April 25, 2009
Jag har funderingar kring värmeutvecklingen i min burk.
Full Tower
Två chassifläktar: en fram, en bak
CPU: Intel Core i7 2.66 Ghz
CPU-fläkt: Zalman CNPS9900 LED
Temp när jag kör Office:
cpu: 40
Moderkort: 38
Soutbridge: 54
Nortbridge: 64
Temp efter några timmars intensivt spelande:
cpu: 59
Moderkort: 48
Soutbridge: 61
Nortbridge: 66
En källa till värme är mitt grafikkort: ATI Radeon HD 4850. Det blir rejält varmt. Om jag öppnar lådan sjunker temperaturen, dock inte temp för SB och NB, vilka jag tycker verkar vara lite höga. Vad tycker ni om temperaturerna? Vilka åtgärder är eventuellt nödvändiga?
En sak till: temperaturerna har jag mät med ASUS probe och Everst.
April 25, 2009
Shikar wrote: Ofarliga temperaturer som jag ser det.
Tack för alla kloka påståenden, men vad baserar ni dem på? Jag roade mig med att surfa omkring lite och åsikterna varierar mycket. Det finns t ex de som anser att alla temps för NB över 50 grader C är av ondo. Som glad amatör blir man ju lovligt förvirrad av denna mångfald av bedömningar.
April 24, 2007
razzel2 wrote: Tack för alla kloka påståenden, men vad baserar ni dem på? Jag roade mig med att surfa omkring lite och åsikterna varierar mycket. Det finns t ex de som anser att alla temps för NB över 50 grader C är av ondo. Som glad amatör blir man ju lovligt förvirrad av denna mångfald av bedömningar.
Jag brukar tycka att allt över 65 grader på NB är högt, din ligger en grad över 65, ingen större fara alltså. Prova att öka luftcirkulationen i chassit eller köp en liten och tyst fläkt som du riktar mot NB om du är nervös över temperaturen.
November 4, 2001
Det är ju inte några strömsnåla grejer du kör heller. x58 blir ju jäkligt varmtså det är egentligen inga konstigheter. CPU-tempen tror jag visar fel om du angivit temperaturerna under full load. Testa ett program som mäter kärnorna individuellt, för jag tror du ligger lite över det du anger...
Men som sagt ingen fara på taget då x58 är varmt.
April 25, 2009
Shikar wrote: Jag brukar tycka att allt över 65 grader på NB är högt, din ligger en grad över 65, ingen större fara alltså. Prova att öka luftcirkulationen i chassit eller köp en liten och tyst fläkt som du riktar mot NB om du är nervös över temperaturen.
Var hittar med en sådan fläkt? Kan bli lite problem med att montera den eftersom grafikkortet ligger över NB.
1 Guest(s)