är moderkortet kört?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
är moderkortet kört?
Zansiball
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 17, 2008 - 4:26 am
sp_Permalink sp_Print

halloj

har ett asus p3k se kort. uppdaterade bios och fick inga felmeddelanden. rebootade och när datorn starta var skärmen helt svart.

musen och tangentbordet får ström, fläktarna snurrar i datorn men skärmen är helt svart ooch den jobbar inte eller går igång.

kan jag rensa cmos minnet och få det att funka igen? eller ändrar bara cmos själva bios inställningarna och inte om bioset är "rätt" flashat?

i värsta fall får jag köpa ett nytt moderkort men det är ju segt som fan.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1180999
February 17, 2008 - 5:40 am
sp_Permalink sp_Print

Gissar på att du menar P5K-SE, mig veterligt har de inte gjort en P3x serie.
Men leta fram manualen och bläddra till kapitel 4-8 om inte en CMOS reset fungerar.
Under 4.1.5 står det om ASUS Crashfree bios och hur du återställer en corrupt bräda.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Zansiball
Siktar mot toppen
Medlem
1181028
February 17, 2008 - 11:56 am
sp_Permalink sp_Print

ja så klart menar jag p5k-se lite besvikelse och trötthet leder lätt till små skriv fel laugh

tack för tipset! till och med sid angivelser 🙂 det var inte illa. nu skall jag bara testa. återkommer senare med resultat.

Zansiball
Siktar mot toppen
Medlem
1181055
February 17, 2008 - 3:21 pm
sp_Permalink sp_Print

när jag kör asus crash free bios så låter man datorn boota med ett usb minne som innehåller en bios kopia. men vad händer egentligen? eftersom min skärm är kolsvart hela tiden så ser jag inte vad som står. måste man trycka på någon knapp för att den skall börja flasha?

dessutom börjar jag fundera på om inte skärmen eller grafikkortet är problemet. om grafikkortet är sönder så borde det väl komma någon sorts felsignal när man bootar datorn? för nu kommer det ingen felsignal. allting är bara kolsvart men fläktar snurrar som dom skall och usb enheter går igång dom med.

får hem en till monitor som jag skall testa också. så kan jag utesluta den biten iallafall.

min första tanke var att biosuppdateringen hade strulat till det men det kanske inte är så ändå.....

Zansiball
Siktar mot toppen
Medlem
1181058
February 17, 2008 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

shit!! vad är odsen att ens DVI sladd skall gå sönder exakt samma ögonblick som man bootar om datorn med nytt bios? det var iallafall det som har hänt mig 🙂

tack för all hjälp iallafall ctrl

rosvoroope
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 4
1182283
February 26, 2008 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

På tal om svart skärm.så hände en märklig grej med min när jag tog ur 2 rampus minnen på 128mb/st.Jag tänkte sälja dom och köpa 2 nya på 256mb.När jag skulle starta igen så gick allt igång utom skärmen som var svart.Sen lossade jag på batteriet för att jag visste inte då vilken jumperställning skulle rensa cmos.Men det hjälpte inte med batteriet iaf så till slut satte jag tillbaka minnerna igen och då startade datorn som vanligt.Kanske skulle en riktig rensning av cmos gjort att burken hade startat men tydligt är att mera minne hjälpte den igång.Undrar om den hade gått igång med 2st helt nya på 256mb tot.1Gb

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 309
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL