November 18, 2003
Köpte mig ett asus p5q som jag fick i fredags. Körde torr-is på det under fredagen samt idag. Har provat de flesta inställningarna då och alla olika volter och fsber men det verkar som att moderkortet maxar på 400fsb :O Då med fläktar överallt samt väldigt kall rumsluft.
Under fredag maxade jag även e5200an som jag körde med. 4.8-4.9ghz var superp stabilt och 5ghz screen. Idag så var max 4.7ghz efter MYCKET testande.. Efter ännu mer testande konstaterade jag att det inte gick att köra 3dmark03 i varken 4.7ghz eller 4.4ghz... Låser sig i olika tester hela tiden.
Satte sedan in grejerna i min dator och provade lite där. Då klarar moderkortet 360fsb, allt över det så låser det sig direkt.. Anledningen till att jag köpte ett P45 kort var att det skulle iaf klara 500fsb... men så vart det ju inte... Jag fick processorn stabil i 3.5ghz med 1.3v, körde en runda superpi 32mb och det funkade fint. Dock låste det sig i första testet i 3dmark03 IGEN... Jag provade sedan att köra det med grafikkortet helt stock och cpun i 3.5ghz och då fick jag 33k i 3dmark03 med ett 8800gt. I samma frekvens med en E4400 och klockat grafikkort så får jag 43800.. Hur är det möjligt att få så lågt?
Antingen låser det sig alltid eller så låser det sig för att snabbt starta om.. Det verkar som att moderkortet inte klarar av att köra 3dmark03 när grafikkortet är det minsta klockat, jag har benchat i de hastigheterna förut samt över de tidigare på grafikkortet så det är inte problemet.
Så varför beter sig moderkortet sådär samt varför klarar det så sjukt låg fsb?
November 18, 2003
Mean Machine wrote: FSB begränsas i Intels fall av CPU:erna, åtminstone Core 2-CPU:erna. Speciellt de billigare CPU:erna har hemskt låga FSB-väggar eftersom de är lägre binnade och inte tänkta att klockas så långt.
Min E4400 gjorde 430fsb på en p35 bräda. Tycker det skulle vara grymt konstigt om E5200 stoppar på 365fsb på luft :cy: och 400fsb med torr-is :bgrin:
1 Guest(s)