July 14, 2005
Jag skulle bygga en Budgetdator och ville pröva något annat en dom stora Towerlådorna som skymmer utsikten från mitt skrivbord.
När jag letade efter olika billiga Desktopalternativ så ville jag ha en mer traditionell variant istället för HTPC-stuket.
Vilken Nostalgitripp jag fick när jag upptäckte att AOpen´s 95-serie fortfarande tillverkades 😀
Det var just en HX95 jag använde i mitt första hembygge med AMD K6-2 300MHz och FIC Moderkort med 100MHz FSB.
Jag beställde en uppdaterad variant som heter HQ95A från http://www.Itbutikken.dk där dom fanns i lager och sparade flera hundra kronor, summa inkl. frakt till Sveriga 674:-
Här är AOpen´s länk till 95-serien:
http://global.aopen.com.tw/pro.....series.htm
Efter en vecka fick jag hem den och den var mycket mindre en jag hade minne av.
Här är lite fakta om den:
Metal: SECC
Width : 16.93"(430mm)
Height : 6.10"(155mm)
Depth : 16.54"(420mm)
3.5" internt/externt[4/2]
5,25" internt/externt[0/3]
Micro ATX/ATX
Air Vents with Optioinal Second DC fan
Den har ett 300Watts Nätaggregat med 24/20-pins kontakt.
+4-pins enligt ATX12V 2.03 specifikationen.
Den har 3 linjer med 2 Molex på varge kabel + 2 små för Floppy.
Det stod det inget på Specifikationen på Hemsidan om!
Annan extrautrustning som skulle vara "Options" fanns det också...
Två 4cm fläktar satt ovanför I/O-panelen.
Ovanför sitter en balk med rör för Proccesorfläkten.
En yttetliggare balk med hållare för 2 extra hårddiskar över modekortet.
I gamla HX95 från slutet av 90-talet satt Powerknappen under Diskdriven vilket blev avigt, i HQ95A sitter den mitt på fronten och är större vilket är bra 🙂
Vänsterkanten på fronten är blåfärgad och har HD- samt Powerlampan + Resetknappen vilket gör att dom synns bra.
Montringen av komponenterna mindes jag som trångt och besvärligt men förbättringarna, större erfarenheter av PC-byggen gjorde att jag var färdig på ungefär en halvtimme 😛
Dessutom hade jag haft en vecka att förbereda mig, vilket att installation gick felfritt, så felfritt att jag efteråt undrade vad som hände!
Som sammanfattning kan jag säga att denna modell rekomendera av dom som behöver en kompakt och prisvärd låda med plats för många Enheter, och om du är trött på Towers eller bygger HTPC.
Hälsningar Jonas Viklund.
1 Guest(s)