July 1, 2003
Hejsan!
Byggde min nya dator för ett tag sen typ 2-3veckor sen. Då använde jag orginalfläkten som jag fick till. Den lät väldigt högt så i helgen bytte jag till en stor kylfläns med en tyst 120mm fläkt på. Den blev tystare fast den blev inte svalare. Märkligt tycker jag. Nu idlar cpun på ca 43-45grader när jag inte gör något. Testade lira unreal tournement typ 10-15min och då gick cpun upp till 59grader. Är detta normalt. Cpun är en intel core 2 duo e6750 @ 2.66GHz. Chassit är ett antec sontana 2 med två chassi fläktar. Modekortet är på 28grader. Så kylningen borde inte det vara något fel på.
Är detta normalt för den här processorn ?
July 1, 2003
Har svårt att tro att jag gjort fel när det gäller kylpastan. Hade min vän med mig som är bra på datorer och han tyckte det såg bra ut. Ta tid och är väldigt krångligt att ta ut modekortet så det undviker jag helst. Vill bara veta om det går att köra vidare med den värmen eller om det kan vara något som är fel på cpun ?
September 26, 2005
Är till 99% aldrig fel på cpun, jag har kastat runt med prollar, lagt buntar med papper på dom på kontoret och funkar alltid iaf, jag tror helt enkelt för mycket eller för lite kylpasta, obs kylpastan skall appliceras sen skrapas av, det skall endast finnas en liten "film" kvar, den skall täppa till ojämnheter i materialet, kylflänsen. Den leder inte lika bra som ett fast föremål dvs, prolle och heatsink, den skall bara agera värmeförflyttare. Så bort med den gamla kylpastan, på med ny, förslagsvis en klick i mitten av en storlek av ett luftgevärsskott. Tryck ner heatsinken utan att flytta runt så mkt, sen varmkör du datorn ordentligt ngra dygn, för det tar ett tag för kylpastan att fastna ordentligt, så skall du se att det blir svalt, jag har 30 grader på min processor, E2180 orginalklock 2 ghz, stabil i 3ghz vid maxload 16 timmar i orthos ligger den på runt 58-62 grader.
July 1, 2003
Är en THERMALRIGHT ULTIMA-90I jag har plus en 120mm fläkt. Det konstiga är att man kan vrida flänsen när man skruvat fast den. Eftersom det är fjäderskruvar går det ju inte skruva hårdare och man kanske inte ska det heller för då kan väl cpun går sönder. Ska det gå vrida så när man monterat dit den ?
February 12, 2003
kRiLLo wrote: Är en THERMALRIGHT ULTIMA-90I jag har plus en 120mm fläkt. Det konstiga är att man kan vrida flänsen när man skruvat fast den. Eftersom det är fjäderskruvar går det ju inte skruva hårdare och man kanske inte ska det heller för då kan väl cpun går sönder. Ska det gå vrida så när man monterat dit den ?
Ja, den ska gå att vrida. Det viktiga är att du inte kan lyfta den. 🙂
2 Guest(s)