ASUS K8N-e Deluxe och 2*512 kingston ram problem|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
ASUS K8N-e Deluxe och 2*512 kingston ram problem
henckiii
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 12
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 9, 2006 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade från förr i ett Kingston KVR400X64C3A/512 i min burk och det gick på 400MHz. Sen skaffade jag ett likadant till men nu går de bara på 333MHz. Försökte ändra i bios men ändå startar datorn på 333MHz. En annan konstig sak är att den känner av minnet som CL2.5 fast det är 3.0. Med vart och ett av minnena stämmer båda dessa.

Manualen har detta ram-minne på certifierade-listan så jag förväntade mig inte stöta på problem. Har försökt placera minnet som det visar i manualen. Men eftersom det skall funka på 400MHz med 2 double-side minnen och 2 single-side minnen och blandat borde det ju iallafall fungera.

Läste på asus-forum att man skall byta ner biosen till version 1006.x istället (hade 1009 förut). Då fungerade ramminnet på 400MHz med båda kammarna i. Men ett nytt problem dök upp, nämligen att datorn totalfryser efter ett antal timmar. Problemet fanns inte innan jag skaffade mera ramminne. Bytte nu till senaste beta-biosen och nu skall vi se om den fortfarande fryser, men nu är minnet på 333MHz igen.

Vill ju såklart att minnet skall gå på sådan hastighet det står, kan någon hjälpa mej med detta?

-Pierre-
Medlem
Forum Posts: 13
1001603
January 11, 2006 - 7:43 am
sp_Permalink sp_Print

Har du testat att ställa cas till 3? Om inte gör det.

Sedan skulle jag rekommendera en marginell spänningsökning, omkring 0,1 volt. Om det ändå inte fungerar kan du testa att ändra från 1T till 2T. (Kommer inte ihåg vad egenskapen heter, men du bör hitta den.)

Har du testat det nya minnet separat? Om inte, testa det i samtliga banker för att se om du kan få 400 MHz hastighet då.

Testa bägge minnena i följande kombinationer:
Det gamla minnet heter a och det nya b.

a= dimm1
b=dimm3

b= dimm1
a=dimm3

fungerar inte det så testa:
a=dimm2
b=dimm4

b=dimm2
a=dimm4

Återkom gärna med fortsättningen.
Vänliga hälsningar
Pierre

henckiii
Medlem
1002839
January 13, 2006 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print
[Edited]

Med nyare bios kör ram-minner på 333MHz oberoende av dimm-voltage eller T1/2 setting. Eftersom rammet är CL3 så körde jag det redan tidigare på CL3.

Datorn skar ännu oftare efter att jag ökat voltage. Märkte att det var den nya modulen som var i dimm1 och den gamla i dimm2. Och eftersom problemet uppstår efter lång tid borde det alltså i så fall vara problem med gamla minnet, eftersom det först efter lång tid blir så hög minnesanvändinig att andra kammen skulle användas. Och eftersom jag länge kört med den gamla bör det inte vara något fel på den...

Skall försöka köra med nyaste biosen på 333MHz i nån dag och se om probemet upphör.

Förresten så installerade jag sammtidigt med minnet en SATA-hårddsik. Men det borde väl ändå inte kunna orsaka total-frysningar? Jag utgår ifrån att det är minnet det är fel på

henckiii
Medlem
1003547
January 15, 2006 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Nu verkar systemet stabilt till och med fast jag försökte med 5% överklockning (ram-hastighet 348MHz). Men jag vill ha den till 400!

THE FLESH RIPPER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 367
1003740
January 15, 2006 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

anledningen du inte kan köra 400mhz är bioset skitsamma va du än gör så kommer den va på 333 men om du byter dig till 1009 igen vilket jag har på min så funkar allt stabilt o perfekt ända saken e jag inte kan instalera windows xp på min sata får jävligt spel på det kanske e de för att de e en maxtor

henckiii
Medlem
1003744
January 15, 2006 - 4:25 pm
sp_Permalink sp_Print

nej, bios 1009 fungerar INTE för mej, det var den som var från början. Är tvungen att köra 1006 för att det skall fungera. Men för tillfället verkar systemet stabilt, bytte plats på kammarna och sedan placerade jag dem i dimm1 och dimm2 som jag antar att de borde vara i. Skickade mail till affären jag köpt från, får se om de kan komma med något svar.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 29
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL