Armada m300 som inte botar från cd rom|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Armada m300 som inte botar från cd rom
ExstaZ
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 181
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 10, 2005 - 9:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja alla!!!

Det är så att jag har fått tag i en billig Compaq Armada m300. När jag skulle snurra igång den så fick jag upp ett felmedelande om att det inte fanns en botbar disk. Så jag tog för givet att det inte satt en hårddisk i men det gjorde det efter att jag kollat. Tänker då att jag behöver lägga in nytt os på den. Botar upp den med en xp skiva i cd romen. Men fortfarande hittar den ingen bot bar enhet. Efter mycket om och men hittar jag bios på den. Letar runt där men hittar ingen inställning så att den skall bota från cd romen. Letar istället upp en gammal win 98 start disket som den kan bota ifrån med cd rom stöd. Men när jag väljer format c: finns inte den enheten utan det är en ram enhet som stardisketen gjort för att packa upp filer till. Kör Fdisk hittar hårddisken och gör en partition på den, men när jag kört det så den säger fdisk att jag skall starta om datorn och sen formatera. Efter att gjort det har partionen försvunnit. Kör man fdisk igen gör en ny partion avslutar fdisk kör format c: direkt finns inte den enheten. Startar fdisk ser då att partionen är borta. Vad är felet. Jag kan helt enkelt inte formatera min hårddisk, och väljer jag enhet d: som är cd romen så får jag medelandet om att enheten inte är klar. Är cd romen paj då eller, den spinner nämligen upp och allt det.
Extremt taksam för svar då jag inte är allt för haj på det gamla hederliga dos.

Mvh
Johan

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 157
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL