Antec TP-750 snabbtitt|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Antec TP-750 snabbtitt
elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 21, 2010 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Antec var snälla nog att skicka mig ett TruePower New Series 750W (http://www.prisjakt.nu/produkt.....p?p=416702) för test. När det kommer till nätagg är det alltid lite klurigt att göra ett vettigt test utan riktig utrustning. Då jag tidigare kört 4-vägs SLI med GTX 580 och sett vilka galna effekter man får ur vägguttaget med dem blev det en bra utgångspunkt. I princip belastas enbart 12v-linorna men i ett dagsaktuellt system är det den som belastas mest vilket gör testet relevant för "vanligt" bruk.

Frågeställningen blir helt enkelt: Hur många grafikkort kan man köra på detta nätagg?

För att stressa systemet användes 3DMark Vantage i Xtreme-läge. Jag började optimistiskt med fyra kort (vilket jag tidigare med överklockning sett siffror på över 2kW från vägguttaget) vilket givetvis resulterade i en odramatisk avstängning av hela systemet någon sekund efter att speltestet kört igång. Fick i alla fall verifierat att OCP fungerade som det skulle :). Bort med ett grafikkort och test med tre GTX 580 i systemet vilket gick betydligt bättre. Det fungerade galant genom hela Vantage med enda anmärkning att fläkten på nätaggregatet börjar låta en hel del vilket är helt förståeligt med tanke på att effektmätaren vid vägguttaget visar dryga 900W. Gränsen låg alltså någonstans mellan tre och fyra grafikkort så för att hitta absolut max tog jag till ett välkänt knep, nämligen överklockning. Processorn ökades till 4133Mhz vid 1.3v och grafikkorten till 850/1100 med stockspänning vilket även det fungerade galant genom hela testet. Högre än det gick däremot inte men jag är rätt nöjd ändå med tanke på att effektmätaren under vissa perioder läste hela 1100W ur vägguttaget vilket ger en effekt på 880W direkt ur nätagget om man räknar med effektivitet på 80% (jonnyguru har testat och bekräftat att nätagget har effektivitet på över 80%).

Dessa resultat är mer än vad jag hade förväntat mig av ett vanligt 750W agg och även om det låter rätt mycket vid denna belastning så är det inte mycket högre än vad GTX 580-korten kan åstadkomma. Agget är dessutom väldigt tyst vid låg belastning vilket jag rankar som det viktigaste. Annars är det enda jag kan klaga på antalet stationära kablar. Förrutom 24-pin ATX-kontakt finns fasta separata kablar för 8-pin samt 4-pin strömkontakter till processorn, två kablar med PCI-E 6+8-pin, en kabel med 4-pin molex och en med SATA-strömkontakter.

Systemet:
Intel Core i7 980X
ASUS Rampage III Extreme
A-data XPG 2200+ 3x2GB
ASUS GTX 580 3-way SLI (on ROG Xpander)
OCZ Core v2 30GB

Förpackning:
[Image Can Not Be Found]

Innehåll:
[Image Can Not Be Found]

Systemet med effektmätare och Vantage igång i bakgrunden.
[Image Can Not Be Found]

Jag gjorde förut denna typen av korta recensioner/tester av produkter rätt ofta men det har inte blivit så mycket på senare tid. Är det något som uppskattas och är av intresse eller ses det bara som ful PR för div företag? Åsikter tack!

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1259480
December 21, 2010 - 1:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur länge lät du den stå och köra testerna? Säger ju inte så mycket egentligen om du bara körde två-tre loopar av GT2, roligare om du låter den stå i 24h eller något. Då har du gjort dig förtjänt av nätagget, när nästa elräkning kostar lika mycket som agget skulle göra i inköp. 😀

Fredrik_8
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 258
1259488
December 21, 2010 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Grymt! Har iofs läst denna tidigare på Xtremesystems.

Ja, jag uppskattar "sådana här" recensioner, blir lite mer personligt. Så fortsätt du med det! 😉

elmor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1144
1259494
December 21, 2010 - 10:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1259575 wrote: Hur länge lät du den stå och köra testerna? Säger ju inte så mycket egentligen om du bara körde två-tre loopar av GT2, roligare om du låter den stå i 24h eller något. Då har du gjort dig förtjänt av nätagget, när nästa elräkning kostar lika mycket som agget skulle göra i inköp. 😀

Så mycket loopande blev det inte utan körde igenom en hel runda Vantage. Att det klarar nästan 900W under några minuter borde ge en indikation om att 750W konstant inte borde vara några större problem. Stresstesta i några dygn var inget jag hade tid för och detta är inte en så djupgående recension (som sagt, snabbtest).

hirsch;1259583 wrote: Grymt! Har iofs läst denna tidigare på Xtremesystems.

Ja, jag uppskattar "sådana här" recensioner, blir lite mer personligt. Så fortsätt du med det! 😉

Blev lite omvänt, skrev först på engelska och postade på XS så jag fick översätta tillbaka till svenska igen för att lägga upp här vilket konstant sköts upp. Ska försöka få det lite mer synkat nästa gång 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 403
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL