][quote=Black_light]Men det borde inte bli nått strul om jag till exempel köper 1*1024 nu o fortfarande har kvar mina 2*512 i datorn samtidigt?
Nej, det kommer fungera prima
3 st minnen kommer väll inte fungera ?
Det jag har upplevt är att man kan köra 1 eller 2 st minnen sen nästa hopp är 4. när man trycker in 3 st så botar intedatorn alls.
Jodå. Tror ja testa de när min dator precis var ny, de verkade isf funka felfritt, men mitt minne kanske inte funkar :p Kan ju ta o testa med ett minne som jag har hemma annars ju 🙂
December 31, 2001
Black_light wrote: [quote=Death On Wings]så länge han kör 1,2,4 moduler så klarar han sig.
men varför skulle det inte gå med 3 moduler då?
Vet inte, står så i min manual i alla fall och det fungerar inte med 3 heller för min del, fick köpa ett 4e för att få igång det.
Folket på Abits forum säger detsamma.
May 1, 2005
Death On Wings wrote: [quote=Black_light][quote=Death On Wings]så länge han kör 1,2,4 moduler så klarar han sig.
men varför skulle det inte gå med 3 moduler då?
Vet inte, står så i min manual i alla fall och det fungerar inte med 3 heller för min del, fick köpa ett 4e för att få igång det.
Folket på Abits forum säger detsamma.
🙁 Hmm, kanske kan far bidra med en tusing till ett 1024 RAM då 😀 Så har ja 4 moduler o 3 gig RAM :p Men då borde det väl fortfarande köras i 400mhz? Eftersom ja har Venice då menar jag.
3 Guest(s)