August 22, 2005
Hallå!
Jag har ett mkt störande problem, artifakter! Helt plötsligt en dag började dom visa sig på skärmen och jag får inte bort dom på något sätt... Har kollat så att fläkten på grafik-kortet fungerar som den ska osv, har inte gjort någonting annorlunda med datorn på 2 år och den har fungerat utan problem, har aldrig fått artifakter innan... Frågan är nu vad jag ska göra?
Det är nog omöjligt att det är överhettning eftersom artifakterna redan börjar när jag precis startar datorn när den stått avstängd under en hel natt! När jag är i BIOS täcks hela skärmen av underliga färger och tecken... Har kunnat använda datorn i ca en halvtimme innan dom visade sig en gång... Kan det vara glapp nånstans?
Måste det vara grafikkortet eller kan det vara något annat? Finns det nåt man kan göra åt saken eller är det bara att investera pengar på ett nytt kort?
System:
Pentium4 3,2Ghz
512Mb RAM
Radeon 9800Pro 128Mb
Tack på förhand!
August 22, 2005
Dinos wrote: Låter ju onekligen som om grafikkortet antingen går alldeles för varmt eller att det rent av har blivit defekt.
Värme lär det väl knappast va då om det nu kommer direkt vid uppstart?
Om du har garanti kvar på kortet är det nog dags att utnyttja den.
Och om kortet blivit defekt så går det antagligen inte att laga antar jag... Garantin har gått ut, var bara ett år :/ Det får la bli ett nytt kort då antar jag? Har kollat på ett Radeon RX800Pro 256Mb för 3700;- kan det vara värt? (http://www.datorbutiken.com/se.....800P-256-F)
September 1, 2002
k1ssen wrote: [quote=Dinos]Låter ju onekligen som om grafikkortet antingen går alldeles för varmt eller att det rent av har blivit defekt.
Värme lär det väl knappast va då om det nu kommer direkt vid uppstart?
Om du har garanti kvar på kortet är det nog dags att utnyttja den.
Och om kortet blivit defekt så går det antagligen inte att laga antar jag... Garantin har gått ut, var bara ett år :/ Det får la bli ett nytt kort då antar jag? Har kollat på ett Radeon RX800Pro 256Mb för 3700;- kan det vara värt? (http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABRX800P-256-F)
Klart att en uppgradering aldrig är fel. Men kolla med tillverkaren, tror man har 1 år hos försäljaren och sedan 1 eller 2 år hos tillverkaren.
September 28, 2002
August 22, 2005
Jag har provat allt som går att prova i stort sett... Därför undrar jag också om det kanske är något annat än grafikkortet som kan vara problemet? Moderkortet t ex? Men det brukar juh inte vara så, vad jag har läst... Men men, ni tycker iaf inte att jag ska köpa ett Radeon-kort över huvud taget om jag nu köper ett nytt? 😛
March 11, 2004
Var det på datorbutiken du köpte det? Garantin från dom är ju 1 år,
men tillverkarna lämnar ofta minst 2 år. När köpte du ditt?
Jag fick själv ett nytt graffe (9800Pro) för bara nån vecka sen, sedan
mitt förra pajade. Och det var 1 år och 10 månader gammalt 🙂
Jag kontaktade DB, dom sa att jag inte fick byta kort på garantin, dom
sa att jag skulle kontakta tillverkarn. Skickade ett mail till tillverkarn,
som svarade otroligt snabbt att dom lämnar ju 2 års garanti till
återförsäljarna, vilket innebär att DB's garantitid är lika med 2år.
Kontaktade återigen DB med mina "nya" uppgifter, och då ändrade dom
sig på en gång, och sa att javisst får jag ett nytt kort från dom.
Fick hem en antistatpåse från DB, skicka in det gamla och hade ett nytt
graffe inom några dagar. Full Retail! Vilket inte mitt förra var 🙂
August 22, 2005
MjöLnE® wrote: Var det på datorbutiken du köpte det? Garantin från dom är ju 1 år,
men tillverkarna lämnar ofta minst 2 år. När köpte du ditt?Jag fick själv ett nytt graffe (9800Pro) för bara nån vecka sen, sedan
mitt förra pajade. Och det var 1 år och 10 månader gammalt 🙂Jag kontaktade DB, dom sa att jag inte fick byta kort på garantin, dom
återförsäljarna, vilket innebär att DB's garantitid är lika med 2år.Kontaktade återigen DB med mina "nya" uppgifter, och då ändrade dom
Oke! Men är tillverkaren ATI eller Club3D, så jag inte gör fel? 😛
March 11, 2004
Club3d kort var det jag hade oxå 😛
Och dom har 2 års garanti till sin återförsäljare.
Det du borde göra först är dock att prova sätta i ett annat grafikkort,
låna ett av nån polare om du kan, så att du verkligen är säker på att det är felet. Så du inte skickar in
graffet och det visar sig att det inte är fel på det, då får du nog stå för kostnaden tror jag.
Viktigt är oxå att du skickar det i en Antistatpåse, annars gäller inte garantin alls.
Adress:
Tel. +31 (0)23 555 63 63
Fax +31 (0)23 555 63 22
E-mail [email]rma@club-3d.nl[/email]
Web http://www.club-3d.com
August 22, 2005
MjöLnE® wrote: Var det på datorbutiken du köpte det? Garantin från dom är ju 1 år,
men tillverkarna lämnar ofta minst 2 år. När köpte du ditt?Jag fick själv ett nytt graffe (9800Pro) för bara nån vecka sen, sedan
mitt förra pajade. Och det var 1 år och 10 månader gammalt 🙂Jag kontaktade DB, dom sa att jag inte fick byta kort på garantin, dom
återförsäljarna, vilket innebär att DB's garantitid är lika med 2år.Kontaktade återigen DB med mina "nya" uppgifter, och då ändrade dom
Så först måste jag ringa DB, sen kontakta Club3D å sen DB igen?
1 Guest(s)