January 22, 2006
Alltså, detta har ju vart uppe mycket förrut. Och nu har även frågan kommit upp i skolan på våra dator lektioner, och våran lärare tror att det inte är någon skillnad. Är det så? Hur kan dom ge bättre prestanda som det sägs?
Många som behöver tips om en spel-dator så rekommenderas ju i 100% av fallen en amd 64 processor då dom ska vara snabbare i spel.
(Fast idag behöver man ju inte fundera så mycket bara å slå till på första bästa c2d :P).
Är det verkligen så? Smiskar amd 64 en p4? Och HUR?
December 31, 2001
Här har du lite att titta på.
Du ska i stort sett aldrig lyssna på lärare när det gäller någon som helst hårdvara då de oftast har luft mellan öronen och inte har tagit reda på annat än vad som sägs på de kurser då gått.
December 16, 2003
Lehto wrote: mm, där ser man ju att amd är snabbare. Men HUR kan amd vara snabbare fast den bara ligger på 2.2 GHz och intels på 3.2 GHz?
IQ: hur kan nån vara intelligentare än nån annan - båda har ju hjärnor.
Amd:s processor-architektur är snabbare än p4:ans. den får mer gjort per klockcykel.
Ergo:
There you have it.
En kille/tjej löser mattetalet på 1 min, den andre på två. Det tredje inte alls - ger upp.
Enligt ovan:
AMD A64, Intel P:4a, Cyrrix 😉
December 27, 2003
Lehto wrote: mm, där ser man ju att amd är snabbare. Men HUR kan amd vara snabbare fast den bara ligger på 2.2 GHz och intels på 3.2 GHz?
kolla igenom följande film, den förklarar ganska enkelt
May 8, 2001
För att belysa att frekvensen inte är allt kan man ju jämföra Intels P4:a mot deras Core2Duo. En avsevärd skillnad i prestanda till fördel för Core2Duo som man nog kan säga krossar P4:an om man jämför MHz för MHz.
IPC (Instructions Per Cycle) är viktig. Längden på processorns pipeline och vilka algoritmer den använder, cache-algoritmer och minneskontroller spelar också en stor roll och en jäval massa andra grejer som jag inte hajar 😉
EDIT: Och till frågan så kan man nog säga att AMD64 är snabbare än P4:an men inte på allt. Men framförallt i spel så är en AMD64 att föredra. Ska man koda media så har jag för mig att P4:an generellt sätt är snabbare på det dock?
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
2 Guest(s)