October 1, 2007
Hej, jag tänkte se om någon har svar på min fråga.
Jag vill ha 4gb minne men vet inte om jag ska gå på 4st 1gb minnen eller 2st 2gb minnen.
Har läst lite varstans att det är bättre med 2st 1gb än 1st 2gb minne.
Vet ni någon fin artikel om detta? sweclockers eller annan stans?
October 1, 2007
denstore wrote: Det beror ju helt på vad du har för moderkort, men idag är det till 95% av fallen bäst att ha två minnesmoduler i prestandamoduler. Inte färre, och inte fler.
Låt säga en nForce 790i SLI.
Är en X58 moderkort bättre för ddr3 med hög hastighet än nForce 790i?
March 11, 2003
Ska du ha ett 790i-chippat kort, så ska du ha två moduler. Ska du ha ett X58-chippat, så ska du ha 3st. Intels i7 är hälften av de där 5% av de där som inte ska ha två moduler. I och med att de kan köra tri-channel, så har man bäst prestanda med tre identiska moduler. I övrigt så är de flesta modernare moderkort dual-channel. Äldre kort, och laptops är ofta single channel.
October 1, 2007
denstore wrote: Ska du ha ett 790i-chippat kort, så ska du ha två moduler. Ska du ha ett X58-chippat, så ska du ha 3st. Intels i7 är hälften av de där 5% av de där som inte ska ha två moduler. I och med att de kan köra tri-channel, så har man bäst prestanda med tre identiska moduler. I övrigt så är de flesta modernare moderkort dual-channel. Äldre kort, och laptops är ofta single channel.
En Intel E8400, vad skulle det innebära? sämre sammarbete?
March 11, 2003
I och med att det är en 775, så kan du ju inte sätta den i ett X58-moderkort. Ditt enda alternativ blir att köra den i dual-channel på ett 775-kort.
Sen kan jag ju tycka att folk stirrar sig lite för blinda på minnesbandbreddsvinsten med tri-channel. Visst är det inte försumbart, men frågan är om det är kostnadseffektivt i dagsläget.
1 Guest(s)