Är det värt att köpa en HDMI kabel|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är det värt att köpa en HDMI kabel
Matts
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 560
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 18, 2007 - 7:09 am
sp_Permalink sp_Print

Tja

Har en 37" FullHD Tv samt ett graffikort som stödjer det, ska användas mest till film och spel.

Men är det värt att köpa en HDMI kabel, ser man verkligen skillnaden om man använder det istället för VGA, vanlig skärmkabel alltså.

För det kostar ca 400 kr för 3m och det är ju skittdyrt.

Sen kom ja på en till sak, Graffen stödjer iof fullhd, men hur och när ska det användas när inte filmerna går att spela upp i dagens DvDrom till datorerna, ja har inte sett en bluray spelare till dator ännu, och det är väl det som behövs för att spela upp filmer i FullHD=Blueray, eller har jag fel.

FullHD kanske innebär att man kan spela i 1920x1080 eller vad det är, men jag tvivlar på att någon spelar ett krävande spel i den upplösningen, då det lär lagga en del även i den bästa datorn.

När jag tänker såhär så undrar jag ju varför jag köpt FullHD kompitabla delar, tänke vara framtidssäker om man säger så.

Krillepille
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 10
1160593
October 18, 2007 - 7:11 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns Blu-Ray för dator. Även HD-DVD.

Är 400 kronor dyrt? Skulle rekomendera Clicktronics kablar. Prisvärda.

Matts
Kommer du hit ofta?
Medlem
1160597
October 18, 2007 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

ok my bad, kolla nyss webhallen och dem var inte ens dyra , 2k för en blueray spelare till dator låter ju rätt bra.

Men tillfrågan då, är det värt att ta HDMI kabeln framför VGA.

Krillepille
Medlem
1160598
October 18, 2007 - 7:43 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, det är det.

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
1160602
October 18, 2007 - 8:15 am
sp_Permalink sp_Print

Eller DVI om du ny tycker HDMI-kablar är för dyra. En DVI-kabel transporterar dock inga ljudsignaler.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
1160612
October 18, 2007 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Du behöver ju inte ha en Bluray/HDDVD-spelare bara för att spela upp hd-material i 1080p upplösning, finns att tillgå på annat sätt ...

Krillepille
Medlem
1160618
October 18, 2007 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

Så sant så. Men DVI och HDMI kostar samma summa pengar. +/- någon enstaka krona. Köp en 19 polig som klarar 1080P även.

Matts
Kommer du hit ofta?
Medlem
1160901
October 20, 2007 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har nu fått hem min 37" Hyundai FULLHD från datorbutiken, jag har också gått och innhandlat en HDMI kabel för att koppla min HD2900pro till den nya TVn.

Jag hade stora förväntningar på skarpbild, men är nu grym besviken, så besviken att ja måste lämna tillbaka TVn, eller så suger HDMI funktionen jämfört med VGA, för om ja kopplar den genom VGA kabeln så är bilden presis lika skarp och fin som den är på min 19" LCD skäm.

Med HMDI så får ja ont i ögonen av texten, man ser nästan dubbelt men endå inte, lite suddigt med andra ord.

Men jag kan inte sätta på en högre upplösning en 1360x769 med VGA kabeln kopplat. (Min kompis har en Atec 47" som han kan sätta upp till FULLHD upplösning med VGA kabeln, så ja tror de TVn som suger.

Vad tror ni ? Ni som gör med HDMI kabeln kopplat till TVn ?
Kör jag med HDMI kabeln så kan ja inte heller använda TVs PC menu, för man måste ha den kopplat genom VGA för att kunna anväda PC menun (där man kan autoadjust, och lite annat användbart)

Snorch
Member
Medlem
1160912
October 20, 2007 - 7:35 am
sp_Permalink sp_Print

Vad kör du med för upplösning när du använder HDMI kabeln då?
Skulle tro att du inte kör rätt upplösning och därmed inte pixelmappat.
Kolla denna sida: http://www.pixelmappat.nu/

Matts
Kommer du hit ofta?
Medlem
1160925
October 20, 2007 - 9:09 am
sp_Permalink sp_Print

Ja kör 1920-1080p har även testat ALLA andra upplösningar som finns i Catalyst, även testat olika Catalyst.

Men det varkar vara TVn som är skitt för flera har detta fel i http://www.minhembio.com/forum.....&

Där ja la in en post längst ner.

Non annan som inte sett hur upplösningen egentligen ska vara skulle nog acceptera detta, för det ser "fungerade ut om man säger så"

Men jag har ju lite att jämföra med och min bild jämfört mott 19"LCD skärmen och 47"Atec TVn är inte ens i samma klass, jag måste "kisssa med ögonen för att läsa vad det står i 1920x1080p om ni förstår vad ja menar" då sitter ja exakt 1.5m ifårn TVn

PS:Kollade in pixelmappat sidan du länka till, och där står det att bilden ska vara jämngrå i testet alltså en enda färg, men om man tittar närmare ska men se knivskarpa streck. Jag har testat med alla upplösningar i Catalyst på testet

Snorch
Member
Medlem
1160941
October 20, 2007 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Kolla på denna bild, undre raden. Ser din bild ut som någon av de fyra rutorna till höger när du kollar på sidan/testet kör du inte pixelmappat, ser den ut som den vänstra, alltså jämn över hela skärmen är det pixelmappat.

Matts
Kommer du hit ofta?
Medlem
1160946
October 20, 2007 - 12:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har förstått det, det är absolut inte som den vänstra.

Så vad betyder detta, att det inte är fel på TVn utan inställning ?

Hur ska ja köra pixelmappat då ?, jag har ju provat alla upplösningar som går att prova med det testet, ingen visar en sådan bild som till vänster.

Inte ens om ja kör med VGA kabeln på alla möjliga upplösningar.

Snorch
Member
Medlem
1160979
October 20, 2007 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni som får kass bild med denna tv i 1080p och 720 och har ati radeonkort, testa att i Catalyst lägga till 1080p och 720p i "HD-TV Support" menyn.

När jag ställde in 1920x1080 på datorn så blev det auto 1080i.
Var tvungen att gå in och ändra till 50hz för att de skulle bli 1080p.

Lite citat från minhembio som kanske kan hjälp, du har troligen sett dessa redan men men.

Svårt att säga om det är inställningar i datorn eller tv, eller helt enkelt tvn som inte är som den borde vara. Har läst förr om vissa modeller som inte fixar pixelmappat utan skalar om bilden själv och då blir det inte rätt.

Men hur som helst, om du gör som det står i citaten ovanför samt kollar i menyn på tvn vilken upplösning som används, vet inte hur du gör det men det finns troligen någon informations del du kan se det i.
Hade själv lite problem med att få rätt upplösning på min tv. Ställde jag in rätt i datorn vart det ändå en annan på tvn, löste det med DVI då jag körde VGA från laptopen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 247
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL