February 7, 2007
Införskaffade mig ett sådant här trevligt MoBo för några månader sen. helt underbart moderkort. MEN! upptäckte nu att den läser av mina minnen som PC5300 fastän de är PC6400. hmm. första felet. sen försvann allt ljud.
låter onekligen som ett måndags ex men vill kolla med er om ni har samma åsikt som jag att det e något fel på MoBo o det e dags att gå o lämna in det?
sitter på: ASUS - P5W DH DELUXE MoBO
ASUS - 7600 GT SILENT Graffe
INTEL - E6600
CORSAIR - 2GB DOMINATOR DDR2 PC6400 XMS2-6400
Cooltek 600W
May 14, 2007
"CM2X1024-6400PRO" är de enda corsair-minnen på 6400 som finns listade i moderkortets QVL. Är det sådana du har? Läs igenom manualen riktigt noga, kanske det går ställa om i bios så minnena körs på högre frekvens, men eventuellt på villkor att nåt annat ställs ner.
Ang. ljudet, kolla om det går spela en midi-låt. Kolla enhetshanteraren om det är några konflikter eller andra mjukvarurelaterade fel, kolla eventlogger (loggboken) om det finns några trianglar eller kryss där som kan förklara varför ljudet inte funkar.
May 14, 2007
Med datorn avstängd, koppla ur kontakten till högtalarna. Starta datorn och låt den komma så långt att skrivbordet visas och allt laddat klart, sätt då i högtalarkontakten igen, i det ljusgröna uttaget.
Om ljudet inte på nåt sätt går få igång, och det garanterat inte är mjukvarustrul, driverproblem eller nån missad inställning som spökar, då finns risk att det är ljudkretsen som gått. Testa flytta högtalarkontakten till nåt av de andra uttagen. Även om man ansluter högtalarna till ingången som är märkt "mic" brukar det gå att ställa om så det blir högtalarutgång av den. Mobot borde känna av detta automatiskt eller visa en ljudkontrollpanel där man får tala om vad som nyss anslöts. Testa hejvilt, inget ska gå sönder av det.
2 Guest(s)