Är det någon idé att köpa?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är det någon idé att köpa?
Hiljanen
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 9
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 4, 2006 - 10:59 am
sp_Permalink sp_Print

Tjena!
Jag sitter på en P4 2.8Ghz, 1024MB RAM, 300GB HDD och har ett ATI Radeon 9600 Pro.
Det enda spelet jag lirar för tillfället är CS och på senare tid, med dem nya drivrutinerna så har jag upplevt väldigt stora lagg. Min fps sjunker från 99 till 50 så fort det blir lite närstrid. Ny dator har jag tänkt att köpa till hösten/vintern så därför undrar jag nu, är det någon idé att lägga ut pengar på ett grafikkort nu som jag sedan kan stoppa in i den nya burken? Vilket grafikkort rekommenderar ni isåfall?
Ni kanske till och med vet något jag kan ställa in i CCC med det grafikkortet jag har nu. Fast write är redan avslaget.

Tacksam för alla svar!

Tocky
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 240
1047678
June 4, 2006 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

jag tippar på att du har agp, och då är det ingen idé att du köper ett graffekort om du ändå ska uppgradera senare.

Själv väntar jag på att Conroe ska släpppas, har hört att både AMD och Intel ska ha extrema prisneskärningar på deras gamla prollar, vissa upp til 50 % 😮

Undeadkiller
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 52
1047683
June 4, 2006 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm . Jag föreslår att du väntar , speciellt om du har AGP .
Själv har jag just uppgraderat min dator, även med pci - e , Jag kör de flesta nyaste spelen utan lagg . Fast en del spel kan jag inte köra på högsta dock men , det är dom mest krävande spelen då .
Jag tycker du ska vänta till ungefär hösten då AMD socket AM2 kommer.
Vill du ha en riktig spel dator ska du köpa det. Men jag kan inte lova att det är billigt heller 🙂
Det är helt upp till dig men om jag skulle bestämmt hade jag väntat lite iaf , kanske inte köpa socket AM 2, men iaf väntat till priserna sjunkit lite och köpt ett pci - e graffe, och en Amd x2a iaf och ett DFI moderkort.
Men du gör som du vill .

Hiljanen
Medlem
1047705
June 4, 2006 - 12:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Undeadkiller wrote: Hmm . Jag föreslår att du väntar , speciellt om du har AGP .
Själv har jag just uppgraderat min dator, även med pci - e , Jag kör de flesta nyaste spelen utan lagg . Fast en del spel kan jag inte köra på högsta dock men , det är dom mest krävande spelen då .
Jag tycker du ska vänta till ungefär hösten då AMD socket AM2 kommer.
Vill du ha en riktig spel dator ska du köpa det. Men jag kan inte lova att det är billigt heller 🙂
Det är helt upp till dig men om jag skulle bestämmt hade jag väntat lite iaf , kanske inte köpa socket AM 2, men iaf väntat till priserna sjunkit lite och köpt ett pci - e graffe, och en Amd x2a iaf och ett DFI moderkort.
Men du gör som du vill .

Vad tror du en fet dator kommer att ligga i för prisklass till hösten? Då pratar jag om det bästa 🙂

Dadde
Member
Medlem
Forum Posts: 2868
1047717
June 4, 2006 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

De bästa kan kosta hur mycket som helst om du inte tar bort låda, skärm, kyling osv. De snabbaste processosorena komer väl ligga på 10 000 kronorsklassen skulle jag gissa på, precis som de värsta precessorerna gör idag när dom släpps. Moderkorten kommer väl ligga på 500-2500 nått som de gör idag. Så det är en fråga om hur mycket pengar du har och hur mycket du vill göra av med. Du kan ju tex köpa 8 gig ram och en 80" skräm till om du vill ju.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1047760
June 4, 2006 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Hiljanen wrote: Tjena!
Min fps sjunker från 99 till 50 så fort det blir lite närstrid.

va? :S 50 fps är väll mycket? man räknar la med att det skall vara över 30 för att vara ok? Om du inte redan gör det kör i 800 x 600 många gör det för att det är bättre/skönare!

Hiljanen wrote:
Vad tror du en fet dator kommer att ligga i för prisklass till hösten? Då pratar jag om det bästa 🙂

Hmm det bästa man kan köpa utan att vara dum ligger enligt mig mellan 12 000 - 17 000. Köper man för mer blir det gammalt innan det kommer spel där man kan använda all kraft!

Hiljanen
Medlem
1047819
June 4, 2006 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

De bästa kan kosta hur mycket som helst om du inte tar bort låda, skärm, kyling osv. De snabbaste processosorena komer väl ligga på 10 000 kronorsklassen skulle jag gissa på, precis som de värsta precessorerna gör idag när dom släpps. Moderkorten kommer väl ligga på 500-2500 nått som de gör idag. Så det är en fråga om hur mycket pengar du har och hur mycket du vill göra av med. Du kan ju tex köpa 8 gig ram och en 80" skräm till om du vill ju.

Skärm har jag redan köpt nyligen. En Samsung Syncmaster 960bf 19" tft.
Jag kommer att räkna med ca 15000:- när jag köper nästa dator.

va? :S 50 fps är väll mycket? man räknar la med att det skall vara över 30 för att vara ok? Om du inte redan gör det kör i 800 x 600 många gör det för att det är bättre/skönare!

Jag har läst någonstans att 50 fps räcker för ögat klarar inte mer men det stämmer inte. Siktet börjar lagga och allting blir segt.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1047891
June 5, 2006 - 6:13 am
sp_Permalink sp_Print

När jag spelar cs ligger mina fps parkerat på 60 det kommer av någon anledning inte över det, (inte för att datorn inte orkar det för jag har högre fps i nyare spel) men jag har aldrig upplevt något lagg. Det kanske inte är fpsen som gör att det laggar för dig du kan ju pröva med äldre drivrutiner.

FÖr 15 000 kommer du få en perfekt dator.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1047898
June 5, 2006 - 7:03 am
sp_Permalink sp_Print

Köp ett 7800GS, och klocka processorn en aning, och du klarar dig fint i ett år till i alla fall.

Hakkas
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 35
1047938
June 5, 2006 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

ojdå wrote: När jag spelar cs ligger mina fps parkerat på 60 det kommer av någon anledning inte över det, (inte för att datorn inte orkar det för jag har högre fps i nyare spel) men jag har aldrig upplevt något lagg. Det kanske inte är fpsen som gör att det laggar för dig du kan ju pröva med äldre drivrutiner.

FÖr 15 000 kommer du få en perfekt dator.

Har du ställt fps_max till högre än 60 och stängt av v.sync? Det är det som kan bromsa.

OnT: Om du måste ha bättre graffe och bara spelar cs så kan du ju köpa ett 9800pro begagnat för en femhundring, har ett själv och jag ligger väldigt sällan under 99-101 fps, som minst tror jag var nere på ca 85 med 3000+ 2x512mb a-data His R9800Pro 430/380. Du behöver ju inga värsting grejor till att spela cs och det jag har räcker gott och väl 🙂

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1047950
June 5, 2006 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Hakkas wrote:
OnT: Om du måste ha bättre graffe och bara spelar cs så kan du ju köpa ett 9800pro begagnat för en femhundring, har ett själv och jag ligger väldigt sällan under 99-101 fps, som minst tror jag var nere på ca 85 med 3000+ 2x512mb a-data His R9800Pro 430/380. Du behöver ju inga värsting grejor till att spela cs och det jag har räcker gott och väl 🙂

Fast spelar han CS:Source, så kan det bli tungt.

Casy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1079
1047958
June 5, 2006 - 11:52 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Hakkas] OnT: Om du måste ha bättre graffe och bara spelar cs så kan du ju köpa ett 9800pro begagnat för en femhundring, har ett själv och jag ligger väldigt sällan under 99-101 fps, som minst tror jag var nere på ca 85 med 3000+ 2x512mb a-data His R9800Pro 430/380. Du behöver ju inga värsting grejor till att spela cs och det jag har räcker gott och väl 🙂

Fast spelar han CS:Source, så kan det bli tungt.

nä, det tror jag inte. du ser ju vad jag har för gfx, och det fungerar bra. 9600pro och fx5900xt är nästan likvärdiga.

Hiljanen
Medlem
1048105
June 5, 2006 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej faktum är att jag spelar vanliga CS, dvs CS 1.6.
Jag vill inte bara ha en grym dator för att spela CS. Utan jag är öppen för andra spel. Datorn jag har nu är köpt från komplett och chassit har troligtvis en inbyggd motor för så mycket låter den. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 251
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL