Asus p5w Dh deluxe köra hdd vanligt i raid portarna?|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Asus p5w Dh deluxe köra hdd vanligt i raid portarna?
Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 271
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 18, 2007 - 3:26 pm
sp_Permalink sp_Print

jo har en fråga som rubriken. går det köra en hdd vanligt i sata_raid1 porten eller på ez_raid1 å 2 portarna? utan å köra i raid?

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1165097
November 18, 2007 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

en vanlig HDD?

Undrar du om det går att köra icke-raid i raid-portarna? Antagligen JA, tror till och med att du kan stänga av RAID-funktionen i BIOS så slipper du se (Press ... configure RAID) i uppstarten.

Annars låter du bli att konfigurera RAID, ev. kan du behöva Konfigurera RAID på varje disk separat för att skapa en volym.

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
1165124
November 18, 2007 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: en vanlig HDD?

Undrar du om det går att köra icke-raid i raid-portarna? Antagligen JA, tror till och med att du kan stänga av RAID-funktionen i BIOS så slipper du se (Press ... configure RAID) i uppstarten.

Annars låter du bli att konfigurera RAID, ev. kan du behöva Konfigurera RAID på varje disk separat för att skapa en volym.

precis, kanske lite dumt å skriva vanlig hdd, men köra hdds utan å köra i raid va det ja ville få fram. aja återstår å se när ja får disken om det funkar men bör ju gå=)

jonte_power
Member
Medlem
1165214
November 19, 2007 - 6:00 am
sp_Permalink sp_Print

Ja det vore första gången jag hör att det inte går att köra icke-raid i raid-portarna..

Som sagt, i värsta fall kan du behöva skapa "en-disk-raid" i configurationen.. Alltså, välja RAID-0 sen väljer du bara 1st disk..

Men jag har tre val i BIOS när det gäller SATA-kontrollern.

PATA mode. (Default)

RAID Enables RAID for the SATA controller.

AHCI Configures the SATA controllers to AHCI mode. Advanced Host Controller Interface (AHCI) is an interface specification that allows the storage driver to enable advanced Serial ATA features such as Native Command Queuing and hot plug.

Glennswe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
1165255
November 19, 2007 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Om jag inte minns fel kan du ställa in satamode på moderkortet och koppla in en disk på den högra raidkontrollern, den vänstra funkar inte har jag för mig i singelmode.

Biffen87
Kommer du hit ofta?
Medlem
1165390
November 20, 2007 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Glennswe wrote: Om jag inte minns fel kan du ställa in satamode på moderkortet och koppla in en disk på den högra raidkontrollern, den vänstra funkar inte har jag för mig i singelmode.

e lite ny när det gäller raid inte använt det så rätt ny på det men vill man köra i raid så behövs väl två diskar? fick det förklarat för mej men glömt. aja får pröva mej fram å se om det funkar tror man får ställa in sata_raid porten men ez raid portarna slipper man nog om man vill köra vanligt. återstår å se när ja får disken har ja tur så får ja den nästa vecka för den fanns inte på lager preliminert förens den 26

jonte_power
Member
Medlem
1165553
November 20, 2007 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja man behöver ha Minst 2st diskar för att köra RAID.
Om man kör i "singelmode" är detta inte RAID.
Dock kan man oftast använda "raid-portar" för enstaka diskar, detta kallas då "singel-mode"

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 89
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL