September 16, 2002
Jag köpte vid julen 2004 en Fujitsu-Siemens Amilo M 1425 och den har fungerat jättebra tills för ett litet tag sedan.
(Jag använder den väldigt lite nu för tiden.)
Felbeskrivning
Jag märkte för ett par veckor sedan att när jag försökte starta den, så ville den inte starta alls. Jag tänkte att det nog är batteriet som är slut så jag stoppade bara i sladden och körde igång den utan problem.
När jag skulle starta den igen för ca: 5 dagar sedan så var den död igen, än en gång så kopplade jag i sladden och startade utan problem.
Jag började nu misstänka att den drog ström även när den är avstängd. Därför lät jag den ladda upp till fullt batteri, sedan drog jag ut sladden för att se att den fortsatte vara igång och det var den.
Jag lät den stå tills den hade precis 90% batteri kvar.
Sedan lät jag den stå för sig själv i omkring fyra dagar och när jag sedan försökte starta den igen så var den helt död!
Suppporten säger
Jag ringde och pratade med Komplett.se, där jag köpt datorn och de gav mig numret till Fujitsu-Siemens egen support, så jag ringde den istället.
Jag beskrev felet och det lät länge som om jag skulle få skicka in den och de skulle fixa det men efter att han pratat med ett par kollegor så kom de fram till att felet är batteriet och att det är en "slit och släng färskvara" som bara har 6 månaders garanti.
Han sa att om jag bara köper ett nytt batteri så kommer problemen att lösa sig.
Nu då?
Jag hittar bara batteri till den modellen på ett enda ställe:
http://www.okit.se/dator/batte......8091.html
och då kommer det kosta 1700:-.
Jag är inte ens helt säker på att det är problemet. Kan det inte vara så att datorn har någon knäpp och drar ström även när den är avstängd. (Den är riktigt avstängd och inte i stand-by eller viloläge.)
Det känns väldigt dumt att lägga ut 1700:- på en så gammal dator, men nypriset på den var 17000:-.
Frågorna
Vad tror ni är felet?
Kan ni hitta matchande batteri billigare?
Om jag köper ett batteri, kommer man få igen det om jag bestämmer mig för att sälja datorn?
September 16, 2002
Ooooooooh!
http://www.24.se/ShowProduct.a.....rodid=2718
😀
Här ska beställas!
För det där är rätt... Eller? Internt och till min Amilo M 1425.
1 Guest(s)