är det prestanda skillnad på 64 mot 32 bit|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
är det prestanda skillnad på 64 mot 32 bit
myspeter
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 4, 2007 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

täkte eventuelt byta mitt vista 64 mot 32 bit
bara en massa strul med 64bitars system

en sak till hur uppdatetar jag mitt bios på mitt moderkort,
kan inte använda live uppdate3 det funkar inte i 64bit
om jag tankar hem det så funkar det inte att flasha via windows för att skiten inte stödjer 64bit, vet ej hur man flashar annars.

yee right att mitt moderkort är vista kompatibelt

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1116040
February 4, 2007 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

man kan flasha från en diskett också, inget jag rekomenderar dock.

bara att vänta på att MSI släpper en uppdatering (bör ske snart) eller ta någon annan gammal hårddisk och lägg in ett 32-bitars OS för att flasha

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
1116043
February 4, 2007 - 1:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Flasha från diskett. Säkrare än så blir det inte.
Skall du inte ha en massa minne, så har man ingen egentlig anleding att köra 64-bitars i dagsläget.

Poontus
Member
Medlem
1116046
February 4, 2007 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore, men jag är osäker på hur säkert det igentligen är, det är flera tillverkare och andra sidor och personer som har avrått från att använda diskett er då dom så lätt tappar informationen på dom magnetiska plattorna, senaste gången jag skulle flasha BIOS via diskett då tappade disketten information, som tur var var det på boot disketten och inte den med BIOS grejerna på.

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
1116051
February 4, 2007 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

kanske går att flasha med usb-sticka?
Och ang prestanda så är skillnaden i dagsläget väldigt liten.

denstore
Member
Medlem
1116071
February 4, 2007 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: denstore, men jag är osäker på hur säkert det igentligen är, det är flera tillverkare och andra sidor och personer som har avrått från att använda diskett er då dom så lätt tappar informationen på dom magnetiska plattorna, senaste gången jag skulle flasha BIOS via diskett då tappade disketten information, som tur var var det på boot disketten och inte den med BIOS grejerna på.

Jag har flashat massvis med moderkort och grafikkort, och använt disketter nästan alltid. Aldrig haft något problem. Problemen uppstår nog p.g.a. att folk inte sparar orginalbioset, eller skriver in fel kommandon.
Om man oroar sig för informationsförluser på disketten, så är de ju inte värre än att göra en i backup och i värsta fall gå över till grannen och tanka hem en ny version.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1116075
February 4, 2007 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Poontus]denstore, men jag är osäker på hur säkert det igentligen är, det är flera tillverkare och andra sidor och personer som har avrått från att använda diskett er då dom så lätt tappar informationen på dom magnetiska plattorna, senaste gången jag skulle flasha BIOS via diskett då tappade disketten information, som tur var var det på boot disketten och inte den med BIOS grejerna på.

Jag har flashat massvis med moderkort och grafikkort, och använt disketter nästan alltid. Aldrig haft något problem. Problemen uppstår nog p.g.a. att folk inte sparar orginalbioset, eller skriver in fel kommandon.
Om man oroar sig för informationsförluser på disketten, så är de ju inte värre än att göra en i backup och i värsta fall gå över till grannen och tanka hem en ny version.

Brukar vara så att flashprogrammet verifierar biosfilen, skulle den inte vara komplett så sker ingen uppdatering, så att disketten skulle tappa information spelar egentligen ingen roll.
Sen när man använder diskett utesluter man andra felkällor i windows som kan orsaka korrupt bios, kan vara alla möjliga grejor som stör uppdateringen.

Poontus
Member
Medlem
1116076
February 4, 2007 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

iof så hade jag kanske maximal otur senast, jag hade en relativt ny Samsung diskettstation, jag gick över till en kompis som bor ca 400meter bort, då fungerade inte min diskettstation längre, men han hade i en gammal dator som låg och skräpade en pajjade en diskett 🙁 detta innom 15 minuter från varandra.

denstore
Member
Medlem
1116078
February 4, 2007 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: [quote=denstore][quote=Poontus]denstore, men jag är osäker på hur säkert det igentligen är, det är flera tillverkare och andra sidor och personer som har avrått från att använda diskett er då dom så lätt tappar informationen på dom magnetiska plattorna, senaste gången jag skulle flasha BIOS via diskett då tappade disketten information, som tur var var det på boot disketten och inte den med BIOS grejerna på.

Brukar vara så att flashprogrammet verifierar biosfilen, skulle den inte vara komplett så sker ingen uppdatering, så att disketten skulle tappa information spelar egentligen ingen roll.
Sen när man använder diskett utesluter man andra felkällor i windows som kan orsaka korrupt bios, kan vara alla möjliga grejor som stör uppdateringen.

Precis. Diskett är idiotsäkert om man vet vad man gör.

myspeter
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
1116128
February 4, 2007 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

la in xp och flasha den vägen =)

dapr0x
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 65
1116220
February 5, 2007 - 7:11 am
sp_Permalink sp_Print

tkr inte att su ska byta till en 32bitars ver.
MS har inte optimerat 64an så mkt än men det kommer med tiden...
Ms har lovat att inom 2 månader efter releas ska 64bitars versionen vara lika stabil och optimerat som 32bitars och vara bakotkompatibelt med de prog/drivisar som ms akn göra ngt åt. de programmen som inte funkar måste företagen som gjort det själva ge ut en patch.

Jalle64
Member
Medlem
Forum Posts: 6913
1116442
February 5, 2007 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

dapr0x wrote: tkr inte att su ska byta till en 32bitars ver.
MS har inte optimerat 64an så mkt än men det kommer med tiden...
Ms har lovat att inom 2 månader efter releas ska 64bitars versionen vara lika stabil och optimerat som 32bitars och vara bakotkompatibelt med de prog/drivisar som ms akn göra ngt åt. de programmen som inte funkar måste företagen som gjort det själva ge ut en patch.

Precis som när XP kom alltså 😛 wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 49
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL