Är min hårddisk sönder?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Är min hårddisk sönder?
stOre
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 26
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 16, 2005 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Hej!

Jag har nu i flere dagar försökt få bukt med min dator som har krashat. Det hela började med att jag spelade ett spel, som sedan hängde sig utan förvarning, ctrl+alt+delete fungerade inte, så jag stängde av med powerknappen.

När dator startades om så kom jag fram till den där klossen som förs fram och tillbaka för att simulera att windows laddas. Efter att ha väntat en ovanligt lång stund så fick jag en blåskräm, denna blåskärm kommer upp även när jag har formaterat om hårddisken och försöker installera windows på nytt. Jag har plockat isär datorn till grunden och satt ihop den igen, fortfarande samma fel.

Jag tog med min SATA-hårddisk till min kompis och testade den på hans dator, där den funkade. Åtmistånde att föra över filer, vi testade aldrig att installera windows.

Hårdvara:
Wester Digital SATA 160g
MSI VIA K8T800 Neo
2x TwinMos RAM 512
ATI x800 XL
AMD64 3400+

Blåskrämen lyder:

"Ett fel har uppstårr och Windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

Om detta är första gången gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:

Kontrollera om datorn har några virus.Ta bort alla hårddiskar eller hårddiskstyrenheter som nyligen har installerats. Kontrollera att hårddisken är korrekt konfiguerad och terminerad. Kör CHKDSK /Fför att kontrollera om hårddisken är skadad. Starta sedan om datorn.

Teknisk information:

*** STOP: 0x0000007B (0xF79F7528, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000"

Någon som har en aning om vad som kan vara fel eller trasigt? Jag är själv inte så duktig på det här, men det ända jag kan tänka mig är att det antingen är moderkortet eller hårddisken. Jag har inte råd att köpa både ny hårddisk och nytt moderkort utan bara antingen eller, så jag måste veta vad som är trasigt.

Tack på förhand!

/Matteus

padda
Member
Medlem
Forum Posts: 2163
951086
September 16, 2005 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

För att kontrollera diskens status kan du köra ett diagnostikprogram som finns att hämta på WD's site.
Orka inte leta upp men du hittar säkert, alt googla.

stOre
Medlem
951087
September 16, 2005 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

padda wrote: För att kontrollera diskens status kan du köra ett diagnostikprogram som finns att hämta på WD's site.

Problemet är att jag inte har en alternativ hårddisk att lägga in programmet på, detta är min pappas dator och hans hårddisk får jag inte röra =/

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
951089
September 16, 2005 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

stOre wrote: [quote=padda]För att kontrollera diskens status kan du köra ett diagnostikprogram som finns att hämta på WD's site.

Problemet är att jag inte har en alternativ hårddisk att lägga in programmet på, detta är min pappas dator och hans hårddisk får jag inte röra =/

Programmet läggs nog in på diskett eller alternativt en cdr skiva så bootar du upp datorn med den.

Brukar vara så med diagostikprogram iaf.

stOre
Medlem
951112
September 16, 2005 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Blaxxor wrote: [quote=stOre][quote=padda]För att kontrollera diskens status kan du köra ett diagnostikprogram som finns att hämta på WD's site.

Programmet läggs nog in på diskett eller alternativt en cdr skiva så bootar du upp datorn med den.

Brukar vara så med diagostikprogram iaf.

Ahh, jag ska testa

edit: En länk hade varit bra 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
951119
September 16, 2005 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väldigt likt det problem som jag fick på min dator förut och som jag beskriver i denna tråd (en bit ned)

Disk stannar under spel *check*
Samma felmeddelande såvitt jag kan se *check*
Hjälper inte installera om windows *check*

stOre
Medlem
951239
September 16, 2005 - 7:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Det är väldigt likt det problem som jag fick på min dator förut och som jag beskriver i denna tråd (en bit ned)

Okej, ditt problem liknar mitt väldigt mycket. Så vad kan jag göra åt det? Kan jag bli av med de demoniska IDE drivisarna på något vis?

stOre
Medlem
951244
September 16, 2005 - 7:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Det är väldigt likt det problem som jag fick på min dator förut och som jag beskriver i denna tråd (en bit ned)

Okej, ditt problem liknar mitt väldigt mycket. Så vad kan jag göra åt det? Kan jag bli av med de demoniska IDE drivisarna på något vis?

Laglorden
Member
Medlem
951290
September 16, 2005 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

stOre wrote: [quote=Laglorden]Det är väldigt likt det problem som jag fick på min dator förut och som jag beskriver i denna tråd (en bit ned)

Installera dem inte när du installerar om windows. Om du kan starta windows, ta helt enkelt bort dem i lägg till/ta bort program

stOre
Medlem
951293
September 16, 2005 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=stOre][quote=Laglorden]Det är väldigt likt det problem som jag fick på min dator förut och som jag beskriver i denna tråd (en bit ned)

Installera dem inte när du installerar om windows. Om du kan starta windows, ta helt enkelt bort dem i lägg till/ta bort program

Kan itne start Windows.

Och hur installerar jag dom _inte_ ? Det är ju inte så att jag själv väljer att installera dem.

Känner mig lite fånig nu, men hur ska jag gå till väga för att inte installera dem när jag installerar Windows?

Laglorden
Member
Medlem
951497
September 17, 2005 - 4:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej, om du inte har installerat dem efter du installerat windows så är det väl inte de som är problemet då... :/ Om du bara installerar standard-windows-Cdn och ingenting annat och den fortfarande kraschar är det "något annat", tyvärr.

Sebbe
Member
Medlem
Forum Posts: 5039
951736
September 18, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad har du för watt och Ampere på ditt nätagg, vet att när jag installerade systemet med X850 från ATI så var systemet väldigt kinkit om man körde grafikkortets power-anslutning på samma som en hårddisk. I det fallet uppstod väldigt konstiga meddelanden.

Försök att sprida anslutningarna så mycket som möjligt.

Kolla även dessa trådar

https://www.nordichardware.se/.....95704.html

https://www.nordichardware.se/.....71512.html

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
951755
September 18, 2005 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

stOre wrote:
Och hur installerar jag dom _inte_ ? Det är ju inte så att jag själv väljer att installera dem.

Känner mig lite fånig nu, men hur ska jag gå till väga för att inte installera dem när jag installerar Windows?

Låt bli att välja IDE drivern när du installerar senaste ForceWare, simple as that 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 131
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL