July 21, 2006
Hej igen. Nu har jag ett par dystra problem, hoppas att ngn kan hjälpa mig med dessa. Beställde för en tid sen följande komponenter från en butik och de har nu kommit:
- Antec P180
- Hiper Type R 530W Blue
- Silverstone Fancontroller
- Zalman CNPS 9500 LED
- 1200mm ADDA-fläkt
Beställde resterande komponenter från en annan butik, dessa har EJ kommit ännu, lär anlända nästa vecka:
- Asus P5B Deluxe WiFi/AP
- Intel C2D E6600
- Corsair TWIN2X2048-6400C4
- Asus Radeon X1900XT PCI-E
- Seagate Barracuda 320GB SATAII
- NEC DVD-brännare
- LG L204WT, 20" TFT Widescreen
Nu har följande problem uppstått:
1. Jag tänkte jag skulle installera nätagget tillsvidare, men då märkte jag av en händelse på nätet att mobot har en 8-pin strömkontakt som sitter nära cpun, varav 4 av dem är övertäckta med en plastbit, men nätagget har endast en 4-pin strömkontakt. Måste man använda alla 8 eller räcker det med att bara använda 4, isf vilka? Om man måste använda alla 8 måste jag skicka tillbaka agget, har fortfarande 13 dagars returrätt. Om det räcker med 4 så kommer nästa problem in i bilden:
2. I buren längst ner, den där nätagget sitter, så finns det en fläkt monterad i mitten. Är det ngn som förstår hur man ska få loss den fläkten?!?!!?! Försökte få fast alla kablar som behövdes, o sedan sätta dit agget, men det går EJ! Försökte i säkert en timme, men det enda jag lyckades med var att skrapa bort målet på nätagget 🙁
Borde väl nog gå att montera loss den, men hur? Tyck gärna att jag är dum, men ni som har denna låda kan nog mkt väl veta hur svårt det är att få dit agget på plats.
Beklagar att tråden blev lång.
August 16, 2005
Moderkortet har nog en åttapinskontakt för att passa vissa nätagg. Är den plomberad bör det funka med bara fyra.
Angående installation av nätagg. Kolla om du blir klokare av denna recension: http://www.silentpcreview.com/.....page3.html
Kolla sida 5 också för mittfläkten. Det ser ut som att den bara är att dra loss.
Du läser väl manualerna till sakerna du köper? Borde ju stå något till både moderkortet och chassit tycker man...
May 2, 2006
Ja, som du ser på sidan 5 så måste du först lossa de 4 skruvar som håller fast den. Ta ut det nedre hårddiskracket så du kommer åt. Installera sedan nätagget och testa om du får plats med en av övre kammarens 25mm fläktar istället. 38mm sätter du då i övre kammaren. Annars, har du bara en hårddisk så behöver du ingen fläkt där nere, luftdraget sköter fläkten på nätagget.
Vissa nätagg har bara 4-pins anslutning, därav plomberingen som sagt. Det bör gå bra att använda den. Kolla i moderkortets manual vad den säger om detta. Rekommenderar den 8-pins kontakt (vilket jag misstänker) så köp en sådan här adapter för 25 spänn (kolla i din lokala datorbutik så slipper du frakt för en så liten grej).
July 21, 2006
Dsk wrote: Du läser väl manualerna till sakerna du köper? Borde ju stå något till både moderkortet och chassit tycker man...
Man tycker det... men så är icke fallet i manualen till chassit, det står ej ngt om den nedre fläkten där... Angående mobot så nämnde jag ju redan att jag inte har fått det ännu...
Tack för hjälpen dsk och stege99, fick monterat fast nätagget nu, bara att vänta på de resterande delarna... det som var konstigt var att jag inte fick med ngn sån där "VGA duct" med chassit, det förvånar mig lite.
May 2, 2006
Du har fått den nya revisionen av chassit. Där har dom slopat VGA ducten, vilket jag tycker dem skulle gjort från början. Den ökar bara oljudet och försämrar luftgenomströmningen. Istället har du med den nya revisionen fått med 2st metalclips som du använder till att fästa en 120mm fläkt på insidan av det övre HDD racket (istället för ute vid fläktfiltret). Jag rekommenderar kraftfullt att du gör det. Sänkte mina temps på nordbryggan och graffets vga med 5-7 grader jämfört med att ha det på utsidan vid filtret.
2 Guest(s)