February 2, 2003
Köpte en extern HDD med USB2 gränsnitt (en Lacie Silverscreen)
för drygt ett år sedan och nu beter den sig grymt fel.
Utforskaren hittar HDDn och visar katalogstrukturen men om man
går in i någon katalog så hänger den sig.
På min Desktop går det inte att använda hårddisken alls men på min bärbara kommer jag åt vissa kataloger & filer men inte andra.
Är det totalt kört eller finns det möjligheter att blåsa om disken (formatera) och börja på noll.
Det är en Silverscreen variant dvs den går att koppla direkt till TVn utan behov av dator och de filmer jag har inlagda verkar fungera att titta på så lite märkligt är det, den verkar ju inte vara helt trasig även om den beter sig helt sjukt .
VAD GÖRA?
Finns det något jag kan prova för att försöka återuppliva
den innan den dödförklaras?
Garantin gick ut för någon månad sedan. Är ju inte första
gången man råkar ut för måndags exemplar.
Har varit noggran med att att använda "Safely Remove Hardware" ikonen i windows men ibland har den vägrat fungera så att man varit tvungen att
dra ut kabeln i alla fall och då låter det inte helt sunt om HDDn.
Ska jag stämma Bill Gates för att Safely Remove Hardware funktionen vägrar fungera är dessutom j_vligt irriterande att behöva ner och klicka i ikondjungeln bara för att få ta ut disken, trodde det hette "hotswap"
Tack för att ni lyssnat 🙂
June 11, 2001
Tyvärr hjälper det nog inte att stämma Bill Gates, även om man i bland vill. Det skulle vara effektivare att stämma tillverkaren eller din säljare.
Nåväl, tillbaka till verkligheten.
Det kan finnas två typer av fel på disken, antingen är den fysiskt skadad och då är det i princip bara specialister som kan rädda innehållet. Tyvärr kostar det massor av pengar. räkna med 10 000 kr.
Är hårddisken logiskt skadad, vilket verkar mer troligt om du kan se filmerna tex. Då är det bättre att försöka kopiera ut filmerna genom någon form av tv eller DVD/hd inspelare. Samt att försöka läsa in dom filer som finns.
Specialprogram som spinrite skulle kunna reparera sektorerna och återställa ganska mycket av innehållet.
Därefter så rensar du disken med program som killdisk.
Du kan lätt avgöra om disken är fysiskt skadad, isåfall låter den som en skördetröska ungefär.
February 2, 2003
Tackar för svaret, Sebbe!
Har kört scandisk som visar att en av sektorerna på HDDn är skadad
(rödmarkerad).
Hjälper det att mjukvarumässigt laga hårddisken?
Och i så fall kan man lita på den på samma sätt som en ny disk efter det
(dvs är sannolikheten lika stor att den går sönder igen som att en ny disk pajjar)?
Känns ju inte så pålitligt att använda en disk som redan strulat en gång, hur kan man allmänt avgöra när det är läge att utnyttja garanti på en HDD?
1 Guest(s)