January 18, 2010
Hej!
Jag har ett Asus Rampage 3 extreme och tänkte köpa nya vertex 3 när den kommer ut i affären. Jag undrar vad är raid? sen undrar jag kan mitt rampage 3 komma upp i dom hastigheterna som vertex 3 erbjuder? bifogar en recention som en kille skrev på dustin om rampage 3.
0 stjärnor av 5 skulle detta fuskbygge ha.. Körde precis efter tips av en kompis ett speedtest/benchmark på hastigheterna för Sata kanalerna. Den har 3st chipsets. ICH10R, Jmicron och Marwell och resultaten är så dåliga att det här med RAID inte ens är att tänka på om du vill 0:a den. Läs speedtestet här: http://rickardfourt.com/blog/? p201 ANledningen till detta då? Jo idioterna som tillverkat detta kort som i annars fall är bra tillverkare men till detta har dem snikat så att man borde fan stämma stjärten av dem. Varför då? jo.. För att ICH10 kretsarna använder sig av PCI banorna.. och hur fort går dem då.. jo 266MB/s (66MhZ) SÅ även fast du raidar dem snabaste"NASAs" SSD diskarna du kan hitta så kommer du aldrig komma över just 266 vilkett du antagligen inte ens då kommer komma upp i.. Jag har testat med OCZ:as nya Vertex2 diskar och på testlänken ovan så kan du läsa resultaten. KÖP INTE.. detta kort om du är intresserad av hastigheter på dina nya fina DYRA ssd diskar. Annars finns det väll inget att klaga på.. ASUS har alltid varit bra för mig men just detta var fan en chock och ritkigt ritkigt SNIKET gjort utav dem speciellt när kortet kostar nästa 4Kakor. Usch.
En annan kille skrev det här efter som recention.
Har två SSD-diskar OCZ Vertex (Dustin: 5010205909) i RADI0 på detta moderkort och ATTO Benchmark ver 2.46 visar för skriv: ca 285-400 MB/s och i läs: ca 460-480 MB/s (i intervallet 512-8192), och har dessutom testat med två OCZ Vertex2 (5010462750) också i RAID0 som ger 485-520 respektive 470-555 MB/s. Så nog går det undan, och i linje med förväntat värde på dessa SSD i RAID0. Men det hade varit trevligt att ha möjlighet att koppla in SATA 6GB/s-kanalerna också i RAID-konfiguration, och lite bättre layout som t.ex. mer plats för effektivare processorkylare (5010333878 fick bara plats "bakochfram" så fläkten blåser inåt chassit, från utblåset) liksom fler interna bl.a. USB-anslutningar för anslutningar på chassit samt smartare typ och placering för flera av de interna kontakterna. Annars är det helt OK med många bra inställningsmöjligheter, och ger den kvalitetskänsla man förväntar sig för ett moderkort i denna prisklass.
Vore kul att veta så man får valuta för pengarna hoppas någon där ute sitter på ett asus rampage 3 extreme
Mvh Johnny
January 18, 2010
Här är en länk där dom gjorde ett speed test förstår inte så mycket av den
January 9, 2004
ICH10R är Intels sydbrygga och jag tror inte de kopplar den på PCI bussen. Däremot så brukar de sätta Marvell och Jmicron kontrollerna på en ensam PCI-E 1x bana vilket ger en max troughput på ungefär 500MB/s när SATA 6 egentligen har en troughput på 600 MB/s. ICH10R har bara stöd för SATA 3Gbps vilket ger en teoretisk maxhastighet på ungefär 300MB/s. I praktiken så blir det ungefär 280MB/s i bästa fall, vilket du ganska precis når med förra generationsns Sandforce SSDer.Ska du köra Vertex 3 så kommer du behöva sätta den på någon av de andra kontrollerna då Intel inte har stöd för SATA 6Gbps. Kör du dem i RAID så borde du åter bli begränsad av PCI-E express bussens 500MB/s på det moderkortet, om inte ASUS gjort nån specialare.
Jag skulle tippa att du får ungefär 400-500MB/sek om du kör 2st vertex 3 i raid0. Oavsett om du kör Intel ICH10R eller någon av de andra två.
jag skulle rekomendera 2st vertex 2, 2st Force eller en vertex 3.
January 18, 2010
January 18, 2010
Hittade en länk nu med en kille som har köpt ett vertex 3 kort och har Asus Rampage 3 Extreme
han kom upp i farterna 400/250 ca det är väll ganska okej så tror jag köper ett vertex 3 🙂
January 18, 2010
Hej!
har beställt denna nu
http://www.dustinhome.se/pd_50.....89553.aspx
hade en wd velopractor innan hur stor skillnad är hastigheten gämfört med den egentligen?
January 18, 2010
January 18, 2010
1 Guest(s)