November 20, 2003
Har nyss fått min nya dator som syns i signaturen nedan. Problemet med den är värmen på moderkortet.
Jag har satt i en Zalman 120 Fläkt som suger in luft framifrån och en likadan som trycker ut luft där bak. Jag kör alla voltantal på auto har inte pillat nånting alls förutom ställt in att den ska köra en automatisk överklockning till 3.0 Ghz Cpu / 880 Mhz Ram.
Sänker jag ner den till standard 2,4 Cpu / 800 Ram så sjunker moderkorts temperaturen med ca 2 - 3 C.
Mb
Idle: 40 C
Full: 50 - 52 C
Cpu
Idle: 29 C
Full: 40 C
Alltså inga som helst problem med Cpu kylningen trots att jag kör Stock kylning och har klockat den till 3.0 Ghz.
Som ni säkert vet så sitter det passiv kylning på detta moderkortet, läge att byta till fläkt och bra kylarpasta ? eller har ni något annat tips att förmedla.
Jag har kollat runt litegrann och det verkar tyvärr som att jag är ganska ensam om detta problemet.
December 5, 2006
Dom går varma så dina temps är det inga konstigheter med. Vill du få ner dom lite kan du bryta bort plåtarna på norr- och sydbryggan som jag tror många gör och lägga på lite AS5, sänkte min temp med en ca 5 grader. Det sura med att ta bort plåtarna är att du får vara försiktig ifall du måste köra RMA på kortet framöver av nån anleding.
January 12, 2007
Hej på er,
kan meddela att jag hade samma 'problem' med mitt A8N32-SLI Deluxe. Jag fick med ett litet fläkt som kan monteras på delen som sitter på voltage regulators bredvid CPU'n.
Fick temperaturer runt 45 grader så att Asus probe började varna.
Har fått samma svar, 45 grader är ingen fara alls. Jag kör vattenkylning nu, så att bryggan inte får något luftkylning från CPU fläkten. Byggde en 120mm SilenX i chassin som blåser i luft från sidan, och ett 80mm (något äldre chassis, får inte plats med 120mm) som blåser ut på baksidan. Temperaturen ligger nu konstant runt 42-43 grader, UTAN den lilla fläkten.
Tror faktiskt inte att det påverkas mycket när jag kör spel, det är nog mest CPU och graffet som blir värmare då (fast inte mycket tack vore vattenkylningen). Kanske med vanlig fläkt på CPU'n blir det varmare i chassin så att moderkortets temp ökar mycket, men det borde inte vara så mycket om du har bra ventilation i chassin.
Inget att oroa er över alltså, som redan sagt.
2 Guest(s)