June 23, 2006
Hej, jag hade tänkt köpa nytt moderkort och processor, och jag har kommit fram till att Asus Maximus Formula X38 är ett av dom bästa moderkorten på marknaden när det gäller klockning mm?
Har kollat på jämförelser med E6850 vs Q6600 och har valt Q6600 då den presterar bättre än 6850 när man klockar den + det skadar inte att ha quad core stöd och den fungerar fin fint i program
Nu till saken, är denna affär "bra" eller? Kommer ju ut nya moderkort stup i kvarten, och jag har inte någon direkt koll ifall det kommer något bättre snart för ungefär samma pris, tex X48? har jag sett någonstans tror jag.
Kommer det någon ny CPU snart eller?
MVH Lanparty
December 24, 2002
Asså om du frågar mig, måste man kolla vad du uppgraderar ifrån. Om det är datorn i din sign skulle jag vänta ett år till.. Ingen ide att uppgradera bara för uppgraderandes skull..
Vad behöver du mer kraft till?
Om du hade suttit med en P42,0 eller celeron hade jag sagt att du skulle köpa en x38 nu, men eftersom du har en så pass "ny" setup, kan du lika gärna vänta på X48, DDR3 och ännu bättre prolle...
Själv har jag en q6600 och är grymt nöjd, nu är det bara diskarna som är flaskhalsen.. 😛
June 11, 2001
Skulle säga att det ända som skulle behövas är mer utrymme än vad 2x36GB ger, men i övrigt så är det helt onödigt att uppgradera.
Jag skulle istället fundera på hur datorns inställningar ser ut för att optimera systemet. Då är det bättre att titta på hur separeringen av system, program, tempfiler och privata filer ser ut. Rent prestandamässigt så skulle detta ger mera prestanda. Sedan är det drivrutiner och bios. Vilket laddas direkt från internet i dom flesta fall.
June 23, 2006
Jag sitter på en E6300 nu ja, men moderkortet är alldeles för dåligt, klockar otroligt dåligt. (Asus P5W DH Deluxe X975)
Jag märker helt klart att processorn och minnerna inte hinner med grafikkortet, så enligt mig känns det som åtminstånde moderkortet behöver bytas till ett klockvänligare
Mean Machine, Q9xxx-serie, detaljer tack? 🙂
Edit: Har en kompis som sitter på en X2 3800+ och ett 8800GTX, tycker ni han borde satsa "stort", dvs en Q6600, eller köpa en billigare E4400 för 1000kr och klocka till 3ghz+ eller? Ifall du tex Mean Machine säger att det kommer en ny fin i Januari
Edit2: Mean Machine, http://sweclockers.com/nyhet/6.....ublicerad/ ?
Alltså, om man jämför med Q9550 och Q6600 så har Q9550 12MB istället för 8MB och 45nm istället för 65?
Vad menas alltså med 45nm vs 65nm? Kör den kallare och klockar bättre eller? Inte så haj på det
December 24, 2002
Lanparty wrote: Jag sitter på en E6300 nu ja, men moderkortet är alldeles för dåligt, klockar otroligt dåligt. (Asus P5W DH Deluxe X975)
Jag märker helt klart att processorn och minnerna inte hinner med grafikkortet, så enligt mig känns det som åtminstånde moderkortet behöver bytas till ett klockvänligare
Mean Machine, Q9xxx-serie, detaljer tack? 🙂
Edit: Har en kompis som sitter på en X2 3800+ och ett 8800GTX, tycker ni han borde satsa "stort", dvs en Q6600, eller köpa en billigare E4400 för 1000kr och klocka till 3ghz+ eller? Ifall du tex Mean Machine säger att det kommer en ny fin i Januari
Edit2: Mean Machine, http://sweclockers.com/nyhet/6.....ublicerad/ ?
Alltså, om man jämför med Q9550 och Q6600 så har Q9550 12MB istället för 8MB och 45nm istället för 65?
Vad menas alltså med 45nm vs 65nm? Kör den kallare och klockar bättre eller? Inte så haj på det
Är inte expert på sånt, men 45nm vs 65nm ger lägre strömförbrukning förhållande till prestanda = lägre värmeutveckling = klockar bättre..
Ovanstående är en teori jag har och får gärna bekräftas av någon guru
1 Guest(s)