July 2, 2001
Jag upplever mitt A7V133 som instabilt. Först hade jag en IBM 60GXP samt en IBM 40GV på promisekontrollern. Det kraschade alltid när jag gjorde en "större" kopiering mellan diskarna. Att kopiera en 400MB stor fil var bara att glömma, datorn frös efter 100MB. När jag flyttat diskarna från Promisekontrollern till VIA's kontroller så är det inga problem.
Nu kör jag inga diskar alls på promisekontrollern utan allt är på VIA-kontrollern. Men fortfarande kan den hänga sig sporadiskt när surfar runt lite.
Frågor till er:
1. Är det ett känt problem med promisekontrollern? Ny driver? BIOS?
2. Någon som har ett liknande system där det funkar perfekt?
3. Var ska jag leta? Minnen?
Konfig är som följer:
Athlon 1.333GHz
1st 256MB PQI + 1st 256MB MTEC SDRAM PC133
1st IBM Deskstar 60GXP 40GB + 1st Maxtor 60GB
Creative Labs Geforce 2 GTS 12.41
Nyinstallerat W2K med 4in1 4.32
SBlive (första modellen)
Hauppaugee WinTV PCI
Moderkortstemp: mellan 32-34
CPUtemp: mellan 51-59
Mvh
Jonas
May 28, 2001
Jag hade ett Asus A7V men faktum är att jag inte alls var imponerad av det... Det hängde sig hela tiden, pep och ja gud vet allt vad det gjorde... TIllslut så började chipsetet att brinna så nu ska jag skicka in det o få ut ett nytt på garantin. Men det ska jag sälja för nu har jag skaffat ett kort som jag tycker är bättre iaf - EPoX... Försök att få in mer ström och kyla ner kortet bättre o se om det gör nån skillnad.
January 9, 2001
July 2, 2001
Daniel R, du och jag har ju skapligt lika system (förutom att jag saknar BBB ). Du upplever inte att det är lite ostabilt?
Har du testat att köra diskar på promisekontrollern?
Sen jag bytte från promise- till VIA-kontrollern så har det blivit avsevärt mycket stabilare (ska testa lite OC sen när jag ghostat en backup) men är inte 100% än.
Jag kör senaste 4in1 och senaste BIOS.
[ Detta Inlägg ändrades av: 69link den 2001-08-16 20:27 ]
March 4, 2001
On 2001-08-16 20:26, 69link wrote:
Daniel R, du och jag har ju skapligt lika system (förutom att jag saknar BBB ). Du upplever inte att det är lite ostabilt?Har du testat att köra diskar på promisekontrollern?
Sen jag bytte från promise- till VIA-kontrollern så har det blivit avsevärt mycket stabilare (ska testa lite OC sen när jag ghostat en backup) men är inte 100% än.
Jag kör senaste 4in1 och senaste BIOS.
[ Detta Inlägg ändrades av: 69link den 2001-08-16 20:27 ]
Jag har A7V133-C, dvs A7V133 utan Promise kontrollern så den har jag inte kunnat testa...men jag har upplevt mitt system som extremet stabilt, har aldrig haft några som helst stabilitets/kompabiltites problem faktiskt inte ett enda!
En sak jag kom på...kör du med senaste drivrutiner för promise kontrollern?
March 4, 2001
Du kan även prova med nyaste beta bios, dom finns på asus tyska ftp, http://ftp.asuscom.de/pub/asuscom/
resten fattar du
OBS! Beta bios:en använder du självklart på egen risk, garantin för ditt moderkort gäller inte om du använder beta bios...men hur som helst har jag alltid använt beta bios från asus och dom har aldrig krånglat men som sagt så gör du allt på egen risk
August 6, 2001
Jag har ett ASUS A7V133 och jag hade också problem när jag använde promise-controllern, det pep å hängde sig osv.. men jag la in senaste BIOSen å nu funkar det utan problem. Samma sak med min kompis som har ett ASUS A7V, fast han har kvar sin BIOS men d funkar nu säger han, vet inte vad han har gjort..
1 Guest(s)