March 18, 2001
Har nu efter att ha läst i olika forum gått på nästan varenda sak som sagts om dämpning av ljud. Jag har testat den mattan från biltema den från mekonomen köpt korkmatta mm. Papstfläktar 5-7 volt vattenkylning/pumpen i tank och 2st 120mm på 7 volt till radiatorn. Papst 12db i nättaggregat, zalman kopparfläns på gf3 kortet, fyll gärna i med mera. Har kostat en del. Vad som hänt är att för varje sak jag tystat ner så har det framkommit ett nytt ljud, detta var troligtvis överröstat av något annat förut. Det finns säkert mera som jag inte tagit upp här men jag funderar på hur jag ska få en helt tyst PC med grym prestanda. Det som fortfarande låter värst är utblåsfläkten bak papst 12db+ och insug fram lika. Nättaggregatet ger ifrån sig ett högfrekvent ljud och fläkten i detta papst 12db låter också, likaså DVD spelaren och hårddisken 7200 RPM Barracuda 4. Nu är det säkert många som säger
- Kom hem till mig ska du få höra på min black delta bla bla 46db bla bla.
Detta resonemang är ju helt ovesäntligt för det låter fortfarande i min dator när jag sedan kommer hem Min dator är nu bra mycket tystare än den var från början men den är inte TYST. Så rätt formulering borde vara att man kan få en lite tystare PC om man lägger ut några tusenlappar eller? Datorn står bredvid mig på golvet ska tilläggas. Vad tycker du och vad har din lösning på detta problem varit ?
June 1, 2001
Det sjuka är ju att man ska behöva lägga ut ett par tusenlappar på att få tystare grejer, precis som att det vore en självklarhet att datorn normalt ska låta som ett mindre flygplan.
Grejerna är ju felkonstruerade från början, det är det som problemet, det kostar inte mera att göra tyst det är bara det att de skiter i det och i och med det har de skapat en fin liten nisch marknad för sk "tysta" produkter.
November 20, 2001
August 22, 2005
anton99, han har redan.
det e inte så svårt att ha ihjhäl resten av ljudet, 1 fäst ett vattenblock på alla hårddiskar och dvd/cd spelare du har, mura sedan in dom i skumplast eller dämparmatta.
vattenblocken är för att förhindra överhettning, tror det finns en guide om hur man gör, ska titta lite på det....
August 22, 2005
det var på PROCOOLING.COM den fanns, där finns det förövrigt typ allt du vill veta om vattenkylning!
http://www.procooling.com/arti.....ooli.shtml
det e hårddisken
March 20, 2001
Rockabilly65 så du är på samma linje som jag då, lägger till en sak som du inte provat tror jag..
Bygg eget chassi Håller jag på med!
MDF chassi, 20mm skumgummi dämpning + Vattenkylning på allt som jag får tag i block till..
Ska ha 2*120mm TITAN @ 7V på radiatorn som jag hoppas blir tillräkligt tyst.. Vill ju ha lite efekt &så! Dom ska iaf blåsa mer & låta mindre än Papst på 12v..
+ att Papst med sina glidlager börjar leva rövare efter ett ½år + beroende på hur skabbigt klimat dom lever i..
Hoppas att det blir TYST! Bygget har dock stått still i över 2mån med väntan på överhandsfräs, men nu ska jag äntligen få fix på det.. I ska jag få låna den om allt går som det borde!
March 18, 2001
August 2, 2001
Håll utkik...
Burk #1 Duron600@1100 | 256mb Ram | 120Gb HD| Geforce 2 | Razer 2000 |
Burk #2 PII 450 | 128mb RAM | 8gb HD | 8mb AGP |
Bonet ADSL 2.5 mbit
[ Detta Inlägg ändrades av: zajter den 2001-12-03 11:29 ]
October 9, 2001
On 2001-12-02 05:46, Nibbler wrote:
Det sjuka är ju att man ska behöva lägga ut ett par tusenlappar på att få tystare grejer, precis som att det vore en självklarhet att datorn normalt ska låta som ett mindre flygplan.Grejerna är ju felkonstruerade från början, det är det som problemet, det kostar inte mera att göra tyst det är bara det att de skiter i det och i och med det har de skapat en fin liten nisch marknad för sk "tysta" produkter.
EXAKT där har vi det!!
December 19, 2000
Men snälla nån grabbar...ni måste vara extrem överkänsliga mot ljud....om man stör sig på en fläkt som låter strax över 12db så är det riktigt illa.
Men det är bara min åsikt...missunnar er inte ett tyst system.....tycker barar synd om er...för det blir nog inte lätta att åstakomma en helt tyst dator.
"Lycka till" 😀 😀 😀
June 18, 2001
Jag skulle satsa på att bygga en egen låda.
Sätta 2 st stora fläktar typ 92mm som blåser ur luft
En jättekylfläns på CPU'n
Satm ytterligare 2st stora 92mm fläktar som blåser på flänsen i riktning mot de 2 bakre 92'orna.
HD skulle jag byggt in i en egen låda med luft hål i samt kläggat ihop öppning för IDE kablage och ström med silikon eller liknande för att värmen från HD inte interfererar med MK & CPU.
Större flänsar och bort med små fläktar!
Små fläktar låter bara mycket samt har en mycket vanlig förmåga att paja sig själva av sin egen värme som motorn genererar.
Kolla på märkesdatorerna.
Dell t.ex har aldrig kör med CPU fläktar, utan endast med 2st 80mm där ena eller båda sugit ur luft ur lådan och plast kanaler för att leda luftströmmen.
Samma sak med HP.
Detta har givit mycket tysta burkar.
Sitter här just nu med en DELL Dimension 4100 1GHz med en Seagate 40GB U6 i, har den på bordet som en test station, jag hör den knappt med sidoplåten avtagen!!!
March 18, 2001
On 2001-12-03 12:17, Naughtyboy_2000 wrote:
Men snälla nån grabbar...ni måste vara extrem överkänsliga mot ljud....om man stör sig på en fläkt som låter strax över 12db så är det riktigt illa.
Men det är bara min åsikt...missunnar er inte ett tyst system.....tycker barar synd om er...för det blir nog inte lätta att åstakomma en helt tyst dator.
"Lycka till" 😀 😀 😀
Nu tror jag att jag har betalat extremt mycket för en fläkt på 12db som i själva verket säkert är minst det dubbla. Grejen är att jag blir väldigt trött av ljudet som datorn ger ifrån sig, sitter ofta på natten och har då inte TV, stereo, flickvän som tjatar mm som är med och dränker ljudet. Det som händer när man fått bort de värsta brummningarna och blåsljuden är att det kommer fram högfrekvent oindentifierat ljud och detta är otroligt störande. Sedan så tycker jag man ska få det man betalar för eller?
June 8, 2001
Få bort vibrationer från fläktar, HDs och annat så ska du se att det blir mycket tystare.
Jag har ingen fläkt som har kontakt med chassit, och känner man på lådan så märker man att det är vibrationsfritt.
Nja, vibrationer finns när man använder DVD-Rom eller diskettstation...
October 13, 2001
Jag har samma problem med ljud...
Jag har bitumen mattor och skumgummi i typ hela låda.
Det som låter mest nu är nätagget som jag ska tysta när jag får tid, och dom gammla hårddiskarna...
Men jag har byggt en egen hårddiskupphänging som tar bort alla vibrationer till lådan... Nu hör jag bara den när den varvar upp, har en gammal SCSI 7200rpm.
Kostar typ bara en 15kr per hårddisk...
Jag har lite bilder hur jag gjorde om du/ni är intresserade...
[ Detta Inlägg ändrades av: Torin den 2001-12-04 15:13 ]
September 11, 2001
Jag vet inte om ni tycker detta är en bra idé, men detta är vad jag tänker göra iaf i kampen om en helt tyst dator. Jag började som ni (har dock inte kommit lika långt, har chasslifläktar på 5v, cpu 5v, stabilt chassi, osv) men när det inte duger så kom jag på idé:n att flytta bort hela datorn till rummet brevid, fixa lite förlängning till ps2, USB, skärm och ljud (det räcket för mig för nätverk finns redan i det andra rummet) sen modda chassit lite så jag drar ut power, reset, HHD led och power led och sätter dessa knappar o lysdioder i en liten box som jag fäster under skrivbordet.
Bra va? ända problemet är när man skall sätt i CD skivor och installera spel på 4cd där dom ska ha varje skiva 2ggr o olika ordning men det är sånt man får leva med (Jag anv CD-spelaren ca en gång per månad..)
(givetvis fixar man en snygg kontakt på skalet där man leder ut power osv till andra rummet så man lätt kan koppla loss allt o åka på lan, då ligger bara förlängnings kablarna kvar i väggen...)
September 11, 2001
nu skall ni veta att det är mig ni pratar med, om jag planerar något så händer det säkert någon gång i framtiden
men boxen blir så simpel som bara möjligt med kanppar av (ringklocka-princip) och 2 lysdioder (jag hoppas man inte bränner moderkorter om man seriekopplar 2 lysdioder :razz:)
1 Guest(s)