Asus P5W DH Deluxe @ RAID-0|Generella frågor|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Asus P5W DH Deluxe @ RAID-0
Lanparty
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 233
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 27, 2006 - 2:11 am
sp_Permalink sp_Print

Hej, sitter här med 2 stycken Raptor 36GB och ett Asus P5W DH Deluxe moderkort, och jag hade tänkt köra dom i RAID-0, men självklart så krånglar det, sist jag försökte så verkade det fungera hur bra som helst i bios osv men när jag skulle välja var Windows skulle installeras under Windows installationen så hittade den inga diskar, stog error då det inte fanns någonstans att installera på, så jag undrar om någon av er kanske vet någon lösning?

Har du ett likadant moderkort och kör någon sorts raid, skulle du kunna hjälpa mig få igång det?

Det är väl så att jag inte behöver hålla på med några drivrutiner? Har för mig man behövde lägga in egna raid drivrutiner när man skulle fixa Raid på tex DFI Lanparty nF4?

MVH Lanparty

Glennswe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
1104775
December 27, 2006 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Finns flera sätt. Ez-raid är bara att koppla in längst ner på moderkortet i dom oranga kontakterna, gå in i bios och enabla ez-raid så funkar det direkt. Jag kör dock på intels kontroller 3 och 4 som sitter till höger om grafikkortet. Tanka hem Intels Matrix storage managers floppy utility, läg det på en diskett, gå in i bios och sätt raid istället för sata/ahci i bios, starta om tryck f6 direkt när windows första blå ruta kommer, scrolla ner, välj rätt controller. Annars står allt det här i instruktionsboken så läs den noga.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1104790
December 27, 2006 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Aa, det är så att windows XP inte har förinstallerade drivrutiner för SATA interfacet därför hittar den inga HDDs! Då måste du lägga in dom manuellt via en diskett! Sata drivrutinerna hittar du på moderkortets hemsida och du MÅSTE ha diskett enhet för att kunna få igång det! Alltså laddar du ner drivrutinerna följ instruktionerna om hur du lägga in dom på disketten, sen när XP installationen drar igång håll ögonen öppna för nere till vänster kommer det stå typ: "Vill du installera sata drivisar tryck F6" Och vet inte om det står så men det står tryck F6 iaf 😛 Då gör du det massa skit laddas sedan kommer du till en meny och den uppmanar dig till att proppa in disketten!

Sedan e det bara att installera som vanligt!
Lite långt men nu har du det iaf!

Lanparty
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 233
1104792
December 27, 2006 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Så jag måste fixa använda diskett? Finns ju windows med drivrutiner på så man slipper gå in i F6.. men Glennswe, funkar inte EZ-raid lika bra?

Men jag lyckades alltså? Det vara bara så att jag inte hade några raid drivrutiner?

Tack för hjälpen föresten!

Glennswe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
1104819
December 27, 2006 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Ska du använda Intels kontroller är det lättast att använda diskett ja, kan kanske streama windows också men men. Ez-raid funkar också, inga problem med det, lätt och användarvänligt. Jag föredrar dock Intels som är aningen snabbare, men det är upp till användaren tycker jag.

stabbe
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1107463
January 4, 2007 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej!
Eftersom ni alla använder er av P5W deluxe tänkte ja fråga vad era MB ligger på för temperatur, mitt ligger på 50C med andra kort ja haft har ja inte legat över 40 nångång, detta kortet kanske alstrar mer värme men kan va kul o veta hur ni ligger till?

M Hammargard
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 532
1107542
January 5, 2007 - 4:59 am
sp_Permalink sp_Print

Mitt ligger på 44-50. Det beror nog på den höga FSB hastigheten.

stabbe
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
1107762
January 5, 2007 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Okey, men då ligger ja ju runt samma...tackar för lånet av tråden 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 130
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL