September 27, 2005
Detta verkar vara en ovanlig kombination. Har sökt på många ställen efter folk som har dessa komponenter och de enda som har verkar ha svårt att få kombinationen att boota eftersom det äldre BIOSet på mobot inte stödjer processorn. Inga problem om man har en annan äldre S754 processor att stoppa i för att flasha men jag som sitter här med mitt Abit BH6/Slot1->FCPGA converter/Celeron 1GHz från 00 har det svårt...
Vill uppgradera för att bedriva lite J2ME utveckling på min K500 och det går *trögt* med Netbeans 4.1 och Mobilitypack med mina stackars 392MB ram...
Har kontaktat komplett för att fråga om de vet vilken BIOS version de har på den batchen mobos de har inne. Borde man ju kunna kolla med sin leverantör kan tyckas. Men det vill de inte kolla. Men de betalar frakt fram och tillbaks samt för flashningen om det inte skulle funka. Trevlig service men är det inte enklare (och billigare för dem) att kolla upp om det jag säger är sant och flasha innan om jag ber om det?
Jag har förövrigt kollat upp BIOS revisionerna för mobot och mycket riktigt måste 1007 vara installerat för 64 bitars sempron. Den kom i slutet av Juli har jag för mig så det vill till att man får en nyare bräda.
Vad göra? Chansa och sen skicka tillbaks skiten? Andra tips?
Min uppgradering har ett tema: bank for the buck. Och får inte överstiga 2500 inklusive 350W agg. (Alltså mobo, processor, 512MB ram och hyfsat tyst agg)
September 12, 2005
June 27, 2002
Lite över 2000kr bra dator om man jämför det du har.
September 27, 2005
John_lz wrote: För 119:- till så får du ett Abit NF8 med GBLAN och Firewire och det klarar 64 bit sempron. Jag byggde en ny burk till svärfar med detta kort och en Sempron 2800+ (64) och det fungerar klockrent. Se bara till att du har gott om plats i chassit, kortet är brett.
Jag kollade faktiskt på det också. Trevligt med tanke på att jag redan har ett Abit (som bevisligen har tjänat mig mer än väl, har kört den på 124 MHz fsb *utan* fläktar i chassit sedan 00...) men jag har för mig att även där var det tvunget att vara någon av de senare BIOS versionerna för att fungera med 64 bits Sempron... Alltså även det en chansning.
Handlade du din från komplett?
Börjar bli sugen på att leka med ny hårdvara nu. Hyfsat steg upp från det jag har även om det är en billig uppgradering (riktig ny burk kommer efter jul). Det träliga är bara att man sitter med en 1.4 GHz Pentium på jobbet och den lär kännas seeeg efter uppgradering....
September 27, 2005
Redfaction wrote: Lite över 2000kr bra dator om man jämför det du har.
Hel ok paket. Kollade faktiskt också på KV8 men tyckte att två DIMM socklar var lite lite. Men det är som vanligt när man tittar på hårdvara. Man börjar med att säga - Vad som helst duger, bara det är billigt. Sen kryper technonörden in och så börjar man fundera: nforce3 är ju trevligt och kanske vill man ha mer än 1GB minne nån gång?
Förmodligen gör det ingen roll men man kan ju inte låta bli att fundera.
Tex, är det nån som vet huruvida Java's jvm mår mycket bättre av större level2 cache? Jag vet att det inte gör så mycket i spel, men jag skall mest ha den för att koda och då kan ju 256K göra skillnad (2800+ har 256K L2).
November 26, 2002
Abit NF8 fungerar direkt utan Bios-uppdatering. Jag köpte kortet på komplett, jag handlar i princip allt datorrelaterat från dom. Jag blev själv sugen på en uppgradering när jag för ett par veckor sedan byggde ny dator både till svärfar och till min bror. Men ekonomin tillåter inte det just nu. Det är lite jobbigt när man sitter på AGP-port. Det blir dyrt iom att jag behöver köpa både nyt graffe, mobo och prolle samtidigt. Det vore lättare om jag kunde köpa nytt mobo och prolle nu och sen graffe om några månader, men det funkar ju inte...
September 27, 2005
John_lz wrote: Abit NF8 fungerar direkt utan Bios-uppdatering. Jag köpte kortet på komplett, jag handlar i princip allt datorrelaterat från dom. Jag blev själv sugen på en uppgradering när jag för ett par veckor sedan byggde ny dator både till svärfar och till min bror. Men ekonomin tillåter inte det just nu. Det är lite jobbigt när man sitter på AGP-port. Det blir dyrt iom att jag behöver köpa både nyt graffe, mobo och prolle samtidigt. Det vore lättare om jag kunde köpa nytt mobo och prolle nu och sen graffe om några månader, men det funkar ju inte...
Det blev Asus K8N. Komplett vidhåller att de garanterar att processorer som dyker upp som "Tillbehör" när man väljer moderkortet skall stödjas av mobot. Så vi får väl se. Det belev i alla fall en 2800+ och Corsair Value 512MB samt ett Fortron agg. Allt för ca 2600 med frakt.
Jag kör ju också med AGP-kort (GF3Ti200) men det är inget problem för mig eftersom jag skall skaffa helt ny burk senare och då får denna stanna ute i hallen och funka som server. Kan vara trevligt att kanske köra Databaser och Tomcat på en separat burk när man utvecklar. Då har man det nästan bättre än på jobbet 🙂
2 Guest(s)