December 24, 2002
en vanlig HDD?
Undrar du om det går att köra icke-raid i raid-portarna? Antagligen JA, tror till och med att du kan stänga av RAID-funktionen i BIOS så slipper du se (Press ... configure RAID) i uppstarten.
Annars låter du bli att konfigurera RAID, ev. kan du behöva Konfigurera RAID på varje disk separat för att skapa en volym.
February 22, 2006
jonte_power wrote: en vanlig HDD?
Undrar du om det går att köra icke-raid i raid-portarna? Antagligen JA, tror till och med att du kan stänga av RAID-funktionen i BIOS så slipper du se (Press ... configure RAID) i uppstarten.
Annars låter du bli att konfigurera RAID, ev. kan du behöva Konfigurera RAID på varje disk separat för att skapa en volym.
precis, kanske lite dumt å skriva vanlig hdd, men köra hdds utan å köra i raid va det ja ville få fram. aja återstår å se när ja får disken om det funkar men bör ju gå=)
December 24, 2002
Ja det vore första gången jag hör att det inte går att köra icke-raid i raid-portarna..
Som sagt, i värsta fall kan du behöva skapa "en-disk-raid" i configurationen.. Alltså, välja RAID-0 sen väljer du bara 1st disk..
Men jag har tre val i BIOS när det gäller SATA-kontrollern.
PATA mode. (Default)
RAID Enables RAID for the SATA controller.
AHCI Configures the SATA controllers to AHCI mode. Advanced Host Controller Interface (AHCI) is an interface specification that allows the storage driver to enable advanced Serial ATA features such as Native Command Queuing and hot plug.
February 22, 2006
Glennswe wrote: Om jag inte minns fel kan du ställa in satamode på moderkortet och koppla in en disk på den högra raidkontrollern, den vänstra funkar inte har jag för mig i singelmode.
e lite ny när det gäller raid inte använt det så rätt ny på det men vill man köra i raid så behövs väl två diskar? fick det förklarat för mej men glömt. aja får pröva mej fram å se om det funkar tror man får ställa in sata_raid porten men ez raid portarna slipper man nog om man vill köra vanligt. återstår å se när ja får disken har ja tur så får ja den nästa vecka för den fanns inte på lager preliminert förens den 26
1 Guest(s)