January 6, 2008
Jo jag har ett problem med mitt grafikkort. Innan jag börjar skriva mera så ska jag skriva upp lite av mitt system.
ASUS EN8800GT 512MB / Gigabyte GeForce 7900GT/GTO
ASROCK 775 dual-880pro med VIA chipset
INTEL Pentium D 940 3,2ghz Dual core.
Windows Vista
Problemet är att jag inte får skärmen att fungera så jag läste runt på internet och hittade informationen jag ville ha. ASUS EN8800GT 512MB är det nya kortet som jag satte in, allt fungerade förutom att skärmen inte fick någon signal. Jag provade med att byta skärm, göra ett antal CMOS,ta ur HDD och RAM, kollade flera gånger att alla kablar satt rätt. Allt stämde. Jag läste sedan på en tråd här på nordichardware att man ska flasha om bios. Men med mitt GF8800 så ser jag ingenting så det blir svårt att flasha när man inte ser. Men med mitt gammla kort GF7900 så ser jag. Men då undrade jag om det är möjligt att man flashar om PCI-E till 1.1 så jag kan använda GF8800 fast jag fortfarande har mitt gammla GF7900 kort isatt och senare efter jag flashat sätter i 8800? Mycket tacksam för svar jag måste veta
December 27, 2003
en till som har drabbats av NVIDIAS strul (samma hände med mig). som tur var så hade jag en kompis med ett kompatibelt moderkort som jag kunde flasha hos.
om du inte känner någon med ett passande moderkort kan du kanske gå till någon datorbutik (eller Elgiganten, ONOFF, Siba osv.), de brukar kunna göra sådant, men ofta mot en mindre avgift
OBS! Garantin på grafikkortet försvinner när du flashar kortet! Är det köpt på Komplett vet jag att det inte ska vara några problem med garantier (jag har pratat med dem), men hur andra butiker väljer att göra vet jag inte!
Lycka Till! Och välkommen till Nordic Hardware
January 6, 2008
Jo jag har en polare som har ett bra mdoerkort men det är en bit till honom så jag tänkte fråga först utifall det går att flasha med GF7900 och sedan sätta i GF8800 efteråt?
December 27, 2003
Hulto wrote: [quote=jonte_power]Men är det inte så att PCI-E 2.0 är bakåtkompatibelt?
Jodå, visst är det bakåtkompatibelt. Men NVIDIA verkar inte ha hållt sig till standarden.
exakt så är det. de tog någon genväg någonstans på vägen så att VIA 880 och 890 får problem att tolka signalerna. ATI med sina HD3800-kort och nvidias nya GTS har inte samma problem, bara GT korten
angående flashningen så måste tyvärr 8800GT kortet vara inkopplat (det är ju faktist det kortet som ska flashas)
December 27, 2003
Mean Machine wrote: Skicka in det snarare än att försöka flasha. Låter som ett stendött kort snarare än ett med kompabilitietsproblem. Har själv ett Asus EN8800GT TOP, det enda 8800GT jag haft som bootat upp med PCI-E x16 varje gång, baserat på referensdesign.
men det är just inte inte det. detta är ett känt problem, och symptomen är samma som döda kort men kan enkelt fixas med ett BIOS flash
January 6, 2008
Nu sitter jag hemma hos min polare men när jag fixat så den bootar med floppyn så kommer man in i dos osv. Då när jag ska skriva in kommandon så komemr det bara upp Bad input eller nånting sådant. Cirap jag tog den rar filen du hade ladda upp i en annan tråd som även hade 8800GT bios med och NVflash. kommandona för att göra backup är: a:nvflash -b originalbios.rom
och för att flasha: nvflash -4 -5 -6 AS01Gen1.rom
har testat att göra dessa kommandon flera gånger fast med olika stavelser eller hur jag ska förklara det. snälla hjälp så fort ni kan!
2 Guest(s)