April 20, 2007
Hejsan,
Det är väldigt ofta jag hör folk säga att integrerad ljud inte låter bra, att till och med ett lowend-ljudkort låter bättre.
Vad är det som är fel med integrerad ljud? Är den knastrig? Plat? För låg "resolution"? (jämfört med ljudkort)
Jag har alltid använt det integrerade ljudet men har på det senaste tiden funderat på att kanske köpa ett ljudkort. Jag är ganska kräsen med ljud- och bild kvalitet (dock inte audiofil level 🙂 ), jag har 700kr' Creative 2.0 högtalare (som jag har för mig är rätt så bra) och brukar lyssna på hög-bitrate MP3 och OGG/FLAC.
Är ljudkort något för mig? Är det så stor skillnad egentligen?
Tack 😀
~Li-ion
January 12, 2007
Har ett X-Fi kort nu, och där hör man bra mycket skillnad när man fypplar omkring lite med olika inställningar, såsom Crystallizer.
Vill inte påstå att det låter bättre dock. Men man få hoppas det, då är pengarna inte helt bortkastade.... 😛
Tror dock att integrerade ljudkort har kommit ganska långt de med, det var säkert så i första början att de var 'sådär'. Men nuförtiden... hade jag inte haft X-Fi kortet skulle jag nog inte bry mig om att köpa ljudkort tror jag.
Känner du till någon med ett bra kort så låna den några dagar och jämför själv, det vore nog bäst. Är du ljud-kräsen då vet du hur personlig och smakberoende det är vad som räknas som 'bra ljud'.
August 8, 2003
Det gör skillnad om du spelar mycket, visst, inte mycket men jag märker av en 2-3 FPS drop om jag använder det interna kortet jämfört med mitt PCI-ljudkort. Är man prestanda-freak så är inbyggt bara att glömma 😉
Ljudmässigt är det som natt och dag mellan mitt juli@ och mitt inbyggda, iaf genom mina Tannoy Reveal och de borde nog göra jobbet (studiomonitorer). Har man vanliga datorhögtalare för en tusenlapp eller mindre så spelar det nog ingen roll vad du har för ljudkort, de kommer ändå inte kunna återge de frekvenser där skillnaden hörs.
February 1, 2003
Jag spelar inte så mycket använder datorn mycket som mediecenter och arbetsdator.
Så jag transporterar ljudsignalen digitalt till en extern reciever som avkodar och skickar vidare till slutstegen, denna lösning gör att jag kan använda det inbygda ljudkortet utan sämre prestanda eller kvalitet.
Nackdel är att oftast(förutom med nforce2) att man inte kan få surround-ljud i spel kodade till DD eller DTS för att skicka över till recievern så man får nöja sig med stereoljud i spel.
December 24, 2002
citerar en text jag skrev i ett annat inlägg:
"Det är väl mest att inbyggda ljudkort har en tendes att lättare knastra, vara känsliga för störningar etc, sk RF-noise från cpu, grafikkort, hdd... "
Alltså.. integrerade ljudkort är känsligare mot störningar... men så länge du inte stör dig på det är det ingen ide att byta.. Jag märkte iallafall stor skillnad när jag bytte från mitt inbyggda på P4P800Delux till ett Audigy 2 Platinum Pro (även om detta inte heller är världens bästa) Kändes som om MP3:erna hade bättre kvalité och framförallt slapp jag knastrandet..!
Fast o andra sidann kostar inte ett x-fi music allt för mkt.. så man kan lika gärna byta.. 😉
December 27, 2003
jag körde integretar fram till ett år sedan, ungefär, sen började det knastra i hörlurarna. Jag köpte ett Audigy 4 Value och har sedan dess varit övertygad om att det är bättre kvalité på ljud i ett dedikerat ljudkort.
Men detta är nog ett väldigt objektivt ämne, som väldigt många tycker väldigt olka om
November 23, 2001
Själv körde jag med dedikerat ljudkort (Soundblaster Live!5.1) fram tills jag köpte mitt senaste moderkort. På detta stoltserades med 7.1 HD audio med HDMI-uppkoppling som kan användas till grafikkort med HDMI. Kände att detta ändå måste vara bättre än Live!-kortet (som ändå hade problem med dålig programvara).
Jag märkte direkt efter bytet mycket skönare och fylligare ljud än det gamla PCI-kortet.
Jag tror att dagens integrerade duger fullgott till alla utom audiofiler (som kopplar digitalt till reciever :)) och hardcore-gamers som behöver 3fps extra och köper ett ljudkort för 1500kr istället för bättre grafikkort.
August 30, 2005
som det har sakt tidigare är att inbyggda har mycket mera känsligare. sedan har inbygga en lättare att det blir krångel med knaster eller fps drops osv. om man har en liten sämre cpu så kan det på verka efter som det är cpun som får jobba i inbygga och pci så brukar det vara en egen kräna som enbart håller på med ljudet.
2 Guest(s)