Är det mer ram jag behöver?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är det mer ram jag behöver?
vector
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 200
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 13, 2005 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Vet inte riktigt om det är rätt forumsdel men jag gissar på det.

Det är så när jag spelar vissa spel, just nu främst GTA San andreas, så laggar det till på vissa ställen. Jag kan köra spelet på ganska bra kvalité i övrigt men på vissa ställen i spelet, alltid samma ställen, laggar det så det knappt går att spela.

Tror ni det är grafikkortet som inte pallar eller är det för att jag har för lite RAM (512mb).

Själv vill jag tro att det är minne som behövs men jag är inte säker.

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
920296
July 13, 2005 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

512 är väldigt lite i dagsläget. Rekommenderar minst 1 GB.

vector
Medlem
920299
July 13, 2005 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Mm, jag har förstått att det är lite. Har tagit mig tid att uppgradera då jag inte vet vilka minnen jag vill ha.

Men men, frågan är om det är minnesbrist som gör att spelet/spelen laggar

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
920305
July 13, 2005 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

ja eftersom när ditt ramminne tar slut så vill spelet ladda från det fysiska minnet ,dvs din HD och det är då det laggar till antagligen.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
920311
July 13, 2005 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

vector wrote: Mm, jag har förstått att det är lite. Har tagit mig tid att uppgradera då jag inte vet vilka minnen jag vill ha.

Men men, frågan är om det är minnesbrist som gör att spelet/spelen laggar

Med ett 9800pro låter det absolut som att det e mer minne du behöver.

Varför inte köpa HyperX igen?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
920347
July 13, 2005 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte riktigt, mig funkade det utmärkt för med 512MB RAM, prova en större swapfil till en början.
Iofs hade jag ett 6800LE med 16/5, men det borde väl inte göra nån större skillnad mellan det och 9800Pro.
Whatever, prova med en större swapfil, sen om inte det funkar, mer minne.

N1ko
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 910
920349
July 13, 2005 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Asså hur ser din budget ut?? om du har rika föräldrar kan du ju alltid bara be från dom eller måste du spara sj? om du har pengar så de räcker kan du ju köpa både mer minne och graffe. själv tycker ja 9800 pro e kasst

vector
Medlem
920356
July 13, 2005 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Jag vet inte riktigt, mig funkade det utmärkt för med 512MB RAM, prova en större swapfil till en början.
Iofs hade jag ett 6800LE med 16/5, men det borde väl inte göra nån större skillnad mellan det och 9800Pro.
Whatever, prova med en större swapfil, sen om inte det funkar, mer minne.

Det är nog inte swapfilen som är för liten, tror jag satte den på 1,5gb eller något. Inte säker men det ligger därikring

Json_81 wrote:
Med ett 9800pro låter det absolut som att det e mer minne du behöver.

Varför inte köpa HyperX igen?

Troligen blir det HyperX igen eller de nytillverkade Twinmos BH-5 får se. Kan ev. bli några andra, det som gör att jag funderar lite extra är att jag kanske vill ha några som klarar högre FSB

N1ko wrote: Asså hur ser din budget ut?? om du har rika föräldrar kan du ju alltid bara be från dom eller måste du spara sj? om du har pengar så de räcker kan du ju köpa både mer minne och graffe. själv tycker ja 9800 pro e kasst

Nej, alla pengar kommer från egen ficka och då jag är nybliven student finns det inte mycket i mina fickor 😛

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
920363
July 13, 2005 - 10:13 pm
sp_Permalink sp_Print

512 duger utmärkt till san Andreas. Jag kör på fullt i grafik och jag har bara 512mb.

vector
Medlem
920365
July 13, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: 512 duger utmärkt till san Andreas. Jag kör på fullt i grafik och jag har bara 512mb.

Okej men då är det väl grafikkortet ändå. Det är ju på samma ställen i spelet också. Troligen blir det för mycket att rendera just där.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
920377
July 13, 2005 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

vector wrote: [quote=Redfaction]512 duger utmärkt till san Andreas. Jag kör på fullt i grafik och jag har bara 512mb.

Okej men då är det väl grafikkortet ändå. Det är ju på samma ställen i spelet också. Troligen blir det för mycket att rendera just där.

det är RAMet av den anledningen som BloodMan sa.

jag som multitaskar så mycket, jag skulle skjuta mig om jag hade så lite som 512MB 😀

Jonas Klar
Member
Medlem
920383
July 13, 2005 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: [quote=vector][quote=Redfaction]512 duger utmärkt till san Andreas. Jag kör på fullt i grafik och jag har bara 512mb.

jag som multitaskar så mycket, jag skulle skjuta mig om jag hade så lite som 512MB 😀

Men om du då kunde vara så vänlig och förklara för mig varför det funkar klockrent för mig, med 512MB ram?
Kör med framelimitern på, och den ligger konstant mot gränsen (enligt Fraps iaf), vore väl konstigt om det bara var mig det funkade för...
vector: om du provar sänka upplösningen då?
Eller åtminstone från 32-bit till 16-bits-texturer?

vector
Medlem
920394
July 13, 2005 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote:
Men om du då kunde vara så vänlig och förklara för mig varför det funkar klockrent för mig, med 512MB ram?
Kör med framelimitern på, och den ligger konstant mot gränsen (enligt Fraps iaf), vore väl konstigt om det bara var mig det funkade för...

Mm jag har testat och sänkt. Men problem kvarstår på just samma delar av staden så att sig. Har iofs inte sänkt jättemycket men.

Och om det är som bloodman sa att det laggar till för att den tar av växlingsfilen, då borde det väl hända lite då och då. Plus att på de delarna där det laggar är det konstant. Inte bara ett kort tag.

Kanske är en bugg 🙂

Nästa gång jag spelar ska jag sänka detaljkvaliten ordentligt och stänga av allt vad AA och AF heter så ska jag se om det blir bättre. Lite trist att köra på lågt bara nära 90% av spelet flyter felfritt

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
920424
July 14, 2005 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote:

Vad kör du för system och vad kör han för system?
Minnesbandbredden spelar ju in oxå.
Tyckte mig se att han hade ett abit AI7, det är väl 865 eller 875 chipset på det.

Har du megaöverklockat bussen och/eller nf4 eller något av intels nya chipset e det klart att det funkar bättre för dig med 512 i ram.

Poontus
Member
Medlem
920446
July 14, 2005 - 8:28 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: [quote=Poontus][quote=vector][quote=Redfaction]512 duger utmärkt till san Andreas. Jag kör på fullt i grafik och jag har bara 512mb.

du kanske har en renare installation, inte lika många bakgrunds program och sådant, men du lär ligga väldigt nära gränsen till ett fullt RAM minne hur som hellst, jag vet inte om GTA SA går att Alt+Tabba men om det går så kan du ju testa, vad händer när du gör det? börjar hårddisken arbeta och det tar 10 sec + ? eller går det på mindre än 2 sekunder utana tt hårddisken reagerar?

vector
Medlem
920475
July 14, 2005 - 10:04 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote:
du kanske har en renare installation, inte lika många bakgrunds program och sådant, men du lär ligga väldigt nära gränsen till ett fullt RAM minne hur som hellst, jag vet inte om GTA SA går att Alt+Tabba men om det går så kan du ju testa, vad händer när du gör det? börjar hårddisken arbeta och det tar 10 sec + ? eller går det på mindre än 2 sekunder utana tt hårddisken reagerar?

Vet inte om det var mig du fråga men om jag pausar spelet och alt+tabbar kommer jag ut och in i spelet väldigt fort, nästan direkt.

Och jag tror inte det har med minnesbandbredden att göra, har kört åtmintsonde i 230 FSB stabilt och det gav ingen som helst skillnad i spelet, även om det gav ganska stora skillnader i minnesbandbredd.

Så återigen, det är nog inget annat förutom mängden ram eller grafikkortet som kan vara problemet.

Poontus
Member
Medlem
920480
July 14, 2005 - 10:26 am
sp_Permalink sp_Print

vector wrote: [quote=Poontus] du kanske har en renare installation, inte lika många bakgrunds program och sådant, men du lär ligga väldigt nära gränsen till ett fullt RAM minne hur som hellst, jag vet inte om GTA SA går att Alt+Tabba men om det går så kan du ju testa, vad händer när du gör det? börjar hårddisken arbeta och det tar 10 sec + ? eller går det på mindre än 2 sekunder utana tt hårddisken reagerar?

Vet inte om det var mig du fråga men om jag pausar spelet och alt+tabbar kommer jag ut och in i spelet väldigt fort, nästan direkt.

Och jag tror inte det har med minnesbandbredden att göra, har kört åtmintsonde i 230 FSB stabilt och det gav ingen som helst skillnad i spelet, även om det gav ganska stora skillnader i minnesbandbredd.

Så återigen, det är nog inget annat förutom mängden ram eller grafikkortet som kan vara problemet.

okej, men vilka inställningar kör du med?

jag körde nästan helt laggfritt (laggade bara till när det var för mycket som skulle visas över långa avstånd)
jag körde 1024*768 hight detail om det nu gick att ställa in, jag hade drawdistance på max jag hade FSAA på off
dator: xp2400, GeForce 4 Ti4200 64MB (oklockad) 640MB PC133 SDRAM

om du inte kör över 1600*1200 så kan jag inte tänka mig att det är ditt grafikkorts fel, spelet är ju skapat för en slö PS2a

Jonas Klar
Member
Medlem
920503
July 14, 2005 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: du kanske har en renare installation, inte lika många bakgrunds program och sådant, men du lär ligga väldigt nära gränsen till ett fullt RAM minne hur som hellst, jag vet inte om GTA SA går att Alt+Tabba men om det går så kan du ju testa, vad händer när du gör det? börjar hårddisken arbeta och det tar 10 sec + ? eller går det på mindre än 2 sekunder utana tt hårddisken reagerar?

Det funkar klockrent, går på 1 sekund, max.
Lika med alla spel, förutom det underbara (:roll:) Boiling Point.

Poontus
Member
Medlem
920564
July 14, 2005 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

aja, vissa multitaskar kanske inte som jag... alla möjliga program igång samtidigt, och massor av internet rutor. för några dagar sedan så hade jag över 150 internet flikar i 5-6 FF rutor,sedan så sket sig FireFox när jag försökte öppna en skadad .pdf 😀

vector
Medlem
925437
July 23, 2005 - 1:49 am
sp_Permalink sp_Print

Okej nu har jag fått tag på ett nytt grafikkort. Nu flyter allt på perfekt i GTA SA, så det var inte minne som var flaskhalsen den här gången.

Däremot ska jag köpa mer minne så fort som möjligt eftersom jag vet att vissa andra spel är sega och det är definitivt inte grafikkortet som är för klent, inte nu längre iaf 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 531
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL