October 14, 2006
Hej!
Jag har nu gått och funderat ett tag på om det egentligen är billigare att bygga en egen dator. Hur jag än räknar och tänker så hamnar jag alltid uppe på minst 6-7000:- för en medelbra speldator. Men för detta pris finns ibland många bra erbjudanden på kompletta datorer (-skärm).
Så är egentligen billigare eller ligger skillnaden på bara några hundralappar.
Tack
October 7, 2002
Skillnaden är inte så stor som man skulle kunna tro, precis som du själv har upptäckt. Du har ju inte mängd- och återförsäljarrabatt som den som säljer färdigbyggda datorer har.
Största fördelen med att bygga själv är att du har möjlighet att avgöra helt och hållet precis vad som ska sitta i och vilka komponenter du vill lägga pengar på, och vilka du snålar på. Det är förvisso intressant mest om du inte vill ha en dussindator. Många mindre butiker säljer för övrigt även färdigbyggda specialbyggen...
November 22, 2001
har alltid velat bygga själv. Det är ALLTID något i dom färdiga man inte gillar. Antingen gfx-kortet, mängden minne, chassi... ja you name it.
Om man kollar i reklam eller i butiker så tycker man först "shit vilken schyst PC för det priset". Sen ser man att oj.. det där var ju inte så bra.. alltid nån del som blir flaskhals.
Nej bygg själv om du kan.. Skulle nog personligen bygga själv även om det kostade några 100 mer än tvärtom faktiskt.
August 30, 2005
Pemani wrote: har alltid velat bygga själv. Det är ALLTID något i dom färdiga man inte gillar. Antingen gfx-kortet, mängden minne, chassi... ja you name it.
Om man kollar i reklam eller i butiker så tycker man först "shit vilken schyst PC för det priset". Sen ser man att oj.. det där var ju inte så bra.. alltid nån del som blir flaskhals.
Nej bygg själv om du kan.. Skulle nog personligen bygga själv även om det kostade några 100 mer än tvärtom faktiskt.
oftast tycker jag att man får igen de 100kr i framtiden när det gäller vid nästa nya komponeter. vet när man har med en uppsatt dator att göra när man sätter in ett bättre gkort tex så kan man vara tvingad att buta nätdelen oxå. eller när det står 1 G och det är 4 st 256 minnen så man måste ändå köpa nya och kan inte spara till något vettigt.
2 Guest(s)